Mnohí investori sa obávajú, že prípad Volkswagenu bude podobný situácii ropnej spoločnosti BP, ktorá sa dostala do nemilosti po výbuchu na ropnej plošine v Mexickom zálive v apríli 2010.
Autor TASR
Londýn 26. septembra (TASR) - Urýchlený odchod Martina Winterkorna z postu výkonného riaditeľa automobilky Volkswagen v dôsledku emisného škandálu vyvolal u niektorých veľkých investorov firmy kritiku. Obávajú sa totiž, že po zverejnení prvých informácií o zavádzaní firmy pri emisných testoch v USA sa počet nepriaznivých správ v nasledujúcom období ešte zvýši, no "odnesie si to" nový šéf spoločnosti. Tým sa v piatok (25.9.) stal doterajší šéf automobilky Porsche Matthias Müller. Informovala o tom agentúra Reuters.
Winterkorn rezignoval len päť dní po vypuknutí škandálu v Spojených štátoch. Americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) v piatok 18. septembra zverejnila, že VW do viacerých áut s naftovými motormi namontoval softvér, ktorý umožňuje zamaskovať pri testovaní výfukových plynov skutočné hodnoty emisií oxidu dusíka. Hodnota akcií automobilky sa následne prepadla a kauzu začali riešiť aj v ďalších krajinách vrátane Francúzska, Talianska, Nórska, Južnej Kórey či Austrálie.
Firma vyčlenila na riešenie sporov a náklady spojené s prípadom na 3. kvartál 6,5 miliardy eur, podľa mnohých analytikov to však stačiť nebude. Len v USA hrozí Volkswagenu pokuta 18 miliárd USD (16,14 miliardy eur). K tomu bude potrebné pripočítať početné hromadné žaloby, ktoré už zástupcovia poškodených zákazníkov začali podávať. Finančné dôsledky tak môžu byť podstatne vyššie.
"Odchod Winterkorna bol nevyhnutný, no myslím si, že mal na svojom poste ešte nejaký čas zotrvať a dlhší čas znášať dôsledky tejto situácie," povedal jeden z investorov Volkswagenu. Obáva sa, že po rýchlom odstúpení Winterkorna bude musieť obrovskú časť kritiky za niečo, čo sa stalo ešte pred jeho nástupom, absorbovať Matthias Müller. Ako dodal, vzhľadom na očakávané ďalšie zlé správy si myslí, že pre nového šéfa spoločnosti bude veľmi náročné naplniť Winterkornove slová o novom začiatku.
Mnohí investori sa obávajú, že prípad Volkswagenu bude podobný situácii britskej ropnej spoločnosti BP, ktorá sa dostala do nemilosti po výbuchu na ropnej plošine Deepwater Horizon v Mexickom zálive v apríli 2010. Únik ropy do mora, ktorý spôsobil najväčšiu ekologickú haváriu v dejinách USA, zastavili až v auguste. Riešenie celej kauzy trvalo niekoľko rokov a BP minula na právne spory, odstraňovanie škôd a kompenzácie miliardy dolárov.
"Je tu príliš veľa podobností s prípadom BP a je známe, že mnoho nepríjemností, ktoré smerovali na adresu firmy, zostali na Tonym Haywardovi, šéfovi spoločnosti, ktorý stál na jej čele v čase havárie. Len čo svoj post opustil, vytvoril pre BP možnosť nového začiatku," dodal jeden z investorov. Hayward však zotrval na svojom poste po havárii podstatne dlhšie, z funkcie odstúpil až koncom júla, teda tri mesiace po výbuchu. Celý ten čas niesol dôsledky ekologickej katastrofy na svojich pleciach, čo sa v prípade Winterkorna nestane.
"Bol by som radšej, ak by Winterkorn zotrval vo funkcii ešte mesiac alebo dva, počas najhoršieho obdobia, ktorým firma bude musieť prejsť. Až potom mala spoločnosť vybrať nového šéfa," dodal investor.
Winterkorn rezignoval len päť dní po vypuknutí škandálu v Spojených štátoch. Americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) v piatok 18. septembra zverejnila, že VW do viacerých áut s naftovými motormi namontoval softvér, ktorý umožňuje zamaskovať pri testovaní výfukových plynov skutočné hodnoty emisií oxidu dusíka. Hodnota akcií automobilky sa následne prepadla a kauzu začali riešiť aj v ďalších krajinách vrátane Francúzska, Talianska, Nórska, Južnej Kórey či Austrálie.
Firma vyčlenila na riešenie sporov a náklady spojené s prípadom na 3. kvartál 6,5 miliardy eur, podľa mnohých analytikov to však stačiť nebude. Len v USA hrozí Volkswagenu pokuta 18 miliárd USD (16,14 miliardy eur). K tomu bude potrebné pripočítať početné hromadné žaloby, ktoré už zástupcovia poškodených zákazníkov začali podávať. Finančné dôsledky tak môžu byť podstatne vyššie.
"Odchod Winterkorna bol nevyhnutný, no myslím si, že mal na svojom poste ešte nejaký čas zotrvať a dlhší čas znášať dôsledky tejto situácie," povedal jeden z investorov Volkswagenu. Obáva sa, že po rýchlom odstúpení Winterkorna bude musieť obrovskú časť kritiky za niečo, čo sa stalo ešte pred jeho nástupom, absorbovať Matthias Müller. Ako dodal, vzhľadom na očakávané ďalšie zlé správy si myslí, že pre nového šéfa spoločnosti bude veľmi náročné naplniť Winterkornove slová o novom začiatku.
Mnohí investori sa obávajú, že prípad Volkswagenu bude podobný situácii britskej ropnej spoločnosti BP, ktorá sa dostala do nemilosti po výbuchu na ropnej plošine Deepwater Horizon v Mexickom zálive v apríli 2010. Únik ropy do mora, ktorý spôsobil najväčšiu ekologickú haváriu v dejinách USA, zastavili až v auguste. Riešenie celej kauzy trvalo niekoľko rokov a BP minula na právne spory, odstraňovanie škôd a kompenzácie miliardy dolárov.
"Je tu príliš veľa podobností s prípadom BP a je známe, že mnoho nepríjemností, ktoré smerovali na adresu firmy, zostali na Tonym Haywardovi, šéfovi spoločnosti, ktorý stál na jej čele v čase havárie. Len čo svoj post opustil, vytvoril pre BP možnosť nového začiatku," dodal jeden z investorov. Hayward však zotrval na svojom poste po havárii podstatne dlhšie, z funkcie odstúpil až koncom júla, teda tri mesiace po výbuchu. Celý ten čas niesol dôsledky ekologickej katastrofy na svojich pleciach, čo sa v prípade Winterkorna nestane.
"Bol by som radšej, ak by Winterkorn zotrval vo funkcii ešte mesiac alebo dva, počas najhoršieho obdobia, ktorým firma bude musieť prejsť. Až potom mala spoločnosť vybrať nového šéfa," dodal investor.