Nižšia DPH od januára tohto roku mala totiž podľa predpokladov priniesť vyšší dopyt ľudí po domácom hydinovom mäse. Stále sme na tej istej úrovni, ako sme boli vlani, tvrdí ÚHS.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 15. decembra (TASR) – Znížená sadzba dane z pridanej hodnoty (DPH) z 20 % na 10 % na hydinové mäso nepriniesla v tomto roku vyšší záujem ľudí o nákup slovenského kuracieho mäsa. Jediní, ktorí z tejto nižšej sadzby dane profitujú, sú pritom podľa hydinárov nadnárodné obchodné reťazce a obchodníci, ktorí zvýšili svoje prirážky aj predajnú cenu mäsa. Na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave to uviedol riaditeľ Únie hydinárov Slovenska (ÚHS) Daniel Molnár.
Nižšia DPH od januára tohto roku mala totiž podľa predpokladov priniesť vyšší dopyt ľudí po domácom hydinovom mäse. Hydinári si preto porovnali produkciu mäsa za prvých desať mesiacov tohto roka a prvých desať mesiacov minulého roka. "Sme stále na tej istej úrovni, ako sme boli vlani. Čiže znížená sadzba DPH žiadny efekt nepriniesla," konštatoval Molnár.
Jedným z dôvodov tohto stavu je podľa neho fakt, že sa cena hydinového mäsa na pultoch obchodných reťazcov medziročne takmer nezmenila. "Pri niektorých produktoch dokonca cena stúpla, pri niektorých naoko klesla," opísal šéf ÚHS. Hydinári porovnali štatistiky, ktoré publikuje ministerstvo pôdohospodárstva a Pôdohospodárska platobná agentúra.
V decembri 2015 bola teda podľa nich nákupná cena hydiny do obchodných reťazcov 1,65 eura, v októbri 2016 to bolo 1,50 eura. "Čiže obchodné reťazce medziročne znížili nákupnú cenu spracovateľom o 15 centov," vyčíslil Molnár. V prípade predajnej ceny, čiže tej, za ktorú obchody hydinové mäso predávali spotrebiteľom, bola v decembri 2015 na úrovni 2,43 eura a v októbri 2016 poklesla na 2,33 eura.
Podľa Molnára to teda naoko vyzerá tak, že obchody znížili cenu o 10 centov. Keď sa však od predajnej ceny odpočíta daň, v decembri 2015 sa kuracie mäso podľa ÚHS predávalo za 2,03 eura a v októbri tohto roku to bolo 2,12 eura. "Obchodné reťazce si medziročne zvýšili cenu o deväť centov," zdôraznil. Takže znížená sadzba dane podľa neho priniesla efekt nie výrobcom, ale obchodným reťazcom a obchodníkom.
Keď sa zároveň hydinári pozreli na prirážky obchodníkov, teda na rozdiel medzi predajnou a nákupnou cenou, v decembri 2015 podľa nich bola 38 centov a v októbri tohto roka to bolo 62 centov. "Situácia je taká, že cena hydinového mäsa na pultoch obchodných reťazcov sa medziročne neznížila, ale reálna cena bez DPH sa dokonca zvýšila," zhodnotil Molnár.
Upozornil, že spracovatelia hydiny sú neustále tlačení zo strany obchodu do takmer likvidačného znižovania cien. Odbytová cena hydinového mäsa, za ktorú spracovatelia hydiny predávajú hydinové mäso, teda medziročne poklesla o 20 až 25 %. "Reťazce robia neustále nové výberové konania na dodávku hydinového mäsa a jediným cieľom je, čo najviac znížiť cenu. Preto sa tieto výberové konania neustále opakujú," vysvetlil Molnár. To má podľa neho negatívny dosah nielen na spracovateľov hydiny, ale aj na samotných chovateľov hydiny.
"Obchodníci združení v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) striktne dodržiavajú zavedenie 10 % DPH na vybrané druhy potravín, tak ako sa k tomu zaviazali pri podpise memoranda," reagovala dnes predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová. Ceny potravín počas roka podľa jej slov prirodzene kolíšu z rôznych príčin. Napríklad z dôvodu sezónnosti, nedostatku alebo prebytku na svetových trhoch a podobne, na ktoré obchodníci nemajú priamy vplyv.
