Rezort práce má o riešení energetickej chudoby cez sociálnu dávku konkrétne poznatky z Talianska a zo Španielska, kde sa poskytuje jednorazová dávka na platenie energií.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 11. júna (TASR) - Vláda SR dnes schválila koncepciu riešenia energetickej chudoby na Slovensku. Ministri práce, financií a hospodárstva majú na jej základe vytvoriť pracovnú komisiu, ktorá by mala pripraviť legislatívu riešiacu otázku energetickej chudoby v SR. Informoval o tom po dnešnom rokovaní vlády minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Ján Richter (Smer-SD).
"V tejto chvíli môžem povedať moju osobnú predstavu, vzhľadom na postup. Tá bude asi vyplývať z toho, že to nebude nejaká špeciálna tarifa, ale sociálna dávka, ktorou budeme mať záujem riešiť určitú skupinu nízkopríjmových domácností v oblasti energií. Konkrétne veci budú jasné až po stretnutí pracovnej skupiny," spresnil šéf rezortu práce a sociálnych vecí.
Pomoc štátu by sa mohla energeticky chudobným podľa Richterových slov poskytovať "čo najskôr". "Môj záujem z pohľadu ministra práce a sociálnych vecí bude, aby to bolo čo najskôr, ale to bude záležať aj od toho, ako sa k tomu postavia kolegovia a ako budeme pripravení. Keď to nebude od 1. januára, tak 1. júla 2015, ak bude možné s pomocou vstúpiť do procesu počas kalendárneho roka. Na to nám musia dať odpoveď kolegovia, vrátane regulačného úradu," poznamenal.
Zároveň informoval, že rezort práce má o riešení energetickej chudoby cez sociálnu dávku konkrétne poznatky z Talianska a zo Španielska, kde sa poskytuje jednorazová dávka na platenie energií raz alebo dvakrát ročne, a to v čase vyúčtovania.
"Na jednu domácnosť v spomenutých krajinách pomoc predstavuje okolo 150 eur ako podpora štátu pre vykrytie nákladov súvisiacich s energiami. Bol by som rád, aby to na Slovensku bolo aspoň v takejto podobe," povedal. Pomoc štátu sa v spomínaných dvoch krajinách týka podľa neho menej ako 10 % domácností. Koľkých domácností sa pomoc bude týkať v SR, vyplynie podľa neho z analýzy pracovnej skupiny.
SZVT: Koncepcia je prvým krokom v boji proti energetickej chudobe
Nová koncepcia na ochranu odberateľov pred energetickou chudobou podľa Slovenského zväzu výrobcov tepla (SZVT) správne pomenúva kľúčové faktory, ktoré sú príčinou tejto neradostnej sociálnej situácie. "Koncepcia, ktorú dnes schválila vláda SR, tvorí základ diskusie o tomto sociálnom probléme," uviedol v reakcii na dnes schválený vládny dokument predseda predstavenstva SZVT Miroslav Obšivaný.
Podľa Obšivaného je však dôležité, aby všetky pomenované faktory spôsobujúce energetickú chudobu riešili spoločne viaceré rezorty. "Energetická chudoba je totiž dôsledkom mnohých faktorov, pričom ich drvivá časť je mimo dosahu výrobcov energií," upozornil Obšivaný.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) vidí podľa SZVT napríklad potrebu bojovať s nedostatočnou mierou zateplenia bytových a rodinných domov. Rovnako dôležito vníma zabezpečenie rozlohou primeraného bývania pre určité sociálne skupiny, napríklad dôchodcov. Spoločenské zmeny viedli k tomu, že dnes dôchodcovia žijú v dvojgeneračných domoch sami. "Náklady v takýchto domoch tvoria naozaj veľkú časť ich výdavkov. Návrh riešiť z úrovne štátu výstavbu menších bytov pre tieto skupiny obyvateľov môže pomôcť problém zvládnuť," zdôraznil Obšivaný.
