Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Ekonomika

InterCity vlaky štátnych železníc oddnes po 22 rokoch končia

Ilustračné foto Foto: TASR/Radovan Stoklasa

ZSSK chce teraz presunúť vozne, ktoré sa používali v IC vlakoch, do iných diaľkových spojov.

Bratislava 18. januára (TASR) - InterCity (IC) vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) končia po 22 rokoch svojej prevádzky. Dnes vypraví ZSSK posledné takéto spoje a od pondelka 18. januára už jazdiť nebudú.

Vlaky premávajú na severnej trase medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu. Posledné štyri roky jazdili ako komerčné spoje bez dotácie od štátu.

ZSSK chce teraz presunúť vozne, ktoré sa používali v IC vlakoch, do iných diaľkových spojov. Zároveň ponechá spoj Šarišan, ktorý spája Prešov a Humenné s Bratislavou ako bežný rýchlik. Po novom tak pôjde vždy v piatok z Bratislavy o 14.55 h a v opačnom smere bude premávať v nedeľu popoludní z Humenného.

"Na zvládnutie vysokého záujmu o cestovanie medzi západným a východným Slovenskom, najmä v piatok a v nedeľu, pribudnú nové kapacity," avizovala hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Z Bratislavy do Košíc tak pribudne nový rýchlik Chopok. Bude štartovať z Bratislavy každý piatok o 16.55 h a nahradí regionálny rýchlik, ktorý jazdil v tomto čase len po Žilinu a mal nižšiu kapacitu.

Súčasne bude premávať aj nedeľný posilový rýchlik Chopok z Košíc do Bratislavy, ktorý bude vyrážať na trasu o 14.57 h. "Nejde o novú ponuku, jazdil aj doteraz, len o 20 minút neskôr a s menšou kapacitou," vysvetlila Morháčová. Vlak pôjde rýchlejšie a vynechá niektoré stanice, napríklad Margecany, Štrbu, Trenčiansku Teplú či Nové Mesto nad Váhom.

Rozhodnutie zrušiť IC vlaky oznámila štátna ZSSK začiatkom decembra minulého roka. Dôvodom bolo podľa ZSSK to, že firma nedokáže naplniť očakávania akcionára, čiže ministerstva dopravy, na rok 2016, a to vymazať stratu, ktoré tieto vlaky produkujú.

Rozhodnutie ukončiť prevádzku IC vlakov prišlo aj po tom, čo súkromný dopravca RegioJet oznámil, že začiatkom tohto roka prestane vypravovať svoje vlaky na trase z Bratislavy do Košíc. Dopravca jazdí na tejto trati bez dotácií od štátu od decembra 2014. Chcel odísť preto, lebo podľa neho štát nerobil nič s podnákladovými cenami stratových IC vlakov štátnej ZSSK a snažil sa nimi vytlačiť konkurenciu z trhu.

Po ohlásení zrušenia IC vlakov však na trase ostáva a aby zvládol dopyt cestujúcich, posilňuje od dnešného dňa kapacity. "RegioJet aktuálne predĺžil súpravy vo všetkých svojich vlakoch na linke Bratislava – Košice na desaťvozňové," priblížil hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj.

Dopravca pritom pôvodne avizoval, že nasadí súravy až s 13 vozňami. "RegioJet má všetko pripravené k nasadeniu 13-vozňových súprav. V súčasnosti to však komplikuje situácia na hlavnej stanici v Bratislave," doplnil Ondrůj. Tam sa totiž podľa jeho slov dá takto dlhý vlak odbaviť iba na nástupišti číslo 3, koľaj 10, na ktorej je však v tom čase odstavená rýchliková súprava ZSSK.

"Tá odchádza 20 minút po našom odchode. Správca železničnej infraštruktúry, Železnice Slovenskej republiky, zatiaľ RegioJetu neumožnil využívať tento perón. ZSSK totiž nesúhlasila s tým, že by bola jej vlaková súprava pristavená až po odchode nášho spoja,"
dodal Ondrůj. O celej veci prebiehali rokovania, zatiaľ bezo zmeny.