Šéf KOZ SR uviedol, že horúcou témou pre Európsku odborovú konfederáciu je aj smernica o vysielaných pracovníkoch.
Autor TASR
Brusel 13. decembra (TASR) - Európski odborári sa v rámci prebiehajúceho zasadnutia Výkonného výboru Európskej odborovej konfederácie (EOK) v Bruseli snažia "rozmeniť na drobné" hlavné zásady Európskeho piliera sociálnych práv, ktorý lídri EÚ 17. novembra prijali na sociálnom summite v Göteborgu.
Pre TASR to uviedol predseda Konfederácie odborových zväzov (KOZ) SR Jozef Kollár, ktorý sa zúčastňuje na bruselskom podujatí EOK. Dodal, že výkonný výbor prijme hlavné usmernenia pre tzv. európsky semester EÚ v roku 2018 s dôrazom na potrebu konzultácií so sociálnymi partnermi o opatreniach sociálnej ochrany ľudí vo všetkých formách zamestnanosti - od trvalého pracovného pomeru až po samostatne zárobkovo činné osoby.
Ďalším dôležitým bodom rokovaní európskych odborárov je Európsky pilier sociálnych práv. Ten stanovuje 20 kľúčových zásad a práv na podporu spravodlivých a dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.
"Z nášho pohľadu je to síce prijaté, je 20 zásad, ktoré umožňujú jednotlivým štátom prijímať zásadné opatrenia v oblasti sociálnej ochrany zamestnancov, ale my to tu chceme rozmeniť na drobné, chceme konkrétnejšie veci, ktoré by sa mali prejaviť v týchto zásadách," opísal situáciu Kollár. Dodal, že potom zostáva na národnej úrovni, čo všetko je možné dohodnúť s vládami, aby sa zásady sociálneho piliera pretavili do zákona v jednotlivých členských krajinách EÚ.
Kollár skonštatoval, že slovenskí odborári sú možno o krok ďalej, ako ich kolegovia z iných krajín, lebo už začali rokovať s vládou o sociálnom pilieri. Pri podpise dohody bol aj premiér Robert Fico, ktorý je podľa Kollára ochotný niektoré zo zásad sociálneho piliera zakotviť do Ústavy SR. To by bola garancia, že napríklad pri zmene vlád nepríde aj k zmenám s dosahom na sociálnu oblasť.
Európski odborári už poznajú podobu rozpočtu EÚ na rok 2018 a Kollár sa netají názorom, že na sociálnu oblasť mohlo ísť viac zdrojov. "My stále hovoríme, že sociálne zabezpečenie musí byť nadradené nad ekonomickými záujmami krajín. V rámci akejkoľvek legislatívy sa Európska odborová konfederácia snaží presadzovať, aby nebolo hlavné a prvé slovo konkurencieschopnosť, ale aby na prvom mieste bol občan a človek. Inak sociálnu Európu nevybudujeme," spresnil.
Šéf KOZ SR uviedol, že horúcou témou pre EOK je aj smernica o vysielaných pracovníkoch. Pripomenul, že práve prebieha trialóg medzi Európskou komisiou, predstaviteľmi EOK a zástupcami BussinesEurope, združenia zamestnávateľov, o tom, ako túto smernicu dostať do praxe. Podľa Kollára zamestnávatelia sa netaja obavami o dopadoch smernice, odbory však trvajú na tom, že každý pracovník, ktorý pôsobí v inej krajine viac ako tri mesiace, by nemal byť "druhoradým občanom" a mal by zarábať toľko, ako je obvyklé v krajine, kde sa ocitol.
Zo smernice bola vyňatá oblasť dopravy a otázky šoférov kamiónov majú byť riešené samostatnou právnou úpravou na úrovni EÚ. Kollár v tejto súvislosti dodal, že slovenské odbory chystajú spoločný projekt s kolegami z Belgicka a Holandska. Lebo je veľa schránkových firiem a mnohí slovenskí kamionisti v týchto krajinách majú veľmi nízke, dumpingové mzdy. "Je to projekt na preškolenie kamionistov, aby nerobili pod cenu, ale boli dodržiavané ich práva, ktoré majú v tej-ktorej krajine," vysvetlil Kollár.
