Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 21. december 2024Meniny má Bohdan
< sekcia Ekonomika

Rozvoju dolného Liptova pomôže podľa IDH severojužné spojenie

Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš

Riešením zložitej dopravnej situácie na strednom Slovensku má byť dobudovanie rýchlostnej cesty R1 medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou.

Ružomberok 9. júna (TASR) - Kvalitné severojužné cestné prepojenie pomôže rozvoju Ružomberka a okolitých obcí, myslí si predseda Správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej. Riešením zložitej dopravnej situácie na strednom Slovensku má byť dobudovanie rýchlostnej cesty R1 medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou.

"Rovnako aj vybudovanie cesty prvej triedy, postavenej na rýchlosť 110 kilometrov za hodinu na Orave na úseku od štátnej hranice s Poľskom po obec Hubová a rýchlostnej cesty R3 od obce Budča pri Zvolene až po štátnu hranicu s Maďarskom," vysvetlil Matej s tým, že najprv je potrebné ukončiť "nekonečné" diskusie a stanoviť priority výstavby nadradenej cestnej infraštruktúry pri severojužnom prepojení Žilinského a Banskobystrického kraja.

Dobudovanie rýchlostnej cesty R1 po Ružomberok však podľa neho nie je náhradou za diaľnicu D1, ktorá spojí dve najväčšie slovenské mestá - Bratislavu a Košice, a je medzinárodným záväzkom Slovenska voči Európskej únii.

Nová cesta prvej triedy na Orave by od poľsko-slovenskej štátnej hranice až po Hubovú obchádzala obce a mestá. "Išlo by v podstate o prekládku existujúcej cesty prvej triedy. Samotná výstavba takejto cesty by bola ľahšia a rýchlejšia. Zároveň by sme za rovnaké množstvo financií vedeli postaviť viac ciest prvej triedy, stavaných na rýchlosť 110 kilometrov za hodinu. Ako príklad uvediem časť rýchlostnej komunikácie R3 pri Oravskom Podzámku," vysvetlil Matej.

Za nelogické a neefektívne z pohľadu oravského regiónu považuje mať vedľa seba diaľnicu D3 a rýchlostnú cestu R3. "Mali by sme si ujasniť, či potrebujeme rýchlostné komunikácie v plnom profile v takom rozsahu, ako sú dnes plánované s neustále odkladaným termínom výstavby. Nedá sa totiž donekonečna na Orave plánovať výstavba rýchlostnej cesty a realizovať len jej polovičný profil bez reálneho termínu dokončenia plného profilu," dodal predseda Správnej rady IDH.