Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 22. december 2024Meniny má Adela
< sekcia Ekonomika

HBP: Návrh SaS nerieši základné podmienky kvality života v regióne

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

SaS ponúka hornej Nitre budúcnosť "nad zemou" - pre zamestnanie baníkov v Nitre SaS navrhuje železničné spojenie z Prievidze do Nitry tzv. Jaguar Expres.

Bratislava 18. júla (TASR) - Návrh opozičnej strany SaS zamestnať časť baníkov v novej automobilke Jaguar Land Rover (JLR) nerieši základné podmienky kvality života v regióne, ani kvalitu života dotknutých zamestnancov. Uviedla to Adriana Siváková, tlačová hovorkyňa akciovej spoločnosti Hornonitrianske bane Prievidza (HBP) v reakcii na dnešný brífing SaS.

Predseda SaS Richard Sulík za účasti poslancov Národnej rady SR Karla Galeka a Renáty Kaščákovej dnes na brífingu povedal, že vláda nerieši problémy baníkov, ale majiteľov baní. SaS preto ponúka hornej Nitre budúcnosť "nad zemou" - pre zamestnanie baníkov v Nitre SaS navrhuje železničné spojenie z Prievidze do Nitry tzv. Jaguar Expres.

"Na ťažbu uhlia je priamo a nepriamo (v dodávateľských a partnerských organizáciách) naviazaných 11.000 ľudí. Pre takýto počet ľudí región ani jeho okolie v súčasnosti alternatívu neponúka," reagovala na SaS Siváková.

Transformáciou regiónu, postupným prechodom a diverzifikáciou zamestnanosti na hornej Nitre po vyťažení zásob uhlia, so zreteľom na spravodlivé riešenie a zachovanie kvality života v regióne, sa podľa nej systémovo zaoberá Úrad vlády SR, za účasti zástupcov Európskej komisie, Ministerstva hospodárstva SR a HBP.

Podľa Sivákovej sa z času na čas objavujú názory odborníkov "od stola", že baníkov treba zamestnať v turistickom ruchu, pri zatepľovaní budov, najnovšie v automobilke v Nitre, vzdialenej od Prievidze približne 80 kilometrov, pritom cestná infraštruktúra okresu Prievidza nevytvára takéto možnosti. "Každá profesia vyžaduje určitú odbornosť a kvalifikáciu. Banícka práca nie je monotónna ani stereotypná. Ľudia s kvalifikáciou baníka, baníckou zručnosťou a znalosťami špecifík banskej prevádzky sa však len ťažko uplatnia v pásovej výrobe," zdôraznila tlačová hovorkyňa HBP.



Podľa Sulíkových slov sa "z peňazí daňových poplatníkov živí priemysel, ktorý nemá žiadnu budúcnosť". "Uhlie je náš jediný domáci energetický zdroj. Ropu, plyn aj čierne uhlie musíme dovážať. Domáce uhlie má význam pre bezpečnosť dodávok elektriny a bezpečnosť elektrizačnej sústavy Slovenska. Elektráreň Nováky (ENO) má dôležité miesto nielen pri pokrývaní spotreby v základnom režime, ale rovnako aj pri poskytovaní podporných služieb, dodávkach regulačnej elektriny, a tým aj pri vykrývaní špičiek a systémovej odchýlky elektrizačnej sústavy," poznamenala Siváková.

Uznesenie vlády SR o využívaní domáceho uhlia pri výrobe elektrickej energie do roku 2030 podľa nej stále platí. "Aký bude vývoj po tomto termíne, bude závisieť od zásob uhlia, ceny elektriny a od nastavenia energetického mixu Slovenska," povedala.

Informovala, že z domáceho hnedého uhlia sa v ENO v roku 2016 vyrobilo 7 % elektrickej energie Slovenska, čo je asi 1,3 terawatthodín (TWh) elektrickej energie. Za rovnaké obdobie sa zo zahraničia (Poľska, Česka) doviezlo 1,7 TWh. "Lacnejší, spoľahlivejší a regulovateľný zdroj ako tepelnú elektráreň na báze domáceho hnedého uhlia Slovenská republika toho času nemá," podčiarkla.

Predseda SaS dnes taktiež povedal, že dotácie na ťažbu uhlia vyhovujú len šéfovi HBP Petrovi Čičmancovi a predsedovi vlády Robertovi Ficovi (Smer-SD), ktorý podľa Sulíka z dotácií na baníctvo berie úplatky. "Sulíkove tvrdenia sú ničím nepodložené klamstvá, ktoré nestoja za komentovanie," dodala Siváková.