Novinka začne platiť od nedele 13. decembra, kedy vstúpi do platnosti nový cestovný poriadok vlakov.
Autor TASR
Bratislava 12. decembra (TASR) – Cestovný čas vo vlakoch medzi Bratislavou a Prahou sa skráti o 10 minúť. Ľudia sa tak medzi týmito dvomi mestami prepravia za menej ako štyri hodiny. Novinka začne platiť od nedele 13. decembra, kedy vstúpi do platnosti nový cestovný poriadok vlakov.
Podľa hovorkyne Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Jany Morháčovej zostane na tejto trase naďalej zachovaný dvojhodinový takt vlakov. Po novom budú ale spoje z Budapešti cez Bratislavu až do Prahy jazdiť na kratšej vzdialenosti. To znamená, že už nebudú ďalej pokračovať napríklad do Nemecka. "Dôvodom je snaha znížiť meškania, ktoré sa prejavovali na dlhej trase," opísala Morháčová. Cestujúcim však budú podľa jej slov v Prahe zabezpečené prípoje aj smerom do Nemecka.
Zároveň v rámci medzištátnej diaľkovej dopravy pribudne nový EuroCity (EC) vlak Varsovia, ktorý pôjde z Budapešti cez Bratislavu a Ostravu do Varšavy. Bude mať však priame vozne, ktoré v smere na juh povezie od Budapešti až do srbského Belehradu a do Sofie v Bulharsku. Smerom na sever zase z Varšavy cez bieloruský Minsk až do Moskvy v Rusku. Počas leta budú vozne z Moskvy vedené až k dovolenkovým letoviskám pri Jadranskom a Čiernom mori, a to do Baru v Čiernej Hore a do bulharského Burgasu a Varny.
V rámci vnútroštátnej diaľkovej dopravy je od nedele 13. decembra najvýraznejšia zmena na trase medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. ZSSK zavedie na tejto linke priame vlaky každé dve hodiny. Doteraz mali cestujúci k dispozícii len jeden takýto spoj. Mení sa tak filozofia vypravovania vlakov na južnej trase z Bratislavy cez Zvolen do Košíc.
Doteraz totiž jazdili niektoré spoje z hlavného mesta cez Zvolen priamo až do Košíc, prípadne vo Zvolene končili. Cestujúci, ktorí chceli ísť do Banskej Bystrice, prestupovali vo Zvolene. Po novom to bude naopak. Vlaky budú jazdiť priamo do Banskej Bystrice a ľudia smerujúci do Košíc budú musieť prestúpiť vo Zvolene.
Čo sa týka severného spojenia Bratislavy a Košíc, ktoré vedie cez Žilinu, najvýraznejšou zmenou je zrušenie InterCity (IC) vlakov. To ZSSK už ohlásila a pristúpi k nemu od 18. januára budúceho roku. IC vlaky však premávajú bez dotácie od štátu.
V rámci dotovaných vlakov na tejto trase, čiže aj rýchlikov, zavádza ZSSK úpravy napríklad pri nočných spojoch. Vlaky, ktoré spájajú Humenné či Prešov s hlavným mestom, budú jazdiť až do stanice Bratislava Nové Mesto. To podľa železničiarov umožní ľuďom dlhšie si v týchto vlakoch pospať. Hoci sa čas odchodu a príchodu spojov nezmení, cestujúci budú môcť do vlakov nastúpiť skôr či z nich neskôr vystúpiť.
Vlaky sa totiž pristavia v stanici Bratislava Nové Mesto skôr a už od 22.00 h si do nich môžu ľudia nasadnúť a pospať si. Rovnako budú môcť z nočných spojov vystúpiť neskôr, čiže budú môcť ešte na stanici vo vlaku spať. A to až do 07.15 h pri rýchliku Zemplín premávajúceho z Humenného a do 06.20 h pri rýchliku Poľana, ktorý jazdí z Prešova.