Pre TASR to uviedol predseda Konfederácie odborových zväzov (KOZ) SR Jozef Kollár, ktorý sa zúčastňuje na bruselskom podujatí EOK. Dodal, že výkonný výbor prijme hlavné usmernenia pre tzv. európsky semester EÚ v roku 2018 s dôrazom na potrebu konzultácií so sociálnymi partnermi o opatreniach sociálnej ochrany ľudí vo všetkých formách zamestnanosti - od trvalého pracovného pomeru až po samostatne zárobkovo činné osoby.
Ďalším dôležitým bodom rokovaní európskych odborárov je Európsky pilier sociálnych práv. Ten stanovuje 20 kľúčových zásad a práv na podporu spravodlivých a dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.
"Z nášho pohľadu je to síce prijaté, je 20 zásad, ktoré umožňujú jednotlivým štátom prijímať zásadné opatrenia v oblasti sociálnej ochrany zamestnancov, ale my to tu chceme rozmeniť na drobné, chceme konkrétnejšie veci, ktoré by sa mali prejaviť v týchto zásadách," opísal situáciu Kollár. Dodal, že potom zostáva na národnej úrovni, čo všetko je možné dohodnúť s vládami, aby sa zásady sociálneho piliera pretavili do zákona v jednotlivých členských krajinách EÚ.
Kollár skonštatoval, že slovenskí odborári sú možno o krok ďalej, ako ich kolegovia z iných krajín, lebo už začali rokovať s vládou o sociálnom pilieri. Pri podpise dohody bol aj premiér Robert Fico, ktorý je podľa Kollára ochotný niektoré zo zásad sociálneho piliera zakotviť do Ústavy SR. To by bola garancia, že napríklad pri zmene vlád nepríde aj k zmenám s dosahom na sociálnu oblasť.
Európski odborári už poznajú podobu rozpočtu EÚ na rok 2018 a Kollár sa netají názorom, že na sociálnu oblasť mohlo ísť viac zdrojov. "My stále hovoríme, že sociálne zabezpečenie musí byť nadradené nad ekonomickými záujmami krajín. V rámci akejkoľvek legislatívy sa Európska odborová konfederácia snaží presadzovať, aby nebolo hlavné a prvé slovo konkurencieschopnosť, ale aby na prvom mieste bol občan a človek. Inak sociálnu Európu nevybudujeme," spresnil.
Šéf KOZ SR uviedol, že horúcou témou pre EOK je aj smernica o vysielaných pracovníkoch. Pripomenul, že práve prebieha trialóg medzi Európskou komisiou, predstaviteľmi EOK a zástupcami BussinesEurope, združenia zamestnávateľov, o tom, ako túto smernicu dostať do praxe. Podľa Kollára zamestnávatelia sa netaja obavami o dopadoch smernice, odbory však trvajú na tom, že každý pracovník, ktorý pôsobí v inej krajine viac ako tri mesiace, by nemal byť "druhoradým občanom" a mal by zarábať toľko, ako je obvyklé v krajine, kde sa ocitol.
Zo smernice bola vyňatá oblasť dopravy a otázky šoférov kamiónov majú byť riešené samostatnou právnou úpravou na úrovni EÚ. Kollár v tejto súvislosti dodal, že slovenské odbory chystajú spoločný projekt s kolegami z Belgicka a Holandska. Lebo je veľa schránkových firiem a mnohí slovenskí kamionisti v týchto krajinách majú veľmi nízke, dumpingové mzdy. "Je to projekt na preškolenie kamionistov, aby nerobili pod cenu, ale boli dodržiavané ich práva, ktoré majú v tej-ktorej krajine," vysvetlil Kollár.