Príchod štvrtej automobilky prinesie nové pracovné miesta nielen v samotnej automobilke.
Autor TASR
Bratislava 11. augusta (TASR) – Rozšírenie automobilového priemyslu na Slovensku by malo pozitívne ovplyvniť rast ekonomiky aj vývoj na trhu práce. Zhodujú sa na tom analytici, ktorí takto hodnotia premiérom Robertom Ficom (Smer-SD) dnes avizovaný príchod britskej automobilky Jaguar Land Rover na Slovensko. Vláda SR s ňou podpísala dokument o zámere postaviť nový závod v Nitre.
Analytička Slovenskej sporiteľne Katarína Muchová vyčíslila, že predpokladaná investícia 1,5 miliardy eur tvorí takmer 2 % hrubého domáceho produktu (HDP). Výroba by sa mala spustiť v roku 2018, čo by podľa nej pridalo k rastu priemyselnej produkcie takmer 10 percentuálnych bodov.
Ako upozornila, výroba dopravných prostriedkov spolu so subdodávateľmi patria k hlavným ťahúňom slovenského priemyslu a predstavujú približne tretinu celkovej priemyselnej výroby. „Vývoz dopravných prostriedkov je významnou časťou celkového vývozu Slovenska. Automobilová výroba predstavuje zhruba 35 % celkového priemyselného vývozu krajiny. Po spustení produkcie Jaguar Land Roveru by sa tento pomer mal ešte zvýšiť,“ očakáva Muchová.
Príchod štvrtej automobilky podľa jej slov prinesie nové pracovné miesta nielen v samotnej automobilke, ale aj v sieti subdodávateľov. „Najväčší prínos na trhu práce by bol v regióne, kde sa automobilka bude nachádzať, ale pozitívny vplyv by mohli zaznamenať aj iné oblasti so subdodávateľmi. Infraštruktúra v okolí Nitry by mohla zaznamenať isté zlepšenie s príchodom automobilky,“ predpovedá analytička.
„Pokiaľ by sa podarilo dosiahnuť plnú plánovanú kapacitu štvrtej automobilky na Slovensku a zároveň by si tri doterajšie udržali súčasnú úroveň produkcie, zo SR by sa mohol stať definitívne najväčší výrobca automobilov v regióne Vyšehradskej štvorky v celkovom počte vyrobených vozidiel za rok,“ uviedol pre TASR hlavný analytik Sberbank Slovensko Vladimír Vaňo.
Rozhodnutie britskej automobilky, ktorá patrí do indického koncernu Tata Motors, môže byť podľa neho historickým míľnikom aj pre prehĺbenie obchodných a investičných vzťahov s krajinami, ktoré doteraz v SR neboli tak výrazne zastúpené. Ako dodal, Slovensko sa zároveň zaradilo medzi kľúčové oporné piliere globálnej expanzie značky spolu s krajinami ako Brazília a Čína.
„Podobne ako v prípade ďalších značiek z vyšších segmentov, ktoré sa montujú na Slovensku, sa tak opäť potvrdzuje, že silnou stránkou Slovenska nie je cena pracovnej sily, ale hlavne zaujímavý pomer medzi cenou a kvalifikáciou pracovnej sily,“ zdôraznil Vaňo.
Analytička Slovenskej sporiteľne Katarína Muchová vyčíslila, že predpokladaná investícia 1,5 miliardy eur tvorí takmer 2 % hrubého domáceho produktu (HDP). Výroba by sa mala spustiť v roku 2018, čo by podľa nej pridalo k rastu priemyselnej produkcie takmer 10 percentuálnych bodov.
Ako upozornila, výroba dopravných prostriedkov spolu so subdodávateľmi patria k hlavným ťahúňom slovenského priemyslu a predstavujú približne tretinu celkovej priemyselnej výroby. „Vývoz dopravných prostriedkov je významnou časťou celkového vývozu Slovenska. Automobilová výroba predstavuje zhruba 35 % celkového priemyselného vývozu krajiny. Po spustení produkcie Jaguar Land Roveru by sa tento pomer mal ešte zvýšiť,“ očakáva Muchová.
Príchod štvrtej automobilky podľa jej slov prinesie nové pracovné miesta nielen v samotnej automobilke, ale aj v sieti subdodávateľov. „Najväčší prínos na trhu práce by bol v regióne, kde sa automobilka bude nachádzať, ale pozitívny vplyv by mohli zaznamenať aj iné oblasti so subdodávateľmi. Infraštruktúra v okolí Nitry by mohla zaznamenať isté zlepšenie s príchodom automobilky,“ predpovedá analytička.
„Pokiaľ by sa podarilo dosiahnuť plnú plánovanú kapacitu štvrtej automobilky na Slovensku a zároveň by si tri doterajšie udržali súčasnú úroveň produkcie, zo SR by sa mohol stať definitívne najväčší výrobca automobilov v regióne Vyšehradskej štvorky v celkovom počte vyrobených vozidiel za rok,“ uviedol pre TASR hlavný analytik Sberbank Slovensko Vladimír Vaňo.
Rozhodnutie britskej automobilky, ktorá patrí do indického koncernu Tata Motors, môže byť podľa neho historickým míľnikom aj pre prehĺbenie obchodných a investičných vzťahov s krajinami, ktoré doteraz v SR neboli tak výrazne zastúpené. Ako dodal, Slovensko sa zároveň zaradilo medzi kľúčové oporné piliere globálnej expanzie značky spolu s krajinami ako Brazília a Čína.
„Podobne ako v prípade ďalších značiek z vyšších segmentov, ktoré sa montujú na Slovensku, sa tak opäť potvrdzuje, že silnou stránkou Slovenska nie je cena pracovnej sily, ale hlavne zaujímavý pomer medzi cenou a kvalifikáciou pracovnej sily,“ zdôraznil Vaňo.