Na cenu potraviny vplývajú podľa SAMO všetky články potravinového reťazca. "K cenovým politikám členov sa aliancia nemôže vyjadriť, z dôvodu prísneho dodržiavania pravidiel hospodárskej súťaže," dodala aliancia.
Nižšia DPH od januára tohto roku mala totiž podľa predpokladov priniesť vyšší dopyt ľudí po domácom hydinovom mäse. Hydinári si preto porovnali produkciu mäsa za prvých desať mesiacov tohto roka a prvých desať mesiacov minulého roka. "Sme stále na tej istej úrovni, ako sme boli vlani. Čiže znížená sadzba DPH žiadny efekt nepriniesla," konštatoval Molnár.
Jedným z dôvodov tohto stavu je podľa neho fakt, že sa cena hydinového mäsa na pultoch obchodných reťazcov medziročne takmer nezmenila. "Pri niektorých produktoch dokonca cena stúpla, pri niektorých naoko klesla," opísal šéf ÚHS. Hydinári porovnali štatistiky, ktoré publikuje ministerstvo pôdohospodárstva a Pôdohospodárska platobná agentúra.
V decembri 2015 bola teda podľa nich nákupná cena hydiny do obchodných reťazcov 1,65 eura, v októbri 2016 to bolo 1,50 eura. "Čiže obchodné reťazce medziročne znížili nákupnú cenu spracovateľom o 15 centov," vyčíslil Molnár. V prípade predajnej ceny, čiže tej, za ktorú obchody hydinové mäso predávali spotrebiteľom, bola v decembri 2015 na úrovni 2,43 eura a v októbri 2016 poklesla na 2,33 eura.
Podľa Molnára to teda naoko vyzerá tak, že obchody znížili cenu o 10 centov. Keď sa však od predajnej ceny odpočíta daň, v decembri 2015 sa kuracie mäso podľa ÚHS predávalo za 2,03 eura a v októbri tohto roku to bolo 2,12 eura. "Obchodné reťazce si medziročne zvýšili cenu o deväť centov," zdôraznil. Takže znížená sadzba dane podľa neho priniesla efekt nie výrobcom, ale obchodným reťazcom a obchodníkom.
Keď sa zároveň hydinári pozreli na prirážky obchodníkov, teda na rozdiel medzi predajnou a nákupnou cenou, v decembri 2015 podľa nich bola 38 centov a v októbri tohto roka to bolo 62 centov. "Situácia je taká, že cena hydinového mäsa na pultoch obchodných reťazcov sa medziročne neznížila, ale reálna cena bez DPH sa dokonca zvýšila," zhodnotil Molnár.
Upozornil, že spracovatelia hydiny sú neustále tlačení zo strany obchodu do takmer likvidačného znižovania cien. Odbytová cena hydinového mäsa, za ktorú spracovatelia hydiny predávajú hydinové mäso, teda medziročne poklesla o 20 až 25 %. "Reťazce robia neustále nové výberové konania na dodávku hydinového mäsa a jediným cieľom je, čo najviac znížiť cenu. Preto sa tieto výberové konania neustále opakujú," vysvetlil Molnár. To má podľa neho negatívny dosah nielen na spracovateľov hydiny, ale aj na samotných chovateľov hydiny.
"Obchodníci združení v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) striktne dodržiavajú zavedenie 10 % DPH na vybrané druhy potravín, tak ako sa k tomu zaviazali pri podpise memoranda," reagovala dnes predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová. Ceny potravín počas roka podľa jej slov prirodzene kolíšu z rôznych príčin. Napríklad z dôvodu sezónnosti, nedostatku alebo prebytku na svetových trhoch a podobne, na ktoré obchodníci nemajú priamy vplyv.
Na cenu potraviny vplývajú podľa SAMO všetky články potravinového reťazca. "K cenovým politikám členov sa aliancia nemôže vyjadriť, z dôvodu prísneho dodržiavania pravidiel hospodárskej súťaže," dodala aliancia.