Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 22. november 2024Meniny má Cecília
< sekcia Ekonomika

Jaguar v 1. etape investuje asi 1,4 mld. eur, v druhej 500 mil. eur

Na snímke zľava generálny riaditeľ automobilky Jaguar Land Rover Ralf Dieter Speth, premiér Robert Fico, minister hospodárstva SR Vazil Hudák a primátor mesta Nitra Jozef Dvonč po slávnostnom podpise investičnej zmluvy medzi vládou SR a automobilkou Jaguar Land Rover na Úrade vlády SR v Bratislave 11. decembra 2015. Foto: TASR/Martin Baumann

Prvá fáza investície je podľa ministra hospodárstva SR V. Hudáka rozpočítaná od roku 2016 na päť fiškálnych rokov, teda približne do polovice roku 2021.

Bratislava 11. decembra (TASR) - Automobilka Jaguar Land Rover plánuje na Slovensku investovať v prvej etape výstavby do závodu približne 1,4 miliardy eur počas najbližších piatich rokov a následne, v druhej (možnej) etape približne 500 miliónov eur. Uviedol to dnes na Úrade vlády SR v Bratislave po podpísaní investičnej zmluvy s predstaviteľmi automobilky minister hospodárstva SR Vazil Hudák (nominant Smeru-SD).

"V prvej fáze investícia dosiahne 1,4 miliardy eur. V druhej fáze sa očakáva investícia ďalších asi 500 miliónov eur. Bola by tam teda zo strany štátu aj dodatočná investičná pomoc," priblížil.

Prvá fáza investície je podľa Hudáka rozpočítaná od roku 2016 na päť fiškálnych rokov, teda približne do polovice roku 2021. "To, kedy môže začať druhá fáza výstavby závodu, bude však závisieť od celkového vývoja na trhu, ako sa automobilka na Slovensku aklimatizuje a podobne," povedal minister.

Pozrite si fotogalériu z podpisu investičnej zmluvy:

Pripomenul dnešné slová predsedu vlády SR Roberta Fica (Smer-SD), že investičná pomoc pre automobilku dosiahne 130 miliónov eur. Vyššie číslo, ktoré sa ohľadom štátnej pomoci objavilo v minulosti, súviselo podľa Hudáka s ďalšou, druhou možnou etapou budovania automobilky.

V lokalite Nitry sa podľa jeho slov už realizujú niektoré prípravné práce súvisiace s výstavbou nového závodu. "Skutočné (stavebné) práce začnú však v apríli 2016," informoval ďalej minister hospodárstva.



"Priama zamestnanosť cez investíciu Land Roveru by mala byť skoro 3000 nových pracovných miest a celkový rozsah pracovných miest, ktorý by sa mal vytvoriť ako výsledok tejto investície, by mal byť okolo 15.000, takže 5-násobok toho, čo automobilka vytvorí priamo. Je to zistené na základe empirických faktov, ako sa vyvíjali investície iných investorov na Slovensku," priblížil.

Uvedený počet pracovných miest je podľa neho pravdepodobne súčasťou 100.000 nových pracovných miest, ktorých vytvorenie do roku 2020 avizovala vládna strana Smer-SD v sobotu (5. 12.) na svojom sneme. "Predpokladám, že áno, pretože by to boli nové pracovné miesta, ale je to otázka, ktorú musí asi definovať Úrad vlády SR," doplnil.

Informoval zároveň, že záujmom slovenskej vlády je, aby dodávateľov pre automobilku bolo čo najviac zo Slovenska. "Chceme totiž, aby táto investícia priniesla, čo najväčší dodatočný, druhotný efekt z pohľadu ďalších investícií a ďalšej zamestnanosti," zdôraznil Hudák.



To, ktoré modely automobilky by sa mali na Slovensku vyrábať, minister neuviedol. "Konkrétne modely predstavitelia automobilky nespomenuli, je to zatiaľ obchodné tajomstvo," upozornil.

Memorandum o porozumení s britskou spoločnosťou podpísala vláda 11. augusta tohto roka. Výberu Slovenska podľa automobilky predchádzala dôkladná analýza viacerých lokalít v Európe, Spojených štátoch a Mexiku. V prospech SR hovorila silná sieť dodávateľov a dobrá logistická infraštruktúra.

Automobilka, ktorá patrí indickému koncernu Tata Motors, si vybrala slovenskú Nitru za miesto pre svoj nový závod s výrobnou kapacitou 300.000 vozidiel ročne. V krajine už majú svoje závody nemecký Volkswagen, juhokórejská Kia aj francúzska automobilka Peugeot.

Zo zverejneného investičného návrhu "Automotive Nitra Project" v rámci procesu EIA vyplýva, že nový závod pri Nitre s kapacitou 150.000 až 300.000 vozidiel ročne vytvorí 2000 až 4000 nových pracovných miest. Predpokladané investičné náklady sú vyčíslené na viac ako 1 miliardu eur. Začiatok výstavby závodu sa očakáva v roku 2016, začiatok prevádzky v roku 2018 až 2019. Výmera plôch výrobného závodu bude predstavovať 200 až 300 hektárov.