Slovenský zahraničný obchod sa opiera o oblasti, ktoré majú dlhodobý potenciál – tradičné strojárstvo, obranný priemysel a energetika, alebo IT bezpečnosť, moderné technológie a obnoviteľné zdroje.
Autor TASR
,aktualizované Trenčín 8. októbra (TASR) - Úlohou ekonomickej diplomacie je podpora slovenských podnikateľov vo svete. Diskusia sa však podľa štátneho tajomníka Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Lukáša Parízka musí začať doma.
Ako uviedol v pondelok na Klube regionálnej obchodnej a priemyselnej komory v Trenčíne, úlohou ekonomickej diplomacie je vyhľadávať príležitosti v krajine pôsobenia a zároveň poznať potenciál Slovenska vo výrobe, službách aj inováciách.
"Vo svete máme množstvo ekonomických diplomatov a zabehané mechanizmy vzťahov a teraz potrebujeme vedieť, kde sú možnosti slovenských firiem a akú podporu potrebujú," uviedol Parízek na podujatí, ktoré je súčasťou aktivity Spolu pre Slovensko.
Slovenský zahraničný obchod sa opiera o oblasti, ktoré majú dlhodobý potenciál – tradičné strojárstvo, obranný priemysel a energetika, alebo novodobé oblasti, akými sú IT bezpečnosť, moderné technológie a obnoviteľné zdroje. Stále však zostáva množstvo odvetví, ktoré majú potenciál expandovať do zahraničia, či už samostatne, alebo v konzorciách. V súčasnosti vznikajú obchodné príležitosti v medzinárodných tendroch a výzvach v humanitárnej pomoci, najmä v mimoeurópskych krajinách a v oblasti dodávok pre vládu.
"Počúvame o podpore malého a stredného podnikania, ale stále nám chýbajú informácie o reálnych možnostiach a praktickej realizácii. Trenčiansky kraj je historicky silný v strojárstve, elektrotechnike, sklárstve a gumárenstve. Ak chceme pozdvihnúť slovenských výrobcov finálnych produktov, je to možné iba so štátnou pomocou," uviedol na stretnutí Boris Paulen, predseda predstavenstva Trenčianskej regionálnej komory.
Skúsenosti vo financovaní a poisťovaní exportných aktivít za dve dekády predstavila Monika Kohútová, generálna riaditeľka Eximbanky. Podľa nej nadpolovičnú hodnotu pridanej hodnoty na Slovensku tvoria malé a stredné podniky a reprezentujú tri štvrtiny pracovného trhu.
Ako uviedol Jozef Troják, výkonný riaditeľ SARIO, slovenské podniky sa prostredníctvom národných projektov môžu prezentovať na veľtrhoch a výstavách v zahraničí a nadväzovať kontakty na odborných podujatiach, zameraných teritoriálne alebo segmentovo.
Zástupcovia firiem a profesionálnych združení majú možnosť účasti v podnikateľských misiách pri zahraničných cestách štátneho tajomníka, či dokonca proaktívne navrhovať ich zameranie. Cez Podnikateľské centrum MZVaEZ SR môžu požiadať o podporu pri lokálnych kontaktoch a hodnotení zahraničných partnerov.
Diskusie v Žiline, Košiciach a Trenčíne potvrdzujú zhodnú skúsenosť v regiónoch – malé a stredné slovenské firmy svoje exportné príbehy iba začínajú a potrebujú nielen skúsenosti a financie, ale aj odvahu vykročiť touto cestou. Cieľom projektu Spolu pre Slovensko. Z regiónov do sveta je spájať príležitosti a možnosti.
Ako uviedol v pondelok na Klube regionálnej obchodnej a priemyselnej komory v Trenčíne, úlohou ekonomickej diplomacie je vyhľadávať príležitosti v krajine pôsobenia a zároveň poznať potenciál Slovenska vo výrobe, službách aj inováciách.
"Vo svete máme množstvo ekonomických diplomatov a zabehané mechanizmy vzťahov a teraz potrebujeme vedieť, kde sú možnosti slovenských firiem a akú podporu potrebujú," uviedol Parízek na podujatí, ktoré je súčasťou aktivity Spolu pre Slovensko.
Slovenský zahraničný obchod sa opiera o oblasti, ktoré majú dlhodobý potenciál – tradičné strojárstvo, obranný priemysel a energetika, alebo novodobé oblasti, akými sú IT bezpečnosť, moderné technológie a obnoviteľné zdroje. Stále však zostáva množstvo odvetví, ktoré majú potenciál expandovať do zahraničia, či už samostatne, alebo v konzorciách. V súčasnosti vznikajú obchodné príležitosti v medzinárodných tendroch a výzvach v humanitárnej pomoci, najmä v mimoeurópskych krajinách a v oblasti dodávok pre vládu.
"Počúvame o podpore malého a stredného podnikania, ale stále nám chýbajú informácie o reálnych možnostiach a praktickej realizácii. Trenčiansky kraj je historicky silný v strojárstve, elektrotechnike, sklárstve a gumárenstve. Ak chceme pozdvihnúť slovenských výrobcov finálnych produktov, je to možné iba so štátnou pomocou," uviedol na stretnutí Boris Paulen, predseda predstavenstva Trenčianskej regionálnej komory.
Skúsenosti vo financovaní a poisťovaní exportných aktivít za dve dekády predstavila Monika Kohútová, generálna riaditeľka Eximbanky. Podľa nej nadpolovičnú hodnotu pridanej hodnoty na Slovensku tvoria malé a stredné podniky a reprezentujú tri štvrtiny pracovného trhu.
Ako uviedol Jozef Troják, výkonný riaditeľ SARIO, slovenské podniky sa prostredníctvom národných projektov môžu prezentovať na veľtrhoch a výstavách v zahraničí a nadväzovať kontakty na odborných podujatiach, zameraných teritoriálne alebo segmentovo.
Zástupcovia firiem a profesionálnych združení majú možnosť účasti v podnikateľských misiách pri zahraničných cestách štátneho tajomníka, či dokonca proaktívne navrhovať ich zameranie. Cez Podnikateľské centrum MZVaEZ SR môžu požiadať o podporu pri lokálnych kontaktoch a hodnotení zahraničných partnerov.
Diskusie v Žiline, Košiciach a Trenčíne potvrdzujú zhodnú skúsenosť v regiónoch – malé a stredné slovenské firmy svoje exportné príbehy iba začínajú a potrebujú nielen skúsenosti a financie, ale aj odvahu vykročiť touto cestou. Cieľom projektu Spolu pre Slovensko. Z regiónov do sveta je spájať príležitosti a možnosti.