Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Ekonomika

Ak reťazce nevyjdú pekárom v ústrety, prácu môže stratiť až 3000 ľudí

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Únia priemyselných pekárov (ÚPP) SR varuje pred hromadným prepúšťaním. Väčšina veľkých pekární je už tretí rok po sebe v strate.

Bratislava 18. mája (TASR) – Únia priemyselných pekárov (ÚPP) SR varuje pred hromadným prepúšťaním. Ak sa politika obchodných reťazcov nezmení, hrozí, že niektoré podniky skrachujú a o prácu príde 3000 zamestnancov pekární. Väčšina veľkých pekární je už tretí rok po sebe v strate. Únia preto vyzvala spoločnosti Tesco, Billa, Lidl a Kaufland, aby prehodnotili svoju obchodnú politiku a aby odkupovali pečivo za ceny, na ktorých by pekári neprerábali a poskytovali by im aj priestor na primeranú maržu.

"Ak reťazce ceny voči ekonomickej realite nezreálnia, môže sa stať, že veľké pekárne prestanú vyrábať napríklad rožky. Takto by ich zrejme boli nútené sčasti nahradiť napríklad drahšími mrazenými výrobkami zo zahraničia. Na úkor čerstvosti by sa tiež rozmohli chladené a dopekané výrobky. Priamym dôsledkom neriešenia katastrofálneho stavu, v ktorom sa pekárenský sektor nachádza, bude aj hromadné prepúšťanie," varoval predseda ÚPP Slavomír Moravčík.

Veľké pekárne vo vysoko konkurenčnom prostredí sú v dôsledku tlaku maloobchodných reťazcov dlhodobo nútené predávať niektoré produkty, najmä základné pekárenské výrobky, za ceny nižšie, ako sú ekonomicky oprávnené náklady. Alarmujúca situácia sa týka najmä chleba a klasických 40-gramových rožkov, ktoré sú pre existenciu veľkých pekární životne dôležité. Sedem spoločností združených v únii napríklad denne vyprodukuje približne štyri milióny rožkov pre 5000 odberných miest.

Súčasný stav je podľa priemyselných pekárov dôsledkom dlhodobého razantného tlaku reťazcov na znižovanie cien pekárenských výrobkov a neustáleho rastu cien vstupov. Konkurenčný cenový boj pekární vyvolaný tlakom veľkoodberateľov dostal sektor na hranicu ekonomického kolapsu.

Medzi rokmi 2004 až 2014 sa cena múky plošne zvýšila približne o 38 %, náklady na zamestnancov stúpli o 20 % a ceny energií a nákladov spojených s logistikou zhodne o 10 %. Vyplýva to z analýzy ekonomicky oprávnených nákladov, ktorú v tomto roku pre úniu vypracoval Výskumný ústav ekonomický pri Ministerstve pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR. "Paradoxne, cena pre veľkoodberateľov v prípade rožkov za rovnaké obdobie klesla takmer o 6 % a cena pšenično-ražného chleba o 12,6 %," konštatoval Moravčík. Aj preto sú mzdy pekárov najnižšie z celého domáceho potravinárskeho sektora. "Dosahujú v priemere len 590 eur, čo je približne o štvrtinu menej ako v ostatných odboroch. Veríme, že aj reťazce si uvedomia svoju spoločenskú zodpovednosť a korektným prístupom nám namiesto hroziaceho hromadného prepúšťania umožnia, okrem iného, dosiahnuť lepšiu životnú úroveň našich zamestnancov," povedal šéf ÚPP. Dodal, že členovia únie sa snažia dosiahnuť základné pravidlá cenotvorby z pohľadu ekonomicky oprávnených nákladov zakotvených aj v zákone o cenách či v zákone o neprimeraných obchodných podmienkach, ktorých predmetom sú potraviny. "Podporujeme zdravé konkurenčné prostredie, ktoré by malo viesť k pozdvihnutiu pekárenského odvetvia na Slovensku," povedal Moravčík.

Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) v mene svojich členov (Billa, Kaufland, Lidl, Metro, Tesco) odmieta opakujúce sa zavádzajúce tvrdenia ÚPP o ich nátlaku na predaj pekárenských výrobkov pod výrobné náklady.

"Rovnako ako ceny iných výrobkov, aj ceny pekárenských výrobkov vychádzajú vždy z aktuálnej situácie na trhu, ktorú ovplyvňuje viacero faktorov, a preto sú stanovované individuálnou zmluvnou dohodou jednotlivých obchodníkov so svojimi dodávateľmi. Iný ako uvedený postup by bol nielen porušením zákona o hospodárskej súťaži, ale znevýhodnil by aj zákazníkov, ktorí majú v súčasnosti možnosť výberu pekárenských výrobkov aj podľa cenového hľadiska, podľa vlastného výberu," uviedla SAMO v reakcii pre TASR. Výzva ÚPP k "zreálneniu cien" pekárenských výrobkov je preto podľa aliancie nepochopiteľná. Pripomína, že aj obchodníci sú pod obrovským tlakom trhu, na ktorom je pánom konečný zákazník, a sami sa musia vyrovnať s otázkami zvyšovania vlastnej vnútornej efektívnosti, aby dokázali efektívne podnikať aj naďalej a zabezpečiť tak štandard predovšetkým pre svojich 23.000 zamestnancov.

"O tom, aká je to bolestivá a neľahká úloha, napokon svedčia aj nedávno komunikované reštrukturalizačné opatrenia jedného z členov SAMO, spoločnosti Tesco, ktorá v marci 2015 oznámila zlučovanie manažérskych štruktúr a prepúšťanie v administratíve v rámci krajín V4, teda aj na Slovensku," uviedlo a vyzvalo členov ÚPP, aby rovnako ako obchod, hľadali úspory predovšetkým vo vlastných štruktúrach, aby sa dokázali vyrovnať s nárokmi, ktoré na všetkých spoločne - pekárov aj maloobchod - kladie rastúce konkurenčné prostredie.