Podporný mechanizmus
Koncepcia podľa neho však stále nezodpovedala viaceré dôležité otázky. Hovorí napríklad aj o možnosti vytvorenia podporného mechanizmu vo forme špecifických taríf ako možného riešenia energetickej chudoby. Tarify by podľa návrhu mal určovať vyhláškou ÚRSO, na ktorú má splnomocnenie v zákone o regulácii, tak, aby neprišlo k zvyšovaniu koncových cien energií pre ostatných odberateľov.
Keďže mechanizmus by podľa koncepcie nemal mať vplyv na štátny rozpočet, zostáva nezodpovedaná otázka kto tieto doplatky energeticky chudobným domácnostiam zaplatí. "Takéto dotovanie cien by len pre potreby domácností, ktoré sú zásobované teplom z centrálneho zdroja tepla predstavovalo zvýšenie nákladov štátu alebo výrobcov tepla ročne o asi 75 miliónov eur," zdôraznil. Implementácia konceptu energetickej chudoby by mala podľa Obšivaného zohľadňovať ekonomickú realitu Slovenska a nevytvárať ďalší kanál šírenia chudoby prenášaním nákladov týchto konceptov na ostatné obyvateľstvo.
Podľa SZVT rovnako nie je doriešené, ako ovplyvnia riešenia problému energetickej chudoby komerčné vzťahy v energetike. Koncepcia napríklad nerieši problematiku odpojenia energetických chudobných domácností od dodávok tepla v prípade, ak je v omeškaní s platbou za dodávku tepla správcovská spoločnosť, či spoločenstvo vlastníkov bytov.
"Našimi zmluvnými partnermi, a teda odberateľmi tepla sú správcovské spoločnosti a nie jednotlivé domácnosti. Aj keď budú mať správcovia iba jednu energeticky chudobnú a neplatiacu domácnosť medzi spravovanými bytmi, môžu nám prestať platiť za všetky domácnosti. A my ich pravdepodobne nebudeme môcť odpojiť," upozornil na aplikačné riziká Obšívaný. Práve pre to bude podľa neho dôležité, aby prípravu konkrétnych opatrení riešili zodpovedné ministerstvá, ÚRSO aj so zástupcami dodávateľov energií.
"V tejto chvíli môžem povedať moju osobnú predstavu, vzhľadom na postup. Tá bude asi vyplývať z toho, že to nebude nejaká špeciálna tarifa, ale sociálna dávka, ktorou budeme mať záujem riešiť určitú skupinu nízkopríjmových domácností v oblasti energií. Konkrétne veci budú jasné až po stretnutí pracovnej skupiny," spresnil šéf rezortu práce a sociálnych vecí.
Pomoc štátu by sa mohla energeticky chudobným podľa Richterových slov poskytovať "čo najskôr". "Môj záujem z pohľadu ministra práce a sociálnych vecí bude, aby to bolo čo najskôr, ale to bude záležať aj od toho, ako sa k tomu postavia kolegovia a ako budeme pripravení. Keď to nebude od 1. januára, tak 1. júla 2015, ak bude možné s pomocou vstúpiť do procesu počas kalendárneho roka. Na to nám musia dať odpoveď kolegovia, vrátane regulačného úradu," poznamenal.
Zároveň informoval, že rezort práce má o riešení energetickej chudoby cez sociálnu dávku konkrétne poznatky z Talianska a zo Španielska, kde sa poskytuje jednorazová dávka na platenie energií raz alebo dvakrát ročne, a to v čase vyúčtovania.
"Na jednu domácnosť v spomenutých krajinách pomoc predstavuje okolo 150 eur ako podpora štátu pre vykrytie nákladov súvisiacich s energiami. Bol by som rád, aby to na Slovensku bolo aspoň v takejto podobe," povedal. Pomoc štátu sa v spomínaných dvoch krajinách týka podľa neho menej ako 10 % domácností. Koľkých domácností sa pomoc bude týkať v SR, vyplynie podľa neho z analýzy pracovnej skupiny.