Dopravca zároveň od úpravy cestovných poriadkov zavádza aj novú kategóriu vlakov, a to regionálny rýchlik (RR). Cieľom je podľa ZSSK rozšíriť ponuku dopravy v rámci prepojenia regiónov. Celkovo pôjde o 17 vlakov, ktoré budú jazdiť napríklad na trase z Košíc do Popradu či z Bratislavy do Trenčína alebo z Bratislavy do Žiliny.
Podľa hovorkyne Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Jany Morháčovej zostane na tejto trase naďalej zachovaný dvojhodinový takt vlakov. Po novom budú ale spoje z Budapešti cez Bratislavu až do Prahy jazdiť na kratšej vzdialenosti. To znamená, že už nebudú ďalej pokračovať napríklad do Nemecka. "Dôvodom je snaha znížiť meškania, ktoré sa prejavovali na dlhej trase," opísala Morháčová. Cestujúcim však budú podľa jej slov v Prahe zabezpečené prípoje aj smerom do Nemecka.
Zároveň v rámci medzištátnej diaľkovej dopravy pribudne nový EuroCity (EC) vlak Varsovia, ktorý pôjde z Budapešti cez Bratislavu a Ostravu do Varšavy. Bude mať však priame vozne, ktoré v smere na juh povezie od Budapešti až do srbského Belehradu a do Sofie v Bulharsku. Smerom na sever zase z Varšavy cez bieloruský Minsk až do Moskvy v Rusku. Počas leta budú vozne z Moskvy vedené až k dovolenkovým letoviskám pri Jadranskom a Čiernom mori, a to do Baru v Čiernej Hore a do bulharského Burgasu a Varny.
V rámci vnútroštátnej diaľkovej dopravy je od nedele 13. decembra najvýraznejšia zmena na trase medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. ZSSK zavedie na tejto linke priame vlaky každé dve hodiny. Doteraz mali cestujúci k dispozícii len jeden takýto spoj. Mení sa tak filozofia vypravovania vlakov na južnej trase z Bratislavy cez Zvolen do Košíc.
Doteraz totiž jazdili niektoré spoje z hlavného mesta cez Zvolen priamo až do Košíc, prípadne vo Zvolene končili. Cestujúci, ktorí chceli ísť do Banskej Bystrice, prestupovali vo Zvolene. Po novom to bude naopak. Vlaky budú jazdiť priamo do Banskej Bystrice a ľudia smerujúci do Košíc budú musieť prestúpiť vo Zvolene.
Čo sa týka severného spojenia Bratislavy a Košíc, ktoré vedie cez Žilinu, najvýraznejšou zmenou je zrušenie InterCity (IC) vlakov. To ZSSK už ohlásila a pristúpi k nemu od 18. januára budúceho roku. IC vlaky však premávajú bez dotácie od štátu.
V rámci dotovaných vlakov na tejto trase, čiže aj rýchlikov, zavádza ZSSK úpravy napríklad pri nočných spojoch. Vlaky, ktoré spájajú Humenné či Prešov s hlavným mestom, budú jazdiť až do stanice Bratislava Nové Mesto. To podľa železničiarov umožní ľuďom dlhšie si v týchto vlakoch pospať. Hoci sa čas odchodu a príchodu spojov nezmení, cestujúci budú môcť do vlakov nastúpiť skôr či z nich neskôr vystúpiť.
Vlaky sa totiž pristavia v stanici Bratislava Nové Mesto skôr a už od 22.00 h si do nich môžu ľudia nasadnúť a pospať si. Rovnako budú môcť z nočných spojov vystúpiť neskôr, čiže budú môcť ešte na stanici vo vlaku spať. A to až do 07.15 h pri rýchliku Zemplín premávajúceho z Humenného a do 06.20 h pri rýchliku Poľana, ktorý jazdí z Prešova.
Dopravca zároveň od úpravy cestovných poriadkov zavádza aj novú kategóriu vlakov, a to regionálny rýchlik (RR). Cieľom je podľa ZSSK rozšíriť ponuku dopravy v rámci prepojenia regiónov. Celkovo pôjde o 17 vlakov, ktoré budú jazdiť napríklad na trase z Košíc do Popradu či z Bratislavy do Trenčína alebo z Bratislavy do Žiliny.