Poslanec M. Ivan zároveň kritizoval, že Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR avizovalo zriadenie dopravnej autority, doposiaľ však podľa neho nič v tomto zmysle predložené nebolo.
Autor TASR
Bratislava 5. apríla (TASR) – Riešenie situácie na úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je najväčším dôvodom na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi (Most-Híd). Štát urobil v dohode o ukončení prác so zhotoviteľom obrovské ústupky. Uviedol to poslanec opozičnej SaS Miroslav Ivan v rozprave k jedinému bodu mimoriadnej schôdze.
Poslanec poukázal na to, že v prípade dohody musia ustúpiť obe strany. V prípade Višňového podľa neho "štát urobil ústupky obrovské". Uviedol, že prípadné spory budú riešené medzinárodnou Komisiou pre riešenie sporov a ak budú námietky, riešiť sa budú arbitrážou v Rakúsku. "Táto dohoda mení teda aj to, že spory, ktoré podľa zmluvy o dielo pôvodne mali byť riešené súdmi SR, budú riešené v zahraničí," dodal.
Ako ďalej podotkol, možnosť odstúpenia od zmluvy mal objednávateľ po tom, ako nebol dodržaný ktorýkoľvek z míľnikov na tejto stavbe a meškal tri mesiace. Namiesto odstúpenia od zmluvy, keď zhotoviteľ nedodržiaval termíny, sa však štát podľa neho "rozlúčil s darčekom". Poslanec Mostu-Híd Peter Antal však reagoval, že v prípade odstúpenia by sa nestihol termín do roku 2023 tak, aby mohli byť využité eurofondy.
Ivan zároveň kritizoval, že Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR avizovalo zriadenie dopravnej autority, doposiaľ však podľa neho nič v tomto zmysle predložené nebolo. "Cieľ bol, aby sa zladili vlaky s autobusmi, ktoré objednávajú teraz samosprávne kraje," ozrejmil.
Zároveň nerozumie tomu, prečo ministerstvo brzdí liberalizáciu železničnej dopravy. "Ušetríme peniaze a starostlivosť o vagóny, o vlaky prenesieme na súkromný sektor," vyhlásil Ivan s tým, že namiesto toho sa posilňuje monopol Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Poslankyňa Irén Sárközy (Most-Híd) poznamenala, že za ministra Érseka sa zvýšil objem peňazí, ktorý išiel do železníc. Ivan vyčítal ministrovi aj stav ciest prvej triedy. "Chátra nám táto sieť, pán minister," apeloval na neho Ivan.
Pripustil, že fondy na rezorte dopravy sa čerpajú lepšie ako na ostatných ministerstvách, ale je to "jednooký medzi slepými". V súvislosti s realokáciou európskych financií skonštatoval, že eurofondy majú byť naozaj prioritne investované do dopravnej infraštruktúry. Zdôraznil však, že sa realokuje aj v rámci operačných programov prioritných osí rezortu.
Poslanec poukázal na to, že v prípade dohody musia ustúpiť obe strany. V prípade Višňového podľa neho "štát urobil ústupky obrovské". Uviedol, že prípadné spory budú riešené medzinárodnou Komisiou pre riešenie sporov a ak budú námietky, riešiť sa budú arbitrážou v Rakúsku. "Táto dohoda mení teda aj to, že spory, ktoré podľa zmluvy o dielo pôvodne mali byť riešené súdmi SR, budú riešené v zahraničí," dodal.
Ako ďalej podotkol, možnosť odstúpenia od zmluvy mal objednávateľ po tom, ako nebol dodržaný ktorýkoľvek z míľnikov na tejto stavbe a meškal tri mesiace. Namiesto odstúpenia od zmluvy, keď zhotoviteľ nedodržiaval termíny, sa však štát podľa neho "rozlúčil s darčekom". Poslanec Mostu-Híd Peter Antal však reagoval, že v prípade odstúpenia by sa nestihol termín do roku 2023 tak, aby mohli byť využité eurofondy.
Ivan zároveň kritizoval, že Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR avizovalo zriadenie dopravnej autority, doposiaľ však podľa neho nič v tomto zmysle predložené nebolo. "Cieľ bol, aby sa zladili vlaky s autobusmi, ktoré objednávajú teraz samosprávne kraje," ozrejmil.
Zároveň nerozumie tomu, prečo ministerstvo brzdí liberalizáciu železničnej dopravy. "Ušetríme peniaze a starostlivosť o vagóny, o vlaky prenesieme na súkromný sektor," vyhlásil Ivan s tým, že namiesto toho sa posilňuje monopol Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Poslankyňa Irén Sárközy (Most-Híd) poznamenala, že za ministra Érseka sa zvýšil objem peňazí, ktorý išiel do železníc. Ivan vyčítal ministrovi aj stav ciest prvej triedy. "Chátra nám táto sieť, pán minister," apeloval na neho Ivan.
Pripustil, že fondy na rezorte dopravy sa čerpajú lepšie ako na ostatných ministerstvách, ale je to "jednooký medzi slepými". V súvislosti s realokáciou európskych financií skonštatoval, že eurofondy majú byť naozaj prioritne investované do dopravnej infraštruktúry. Zdôraznil však, že sa realokuje aj v rámci operačných programov prioritných osí rezortu.