Minister (MOST-Híd) nespochybňuje dodávateľa stavby, ktorým má byť podľa výsledkov súťaže združenie firiem Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia.
Autor TASR
Prešov 14. októbra (TASR) – S výstavbou diaľničného úseku juhozápadný obchvat mesta Prešov (diaľničný úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh) by sa malo začať na jar budúceho roka. Povedal to na dnešnej tlačovej besede v Prešove minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Árpád Érsek. Minister nespochybňuje dodávateľa stavby, ktorým má byť podľa výsledkov súťaže združenie firiem Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia. Termín dokončenia bol stanovený do konca roka 2020, na čom by sa nemalo nič meniť. Vysúťažená suma bola vo výške 356,34 milióna eur.
Skôr, ako šéf rezortu dopravy podpíše zmluvu a bude sa môcť stavať, musia sa vyriešiť dve úlohy, ktoré podľa ministra vedia v krátkej dobe odstrániť.
Prvou podmienkou je urobiť potrebné zmeny v posudzovaní vplyvov na životné prostredie (proces EIA). Je to nevyhnutné, aby sme mohli využiť plánované financie z Európskej únie. Érsek uviedol, že v spolupráci s ministerstvom životného prostredia by to mali v krátkom čase zvládnuť.
Druhým problémom je cena. Keďže sa na verejnosti hovorí, že to bude najdrahšia diaľnica na Slovensku, minister dopravy si nechá v Žiline v odbornom ústave vypracovať finančný prepočet cien.
„Ja nespochybňujem súťaž, ktorá prebehla a nikto ju nenapadol do tejto doby. Čiže súťaž je ukončená, je vybratá najlepšia ponuka, ale dve veci mi vadia. Jedna vec je EIA, aby to nebolo platené zo štátneho rozpočtu. Pretože štátny rozpočet tam nemá ďalších 500 miliónov eur. A preto chceme dať tú EIA dokopy, lebo vtedy 80 percent zaplatí Európska únia,“ povedal Érsek. Druhou vecou je cena. „Aby som bol vnútorne s touto cenou stotožnený, nechám si urobiť ten prepočet cien. To bude pre mňa ako satisfakcia, aby som mohol s čistým svedomím podpísať zmluvu na jej výstavbu. Ale garantujem vám, že to nebude brzdiť výstavbu cesty,“ uviedol minister.
Ďalej zdôraznil, že sa jedná o komplikovanú stavbu. Nejde len o osem kilometrov diaľnice, ale podľa projektu je tam aj 18 mostov, tunel s dvoma rúrami a ďalších asi sedem kilometrov ciest.
Štátny tajomník rezortu dopravy Viktor Stromček informoval o štádiu rozpracovania výstavby rýchlostnej cesty R4, ktorá by v budúcnosti mala spojiť Poľsko s Maďarskom cez Svidník – Prešov – Košice. „Dnes máme pripravenú rýchlostnú cestu R4 tak, aby sa mohla začať súťažiť budúci polrok. Rovnako aj tu chce ministerstvo hľadať možnosti jej financovania,“ povedal Stromček.
Brífing sa konal po rokovaní na Úrade Prešovského samosprávneho kraja, kde sa zástupcovia ministerstva stretli s predsedom kraja Petrom Chudíkom a primátorkou Prešova Andreou Turčanovou.
Skôr, ako šéf rezortu dopravy podpíše zmluvu a bude sa môcť stavať, musia sa vyriešiť dve úlohy, ktoré podľa ministra vedia v krátkej dobe odstrániť.
Prvou podmienkou je urobiť potrebné zmeny v posudzovaní vplyvov na životné prostredie (proces EIA). Je to nevyhnutné, aby sme mohli využiť plánované financie z Európskej únie. Érsek uviedol, že v spolupráci s ministerstvom životného prostredia by to mali v krátkom čase zvládnuť.
Druhým problémom je cena. Keďže sa na verejnosti hovorí, že to bude najdrahšia diaľnica na Slovensku, minister dopravy si nechá v Žiline v odbornom ústave vypracovať finančný prepočet cien.
„Ja nespochybňujem súťaž, ktorá prebehla a nikto ju nenapadol do tejto doby. Čiže súťaž je ukončená, je vybratá najlepšia ponuka, ale dve veci mi vadia. Jedna vec je EIA, aby to nebolo platené zo štátneho rozpočtu. Pretože štátny rozpočet tam nemá ďalších 500 miliónov eur. A preto chceme dať tú EIA dokopy, lebo vtedy 80 percent zaplatí Európska únia,“ povedal Érsek. Druhou vecou je cena. „Aby som bol vnútorne s touto cenou stotožnený, nechám si urobiť ten prepočet cien. To bude pre mňa ako satisfakcia, aby som mohol s čistým svedomím podpísať zmluvu na jej výstavbu. Ale garantujem vám, že to nebude brzdiť výstavbu cesty,“ uviedol minister.
Ďalej zdôraznil, že sa jedná o komplikovanú stavbu. Nejde len o osem kilometrov diaľnice, ale podľa projektu je tam aj 18 mostov, tunel s dvoma rúrami a ďalších asi sedem kilometrov ciest.
Štátny tajomník rezortu dopravy Viktor Stromček informoval o štádiu rozpracovania výstavby rýchlostnej cesty R4, ktorá by v budúcnosti mala spojiť Poľsko s Maďarskom cez Svidník – Prešov – Košice. „Dnes máme pripravenú rýchlostnú cestu R4 tak, aby sa mohla začať súťažiť budúci polrok. Rovnako aj tu chce ministerstvo hľadať možnosti jej financovania,“ povedal Stromček.
Brífing sa konal po rokovaní na Úrade Prešovského samosprávneho kraja, kde sa zástupcovia ministerstva stretli s predsedom kraja Petrom Chudíkom a primátorkou Prešova Andreou Turčanovou.