Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 22. november 2024Meniny má Cecília
< sekcia Ekonomika

Bavorsko zažaluje Volkswagen za škodu spôsobenú škandálom Dieselgate

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP Photo

Bude chcieť od neho finančnú náhradu, ktorá vznikla poklesom hodnoty prednostných akcií koncernu až o 40 %.

Mníchov 2. augusta (TASR) - Bavorsko zažaluje Volkswagen (VW) za škody spôsobené škandálom Dieselgate. Bude chcieť od neho finančnú náhradu, ktorá vznikla poklesom hodnoty prednostných akcií koncernu. Informuje o tom agentúra DPA. Rozhodnutie žalovať VW oznámil dnes bavorský minister financií Markus Söder. Konkrétna škoda vznikla bavorskému krajinskému penzijnému fondu.

Po zverejnení škandálu vlani v septembri klesla hodnota prednostných akcií VW až o 40 %.

Bavorsko je prvou nemeckou spolkovou krajinou, v ktorej sa rozhodli žalovať VW za škandál s manipulovanou výškou škodlivín vo výfukových plynoch jeho vozidiel s dieselovým motorom.

„Bavorsko musí žalovať Volkswagen,“ povedal Söder. Penzijný fond podá žalobu na krajinskom súde proti VW v septembri.

Penzijný fond má na účte miliardy eur. Vypláca z neho dôchodky penzistom, ktorí boli v službách spolkovej krajiny. V septembri 2015 mal fond aj 58 000 prednostných akcií VW. „Porušením povinnosti hlásiť dôležité zmeny akcionárom včas, zaznamenal straty. Konkrétne ide o maximálne 700 000 eur,“ uviedol minister.



Škandál Dieselgate by mohol mať právnu dohru aj v spolkovej krajine Dolné Sasko, v ktorej sídli centrála najväčšej európskej automobilky. DPA sa ešte v marci pýtala vedenia spolkovej krajiny, na možnú dohru škandálu na súde. Kancelária ministerského predsedu Dolného Saska, ktoré je akcionárom VW v odpovedi uviedla, že sa „teraz krajina nezaoberá nijakými konkrétnymi právnymi krokmi“. Dolné Sasko má záujem, aby bol VW stabilným podnikom a v oblasti zamestnanosti sa sústavne sa rozvíjal. „Krajina sa nepokladá za finančného investora,“ uvádzalo sa v odpovedi.

Prokuratúra v Braunschweigu však v júni začala vyšetrovať bývalého predsedu správnej rady VW Martina Winterkorna a úradujúceho šéfa základného závodu koncernu Herberta Diessa za podiel a zodpovednosť na škandále Dieselgate. Konkrétna vina by mala spočívať v tom, že finančný svet neskoro informovali o škandále a dôležité informácie neprenikli k investorom.