Minister dopravy však nemá podľa vlastných slov z parlamentu dobré správy o prípadnej podpore takéhoto návrhu.
Autor TASR
Bratislava 4. mája (TASR) – Nové súťaže na výstavbu diaľnic či rýchlostných ciest nemožno podľa ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) vyhlásiť, kým nie sú finančne kryté. Šéf rezortu dopravy preto čakal na to, kým sa v parlamente objaví návrh na odblokovanie zákona o dlhovej brzde, po ktorom by mohol štát takéto projekty financovať z vlastných zdrojov na úkor dlhu.
"Ak dlhová brzda neprejde, nemáme finančné prostriedky na veľké projekty," zdôraznil dnes Érsek na Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva 2017 v Bratislave. Nemá však podľa vlastných slov z parlamentu dobré správy o prípadnej podpore takéhoto návrhu.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tvrdí, že na súťaženie je pripravený úsek rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná, tiež úsek rýchlocesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany a aj časť severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4.
Odborníci však upozorňujú, že dlhová brzda nie je prekážkou výstavby diaľnic. Problém vidia v slabej príprave diaľničných projektov, a preto aj keby sa uvoľnila dlhová brzda, nebolo by čo súťažiť. "Zákon o dlhovej brzde je ústavnou poistkou proti nadmernému zadlžovaniu, ale v žiadnom prípade nie je reálnou prekážkou výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku. Skutočný problém je inde, je len minimum projektov, ktoré sú reálne pripravené,“ uviedol analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) Ján Kovalčík.
Diaľničná spoločnosť má síce podľa neho rozpracované desiatky projektov, do ktorých sa investovali milióny eur. Skutočne dotiahnutá príprava, ktorá by umožnila prikročiť k výstavbe, na ktorú bude treba reálne finančné prostriedky, je podľa Kovalčíka len v dvoch menších projektoch a diaľničiari by podľa neho v horizonte jedného roka boli schopní pripraviť ďalšie dva tiež nie veľké projekty.
Obavy zo slabej prípravy projektov v diaľničnej spoločnosti má aj Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS), keďže z NDS za posledný rok odišlo veľa odborníkov na túto oblasť. "Pokiaľ bolo v minulosti pripravovaných paralelne niekoľko desiatok projektov, tak dnes sú to jednotky projektov, pretože NDS znížila svoju schopnosť prípravy," opísal prezident ZSPS Pavol Kováčik.
Generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin však oponoval, že projekty sú pripravené. "Nie je pravda, že by neboli pripravené projekty. Diaľničná spoločnosť má pripravené projekty a ak sa nájdu finančné zdroje na ich realizáciu, NDS je pripravená a dokáže odsúťažiť do roku 2020 spolu zhruba 20 úsekov diaľnic a rýchlostných ciest," vyčíslil šéf diaľničiarov.
Na to, že uvoľnenie dlhovej brzdy na výstavbu diaľnic nie je vhodné, ale ani potrebné, však zároveň upozorňuje aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ). Bez toho, aby sa dosiahla tretia hranica limitu dlhu, pri ktorej je potrebné podľa zákona uplatniť sankcie, totiž možno podľa Rady do roku 2019 použiť ešte dodatočné prostriedky vo výške 4,3 % hrubého domáceho produktu (HDP), a to predstavuje 4,1 miliardy eur.
"Ak dlhová brzda neprejde, nemáme finančné prostriedky na veľké projekty," zdôraznil dnes Érsek na Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva 2017 v Bratislave. Nemá však podľa vlastných slov z parlamentu dobré správy o prípadnej podpore takéhoto návrhu.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tvrdí, že na súťaženie je pripravený úsek rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná, tiež úsek rýchlocesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany a aj časť severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4.
Odborníci však upozorňujú, že dlhová brzda nie je prekážkou výstavby diaľnic. Problém vidia v slabej príprave diaľničných projektov, a preto aj keby sa uvoľnila dlhová brzda, nebolo by čo súťažiť. "Zákon o dlhovej brzde je ústavnou poistkou proti nadmernému zadlžovaniu, ale v žiadnom prípade nie je reálnou prekážkou výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku. Skutočný problém je inde, je len minimum projektov, ktoré sú reálne pripravené,“ uviedol analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) Ján Kovalčík.
Diaľničná spoločnosť má síce podľa neho rozpracované desiatky projektov, do ktorých sa investovali milióny eur. Skutočne dotiahnutá príprava, ktorá by umožnila prikročiť k výstavbe, na ktorú bude treba reálne finančné prostriedky, je podľa Kovalčíka len v dvoch menších projektoch a diaľničiari by podľa neho v horizonte jedného roka boli schopní pripraviť ďalšie dva tiež nie veľké projekty.
Obavy zo slabej prípravy projektov v diaľničnej spoločnosti má aj Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS), keďže z NDS za posledný rok odišlo veľa odborníkov na túto oblasť. "Pokiaľ bolo v minulosti pripravovaných paralelne niekoľko desiatok projektov, tak dnes sú to jednotky projektov, pretože NDS znížila svoju schopnosť prípravy," opísal prezident ZSPS Pavol Kováčik.
Generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin však oponoval, že projekty sú pripravené. "Nie je pravda, že by neboli pripravené projekty. Diaľničná spoločnosť má pripravené projekty a ak sa nájdu finančné zdroje na ich realizáciu, NDS je pripravená a dokáže odsúťažiť do roku 2020 spolu zhruba 20 úsekov diaľnic a rýchlostných ciest," vyčíslil šéf diaľničiarov.
Na to, že uvoľnenie dlhovej brzdy na výstavbu diaľnic nie je vhodné, ale ani potrebné, však zároveň upozorňuje aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ). Bez toho, aby sa dosiahla tretia hranica limitu dlhu, pri ktorej je potrebné podľa zákona uplatniť sankcie, totiž možno podľa Rady do roku 2019 použiť ešte dodatočné prostriedky vo výške 4,3 % hrubého domáceho produktu (HDP), a to predstavuje 4,1 miliardy eur.