Štáť na to môže využiť napríklad políciu a do budúcna je podľa inštitútu možné uvažovať aj nad osadením zábran, ktoré by cesty uzavreli a motoristov by odnavigovali na vhodnú obchádzku.
Autor TASR
Bratislava 22. apríla (TASR) - Hromadnej nehode, aká sa napríklad stala vo štvrtok 20. apríla na diaľnici D1 medzi Jánovcami a Popradom, sa dá podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) pomerne jednoducho zabrániť. A to tým, že na základe údajov Národného systému dopravných informácií sa preventívne uzatvorí ťažko zjazdný úsek diaľnice.
"Takýto prístup je bežný napríklad v susednom Rakúsku. V prípade, že je úsek cesty zjazdný iba s výraznými komplikáciami, prípadne nie je zjazdný vôbec, dôjde k jeho preventívnemu uzatvoreniu," opísal predseda správnej rady IDH Ondrej Matej. Nik podľa neho nečaká na to, že sa na ceste stane ťažká hromadná havária, pri ktorej dôjde nielen k značným materiálnym škodám, ale často aj k ujme na zdraví.
Podľa hovorkyne Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaely Michalovej je povinnosťou diaľničnej spoločnosti výkon zimnej údržby. "Uzavretie diaľnice je plne v kompetencii policajného zboru, v tomto prípade rozhodlo Diaľničné oddelenie PZ na základe zhoršeného stavu počasia a vzniku viacerých nehôd," priblížila Michalová situáciu zo štvrtka.
Matej z IDH dodal, že rizikové úseky ciest, kde je v prípade nepriaznivého počasia takmer nemožné zabezpečiť ich adekvátnu zjazdnosť, sú dlhodobo známe. Patrí medzi ne aj časť diaľnice D1 medzi Spišským Štvrtkom a Popradom, kde sa stala hromadná nehoda. Ďalším takýmto úsekom je napríklad horský priechod Donovaly, kde v prípade hustého sneženia a vytvárania námrazy často dochádza nielen k skríženiu kamiónov, ale aj následným haváriám.
Štát by mal preto podľa IDH klásť väčší dôraz na prevenciu a ťažko zjazdné úseky v prípade nepriaznivého počasia uzatvárať. Využiť na to môže napríklad príslušníkov a vozidlá Policajného zboru SR a do budúcna je podľa inštitútu možné uvažovať aj nad osadením zábran, ktoré by cesty uzavreli a motoristov by odnavigovali na vhodnú obchádzku.
"Takýto prístup je bežný napríklad v susednom Rakúsku. V prípade, že je úsek cesty zjazdný iba s výraznými komplikáciami, prípadne nie je zjazdný vôbec, dôjde k jeho preventívnemu uzatvoreniu," opísal predseda správnej rady IDH Ondrej Matej. Nik podľa neho nečaká na to, že sa na ceste stane ťažká hromadná havária, pri ktorej dôjde nielen k značným materiálnym škodám, ale často aj k ujme na zdraví.
Podľa hovorkyne Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaely Michalovej je povinnosťou diaľničnej spoločnosti výkon zimnej údržby. "Uzavretie diaľnice je plne v kompetencii policajného zboru, v tomto prípade rozhodlo Diaľničné oddelenie PZ na základe zhoršeného stavu počasia a vzniku viacerých nehôd," priblížila Michalová situáciu zo štvrtka.
Matej z IDH dodal, že rizikové úseky ciest, kde je v prípade nepriaznivého počasia takmer nemožné zabezpečiť ich adekvátnu zjazdnosť, sú dlhodobo známe. Patrí medzi ne aj časť diaľnice D1 medzi Spišským Štvrtkom a Popradom, kde sa stala hromadná nehoda. Ďalším takýmto úsekom je napríklad horský priechod Donovaly, kde v prípade hustého sneženia a vytvárania námrazy často dochádza nielen k skríženiu kamiónov, ale aj následným haváriám.
Štát by mal preto podľa IDH klásť väčší dôraz na prevenciu a ťažko zjazdné úseky v prípade nepriaznivého počasia uzatvárať. Využiť na to môže napríklad príslušníkov a vozidlá Policajného zboru SR a do budúcna je podľa inštitútu možné uvažovať aj nad osadením zábran, ktoré by cesty uzavreli a motoristov by odnavigovali na vhodnú obchádzku.