Financie sa podľa predsedu KDH zachránili v čase, keď bol ministrom dopravy.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 30. novembra (TASR) - Na diaľniciach sa dajú podľa predsedu KDH Jána Figeľa miliardy eur pre ľudí ochrániť alebo možno pri nich ľudí o miliardy eur okradnúť. "My sme pri výstavbe diaľnic miliardy zachraňovali," zdôraznil Figeľ na dnešnej tlačovej konferencii pred budovou Národnej rady (NR) SR.
Financie sa podľa jeho slov zachránili v čase, keď bol ministrom dopravy a rozhodol sa zrušiť dva projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) pripravované prvou vládou Roberta Fica (Smer-SD). Mali sa cez ne budovať viaceré úseky diaľnice D1 smerom do Košíc.
Figeľ ako vtedajší šéf rezortu dopravy tieto projekty zrušil a jednotlivé úseky diaľnice začal súťažiť s financovaním cez eurofondy. "Len na stavebných nákladoch sme na úsekoch medzi Žilinou a Prešovom ušetrili vyše dve miliardy eur," vyčíslil Figeľ.
Premiér Fico nazval podľa Figeľa tieto rozhodnutia vlastizradou, a dnes tieto úseky ciest súčasná vláda otvára dobudované a zafinancované z eurofondov. KDH preto vyzýva premiéra Fica, aby povedal občanom, kde mali miliardy eur skončiť. "Komu vo vrecku mali skončiť?" kládol otázky podpredseda kresťanských demokratov Pavol Zajac.
Zároveň vyzval premiéra Roberta Fica, aby sa verejne ospravedlnil bývalému ministrovi dopravy Figeľovi. Keďže okrem iného tvrdil aj to, že za takéto nízke ceny sa diaľnice nedajú postaviť. Napríklad obidva úseky D1 z Jánoviec po Jablonov by podľa prepočtov KDH vyšli v rámci PPP projektu na 550 miliónov eur, ale pri financovaní cez eurofondy stáli podľa kresťanským demokratov necelých 200 miliónov eur.
Podľa rezortu dopravy sa však mal exminister Figeľ chodiť chváliť ušetrenými miliónmi eur na výstavbe diaľnic pred živnostníkov, ktorí za diaľnice nedostali zaplatené, lebo ním vysúťažené ceny neboli reálne. "A to nehovoríme o vplyve ceny na bezpečnosť výstavby, čo sa, bohužiaľ, odrazilo aj tým najtragickejším spôsobom," dodal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Čo sa týka zrušenia PPP balíkov, tak ministerstvo dopravy nerozumie tomu, prečo potom exminister, ktorí tvrdí, že PPP bolo predražené, predlžoval lehoty pre koncesionára, aby uzavrel financovanie a mohol začať stavať.
Financie sa podľa jeho slov zachránili v čase, keď bol ministrom dopravy a rozhodol sa zrušiť dva projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) pripravované prvou vládou Roberta Fica (Smer-SD). Mali sa cez ne budovať viaceré úseky diaľnice D1 smerom do Košíc.
Figeľ ako vtedajší šéf rezortu dopravy tieto projekty zrušil a jednotlivé úseky diaľnice začal súťažiť s financovaním cez eurofondy. "Len na stavebných nákladoch sme na úsekoch medzi Žilinou a Prešovom ušetrili vyše dve miliardy eur," vyčíslil Figeľ.
Premiér Fico nazval podľa Figeľa tieto rozhodnutia vlastizradou, a dnes tieto úseky ciest súčasná vláda otvára dobudované a zafinancované z eurofondov. KDH preto vyzýva premiéra Fica, aby povedal občanom, kde mali miliardy eur skončiť. "Komu vo vrecku mali skončiť?" kládol otázky podpredseda kresťanských demokratov Pavol Zajac.
Zároveň vyzval premiéra Roberta Fica, aby sa verejne ospravedlnil bývalému ministrovi dopravy Figeľovi. Keďže okrem iného tvrdil aj to, že za takéto nízke ceny sa diaľnice nedajú postaviť. Napríklad obidva úseky D1 z Jánoviec po Jablonov by podľa prepočtov KDH vyšli v rámci PPP projektu na 550 miliónov eur, ale pri financovaní cez eurofondy stáli podľa kresťanským demokratov necelých 200 miliónov eur.
Podľa rezortu dopravy sa však mal exminister Figeľ chodiť chváliť ušetrenými miliónmi eur na výstavbe diaľnic pred živnostníkov, ktorí za diaľnice nedostali zaplatené, lebo ním vysúťažené ceny neboli reálne. "A to nehovoríme o vplyve ceny na bezpečnosť výstavby, čo sa, bohužiaľ, odrazilo aj tým najtragickejším spôsobom," dodal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Čo sa týka zrušenia PPP balíkov, tak ministerstvo dopravy nerozumie tomu, prečo potom exminister, ktorí tvrdí, že PPP bolo predražené, predlžoval lehoty pre koncesionára, aby uzavrel financovanie a mohol začať stavať.