SZVT: Koncepcia je prvým krokom v boji proti energetickej chudobe
Nová koncepcia na ochranu odberateľov pred energetickou chudobou podľa Slovenského zväzu výrobcov tepla (SZVT) správne pomenúva kľúčové faktory, ktoré sú príčinou tejto neradostnej sociálnej situácie. "Koncepcia, ktorú dnes schválila vláda SR, tvorí základ diskusie o tomto sociálnom probléme," uviedol v reakcii na dnes schválený vládny dokument predseda predstavenstva SZVT Miroslav Obšivaný.
Podľa Obšivaného je však dôležité, aby všetky pomenované faktory spôsobujúce energetickú chudobu riešili spoločne viaceré rezorty. "Energetická chudoba je totiž dôsledkom mnohých faktorov, pričom ich drvivá časť je mimo dosahu výrobcov energií," upozornil Obšivaný.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) vidí podľa SZVT napríklad potrebu bojovať s nedostatočnou mierou zateplenia bytových a rodinných domov. Rovnako dôležito vníma zabezpečenie rozlohou primeraného bývania pre určité sociálne skupiny, napríklad dôchodcov. Spoločenské zmeny viedli k tomu, že dnes dôchodcovia žijú v dvojgeneračných domoch sami. "Náklady v takýchto domoch tvoria naozaj veľkú časť ich výdavkov. Návrh riešiť z úrovne štátu výstavbu menších bytov pre tieto skupiny obyvateľov môže pomôcť problém zvládnuť," zdôraznil Obšivaný.
Podporný mechanizmus
Koncepcia podľa neho však stále nezodpovedala viaceré dôležité otázky. Hovorí napríklad aj o možnosti vytvorenia podporného mechanizmu vo forme špecifických taríf ako možného riešenia energetickej chudoby. Tarify by podľa návrhu mal určovať vyhláškou ÚRSO, na ktorú má splnomocnenie v zákone o regulácii, tak, aby neprišlo k zvyšovaniu koncových cien energií pre ostatných odberateľov.
Keďže mechanizmus by podľa koncepcie nemal mať vplyv na štátny rozpočet, zostáva nezodpovedaná otázka kto tieto doplatky energeticky chudobným domácnostiam zaplatí. "Takéto dotovanie cien by len pre potreby domácností, ktoré sú zásobované teplom z centrálneho zdroja tepla predstavovalo zvýšenie nákladov štátu alebo výrobcov tepla ročne o asi 75 miliónov eur," zdôraznil. Implementácia konceptu energetickej chudoby by mala podľa Obšivaného zohľadňovať ekonomickú realitu Slovenska a nevytvárať ďalší kanál šírenia chudoby prenášaním nákladov týchto konceptov na ostatné obyvateľstvo.
Podľa SZVT rovnako nie je doriešené, ako ovplyvnia riešenia problému energetickej chudoby komerčné vzťahy v energetike. Koncepcia napríklad nerieši problematiku odpojenia energetických chudobných domácností od dodávok tepla v prípade, ak je v omeškaní s platbou za dodávku tepla správcovská spoločnosť, či spoločenstvo vlastníkov bytov.
"Našimi zmluvnými partnermi, a teda odberateľmi tepla sú správcovské spoločnosti a nie jednotlivé domácnosti. Aj keď budú mať správcovia iba jednu energeticky chudobnú a neplatiacu domácnosť medzi spravovanými bytmi, môžu nám prestať platiť za všetky domácnosti. A my ich pravdepodobne nebudeme môcť odpojiť," upozornil na aplikačné riziká Obšívaný. Práve pre to bude podľa neho dôležité, aby prípravu konkrétnych opatrení riešili zodpovedné ministerstvá, ÚRSO aj so zástupcami dodávateľov energií.