Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 26. december 2024Meniny má Štefan
< sekcia Ekonomika

Budovanie obchvatu Prievidze čaká na štúdiu realizovateľnosti

Ilustračné foto. Foto: TASR - Radovan Stoklasa

Vyplýva to z vyjadrenia hovorkyne Slovenskej správy ciest Zuzany Hromcovej.

Prievidza 25. júna (TASR) - Budovanie obchvatu Prievidze čaká na vypracovanie štúdie realizovateľnosti cesty I/64 Žilina-Topoľčany. Vyplýva to z vyjadrenia hovorkyne Slovenskej správy ciest Zuzany Hromcovej.

"Malý obchvat Prievidze a Bojníc pozostáva z I. a II. etapy. Dobudovanie malého obchvatu je podmienené vypracovaním štúdie realizovateľnosti I/64 Žilina-Topoľčany. Na uvedenú akciu je ukončené verejné obstarávanie," povedala pre TASR Hromcová.

V súčasnosti je podľa nej dokumentácia z verejného obstarávania na kontrole na Ministerstve dopravy a výstavby SR a v prípade, že kontrola odobrí proces verejného obstarávania, následne bude podpísaná zmluva s víťaznou firmou. "Od podpisu zmluvy do šiestich mesiacov bude vyhotovená štúdia realizovateľnosti, ktorá preukáže, respektíve nepreukáže opodstatnenosť stavby. V prípade opodstatnenosti stavby sa bude v prácach pokračovať," dodala.

Úlohou štúdie je návrh technicky, ekonomicky a environmentálne najvhodnejšieho riešenia trasy cesty I/64 v úseku Žilina-Topoľčany v bezprostrednej nadväznosti na cestu I/9 v okrese Prievidza a cesty I/18, I/61, I/60 v okrese Žilina, vrátane bližšie špecifikovaných cestných uzlov v Žiline a Prievidzi. Štúdiu realizovateľnosti žiada SSC vypracovať variantne, minimálne pre dva varianty a ten nultý. Od zhotoviteľa sa očakáva aj vypracovanie dopravného modelu. Hodnotu diela odhadla SSC na 524.975 eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), financie na tento účel má vyčlenené.

Vypracovanie štúdie realizovateľnosti je podmienkou financovania stavby z fondov Európskej únie. Hromcová pred časom potvrdila, že SSC má záujem obchvat Prievidze financovať práve z týchto zdrojov. Podľa prievidzskej primátorky Kataríny Macháčkovej je financovanie stavby z eurofondov len jednou z možností. "Eurofondy nie sú nekonečný zdroj financií. Podľa mojich vedomostí požiadavky výrazne prevyšujú finančný rámec. Aj preto si myslím, že je na mieste hovoriť aj o financovaní z prostriedkov štátneho rozpočtu," podotkla začiatkom tohto roka.

Trasovaniu obchvatu sa dotýkal i súdny spor medzi Bojnicami a Odborom výstavby a bytovej politiky Okresného úradu Trenčín, ktorý skončil až na Najvyššom súde SR a Bojnice ho prehrali. Pripomienky pritom vznáša bojnická samospráva niekoľko rokov, upozorňuje na zlé riešenie v podobe vybudovania kruhového objazdu pri šľachtiteľskej stanici či trasovanie obchvatu cez Opatovskú cestu, ktorú Bojnice využívajú ako účelovú komunikáciu a niektoré jej časti nie sú uspôsobené na veľkú nákladnú dopravu.

Prvý úsek stavby I/64 - obchvat Prievidza začala SSC - Investičná výstavba a správa ciest Žilina stavať ešte v roku 2008. Zrealizovaný je však zatiaľ len od priemyselného parku v Prievidzi po kruhový objazd pri Bojniciach. Náklady na stavbu sa v minulosti odhadovali na sumu okolo 100 miliónov eur.