Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Ekonomika

Internet kamenné obchody nevytlačí, trendom je ich prepájanie

Online nakupovanie - Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Nákupným miestom číslo jeden však stále zostane kamenný obchod.

Bratislava 17. januára (TASR) – Internetový obchod predstavuje najväčšiu revolúciu v oblasti maloobchodu od zavedenia samoobsluhy v potravinách a jeho význam bude narastať, nákupným miestom číslo jeden však stále zostane kamenný obchod. Vyplýva to zo štúdie realitno-poradenskej spoločnosti CBRE z roku 2014 na vzorke 21.000 zákazníkov v 21 krajinách sveta.

Ako priblížil riaditeľ oddelenia obchodných nehnuteľností spoločnosti pre oblasť strednej a východnej Európy Walter Woefler, online sa v Európe uskutočňuje približne 9 až 10 % nákupov. V prípade potravín je to 1 až 2 %, pri móde a oblečení okolo 19 % či napríklad do 30 % v prípade kníh.

Takmer 90 % ľudí, ktorí chcú nakupovať, však podľa Woeflera navštívi klasický obchod. "Produkty si najskôr vyhľadávajú na internete, robia si prieskum online, ale nakúpiť už idú do kamennej predajne," upozornil.

Riaditeľ prenájmu obchodných priestorov CBRE Slovensko Peter Pohanka pripomenul, že ešte pred niekoľkými rokmi obchodné centrá vnímali nástup internetového obchodu ako veľkého strašiaka. "Tie misky sa akýmsi spôsobom vyrovnali. Na jednej strane tradiční kamenní retaileri otvárajú nové kanály prostredníctvom internetu, ale paradoxne obchody, ktoré vyrástli na internete, sa tlačia do obchodných centier," poznamenal.

Príkladom je podľa neho Martinus, ktorý vznikol ako internetové kníhkupectvo a v tomto roku by mal zvýšiť počet kamenných prevádzok na päť, ale aj online obchody Mall.sk, Alza.sk či Hej.sk. "Typickým formátom, ktorý rád otvára v obchodných centrách, sú výdajne parfumov, čo pôsobí ako silná konkurencia relatívne monopolného trhu parfumérií na Slovensku," dodal Pohanka.

Práve prepojenie online sveta s kamennými obchodmi označil Woefler za hlavný cieľ dnešných obchodníkov. "Predajcovia v skutočnosti nemajú záujem dopravovať tovar z logistických centier ku klientom, pretože je to nákladné a spôsobuje im to straty," zdôvodnil.