V súčasnosti sa pracuje na druhej etape výstavby električkovej radiály, ktorá nadväzuje na prvú etapu Šafárikovo námestie - Bosákova.
Autor TASR
Bratislava 22. apríla (TASR) - Bratislavský Starý most je jednou z najdôležitejších spojníc Starého Mesta a Petržalky. Spája nielen obytnú časť so záujmovým územím Starého Mesta a blízkeho okolia, ale aj rekreačnú a oddychovú časť v okolí. Jeho rozsiahlou rekonštrukciou a prestavbou, ktorá by nebola možná bez eurofondov, sa zároveň po viac ako 50 rokoch vrátila do Petržalky električka. Pre cyklistov a chodcov bol most otvorený v máji 2016, električka po ňom začala premávať od júla.
"Ide o jeden z najvýznamnejších mostov v Bratislave, ktoré spravuje hlavné mesto. Je to zároveň 'ekologický' most, keďže je určený pre peších, cyklistov a ekologické električky," uviedol pre TASR hovorca Bratislavy Peter Bubla.
O význame mosta a jeho vyťaženosti hovoria aj počty cestujúcich prepravených električkou, rovnako tak množstvo peších a cyklistov, ktorí ním denne prejdú. Počas pracovných dní prepraví električka v úseku Šafárikovo námestie - Sad Janka Kráľa viac ako 15.680 ľudí, počas prázdnin viac ako 12.890 ľudí. V deň pracovného pokoja je to viac ako 7000 ľudí.
"Po dobudovaní petržalskej radiály a spustení električkovej dopravy až na koniec Petržalky sa uvažuje nad výrazným zlepšením intervalu električiek oproti súčasnému stavu. A teda aj výrazne vyššej prepravnej kapacite," podotkol Bubla.
Starý most však neslúži len električke. Pribudol na ňom aj chodník pre peších a cyklistov, rovnako štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. Dostupné dáta pritom ukazujú na vysoký pohyb chodcov v každom ročnom i dennom období. Maximálne víkendové počty sa blížia k 10.000 chodcom a 2500 cyklistom denne. Cez pracovný týždeň prejde po moste 6000 až 7000 chodcov denne, pri cyklistoch evidujú 1500 až 2000 denných prejazdov obojsmerne.
V súčasnosti sa pracuje na druhej etape výstavby električkovej radiály, ktorá nadväzuje na prvú etapu Šafárikovo námestie - Bosákova. Električková trať má byť predĺžená na koniec Petržalky, do Janíkovho dvora, v okolí ktorého vzniká aj nové petržalské sídlisko Slnečnice. Pre hlavné mesto je petržalská električka jedným z najvýznamnejších dopravných strategických projektov. Rozšíriť sa ním má kapacitná verejná hromadná doprava naprieč mestskou časťou a ešte efektívnejšie sa má prepojiť najväčšie slovenské sídlisko s centrom mesta.
Po dokončení projektu a spustení električky až do Janíkovho dvora je predpoklad, že sa výrazne odbremení autobusová i individuálna doprava na Moste SNP, prípadne na Moste Apollo. Význam Starého mosta ako najdôležitejšieho priameho dopravného prepojenia Petržalky so Starým Mestom, ale takisto s ostatnými časťami Bratislavy, by malo zvýšiť aj dobudovanie doplnkovej infraštruktúry. Tou je napríklad aj cyklotrasa spájajúca celú Petržalku s priamym napojením na Starý most.
"Bez eurofondov by mesto nedokázalo financovať oba projekty z vlastných kapitálových zdrojov a kvalita života a rozvoj dopravy by tak značne zaostávali za európskymi metropolami," zdôraznil Bubla.
Náklady na prvú etapu nosného dopravného systému a rekonštrukciu Starého mosta boli zmluvne stanovené na 70,6 milióna eur s DPH. V prípade projektu predĺženia električkovej trate do Petržalky v rámci druhej etapy je zmluvná hodnota 89.503.192,75 eura s DPH.
"Ide o jeden z najvýznamnejších mostov v Bratislave, ktoré spravuje hlavné mesto. Je to zároveň 'ekologický' most, keďže je určený pre peších, cyklistov a ekologické električky," uviedol pre TASR hovorca Bratislavy Peter Bubla.
O význame mosta a jeho vyťaženosti hovoria aj počty cestujúcich prepravených električkou, rovnako tak množstvo peších a cyklistov, ktorí ním denne prejdú. Počas pracovných dní prepraví električka v úseku Šafárikovo námestie - Sad Janka Kráľa viac ako 15.680 ľudí, počas prázdnin viac ako 12.890 ľudí. V deň pracovného pokoja je to viac ako 7000 ľudí.
"Po dobudovaní petržalskej radiály a spustení električkovej dopravy až na koniec Petržalky sa uvažuje nad výrazným zlepšením intervalu električiek oproti súčasnému stavu. A teda aj výrazne vyššej prepravnej kapacite," podotkol Bubla.
Starý most však neslúži len električke. Pribudol na ňom aj chodník pre peších a cyklistov, rovnako štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. Dostupné dáta pritom ukazujú na vysoký pohyb chodcov v každom ročnom i dennom období. Maximálne víkendové počty sa blížia k 10.000 chodcom a 2500 cyklistom denne. Cez pracovný týždeň prejde po moste 6000 až 7000 chodcov denne, pri cyklistoch evidujú 1500 až 2000 denných prejazdov obojsmerne.
V súčasnosti sa pracuje na druhej etape výstavby električkovej radiály, ktorá nadväzuje na prvú etapu Šafárikovo námestie - Bosákova. Električková trať má byť predĺžená na koniec Petržalky, do Janíkovho dvora, v okolí ktorého vzniká aj nové petržalské sídlisko Slnečnice. Pre hlavné mesto je petržalská električka jedným z najvýznamnejších dopravných strategických projektov. Rozšíriť sa ním má kapacitná verejná hromadná doprava naprieč mestskou časťou a ešte efektívnejšie sa má prepojiť najväčšie slovenské sídlisko s centrom mesta.
Po dokončení projektu a spustení električky až do Janíkovho dvora je predpoklad, že sa výrazne odbremení autobusová i individuálna doprava na Moste SNP, prípadne na Moste Apollo. Význam Starého mosta ako najdôležitejšieho priameho dopravného prepojenia Petržalky so Starým Mestom, ale takisto s ostatnými časťami Bratislavy, by malo zvýšiť aj dobudovanie doplnkovej infraštruktúry. Tou je napríklad aj cyklotrasa spájajúca celú Petržalku s priamym napojením na Starý most.
"Bez eurofondov by mesto nedokázalo financovať oba projekty z vlastných kapitálových zdrojov a kvalita života a rozvoj dopravy by tak značne zaostávali za európskymi metropolami," zdôraznil Bubla.
Náklady na prvú etapu nosného dopravného systému a rekonštrukciu Starého mosta boli zmluvne stanovené na 70,6 milióna eur s DPH. V prípade projektu predĺženia električkovej trate do Petržalky v rámci druhej etapy je zmluvná hodnota 89.503.192,75 eura s DPH.