V súčasnosti je v rukách súkromného dopravcu iba jediná trať na Slovensku, a to úsek medzi Bratislavou a Komárnom. Vlaky na nej vypravuje s dotáciou od štátu dopravca RegioJet.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 25. októbra (TASR) – Nastal čas na liberalizáciu ďalších železničných tratí a rezort dopravy predostrie v najbližšom čase plán, ako si ju v nadchádzajúcich rokoch predstavuje.
Vyhlásil to tento týždeň šéf rezortu dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).
V súčasnosti je v rukách súkromného dopravcu iba jediná trať na Slovensku, a to úsek medzi Bratislavou a Komárnom. Vlaky na nej vypravuje s dotáciou od štátu dopravca RegioJet. "Plán je, že by sme v budúcom roku poskytli do súťaží určitú sadu tratí," uviedol Počiatek. Konkrétnejší teraz ešte nechcel byť, ale ministerstvo podľa jeho slov pripravuje indikatívny plán súťaží na ďalšie trate.
On sám pritom v prípade ďalšej vlny liberalizácie uprednostňuje súťaže o trate. Nie priame pridelenie trate dopravcovi, ktoré je tiež možné. Bolo použité napríklad pri železnici do Komárna. "Určite chceme, aby súťažili viaceré firmy. A bol by som rád, keby ich súťažilo čo najviac," dodal minister.
Liberalizácia železničnej dopravy odštartovala na Slovensku za čias Počiatkovho predchodcu Jána Figeľa (KDH). Po tom, čo trať z Bratislavy do Komárna získal RegioJet, záujem o prevádzkovanie železničnej dopravy prejavili aj ďalší dopravcovia.
Ako najpravdepodobnejší sa vtedy javil príchod súkromného dopravcu na trať medzi Diviakmi, Hornou Štubňou, Prievidzou, Topoľčanmi, Nitrou a Novými Zámkami. A tiež na trasu, ktorá na ňu nadväzuje, a to z Jelšoviec cez Zbehy do Leopoldova. Počiatek však po príchode do kresla ministra dopravy liberalizáciu pozastavil. Chcel najprv usporiadať grafikon vlakovej dopravy a zladiť železničnú dopravu s autobusovou.
Cestovanie s vlakmi RegioJet je nepohodlné
Čoraz častejšie je terčom kritiky železničná spoločnosť RegioJet za to, že v špičke sú vlaky na trase Dunajská Streda - Bratislava preplnené. Nepriaznivá situácia nastala pred rokom, keď spoločnosť vymenila veľkokapacitné súpravy za menšie.
„Vtedy dopravca prisľúbil, že podľa potreby budú súpravy premávať v častejších intervaloch. To sa však nestalo a niektoré, hlavne poobedňajšie vlaky, ktorými prichádzajú domov robotníci a študenti, sú úplne preplnené, o piatku ani nehovoriac,“ povedal primátor mesta Dunajská Streda Zoltán Hájos, ktorého oslovili občania s podobnými sťažnosťami. Dodal, že RegioJet sa odvoláva na to, že rokuje s ministerstvom hospodárstva a zvýšenie hustoty spojov podmieňuje vyššími štátnymi dotáciami. „Tento postoj je veľmi otázny. Ak teda štát z našich daní zvýši príspevok, RegioJet zvýši hustotu vlakov. Podnikateľ, ak podniká čestne, poskytne cestujúcim zľavy aj na úkor nižšieho zisku, aby bola verejnosť spokojná s jeho službami, a nepresedlala na autobusy. RegioJet však chce problém, ktorý spôsobil sám, riešiť z našich daní,“ podotkol primátor.
Podľa jeho ďalších slov, ak nemieni spoločnosť zvýšiť hustotu vlakov, lebo ministerstvo nezvýši dotácie, tak sa súpravy nemali vymeniť za kratšie. „Súčasnú situáciu treba zmeniť. Pochopiteľne, podnikateľ sleduje svoje záujmy. Samozrejme na menej vyťažených trasách postačujú aj kratšie súpravy, ale v prípade vlakov, ktoré sú pravidelne preplnené, nemožno sledovať zníženie nákladovosti na úkor kvality cestovania,“ zdôraznil Hájos. Primátor uviedol, že mesto Dunajská Streda ako regionálne centrum sa obráti listom na vedenie RegioJetu a bude žiadať zvýšenia hustoty spojov. "Ak to nie je realizovateľné, tak by mali v dopravnej špičke prevádzkovať dlhšie súpravy," zdôraznil.
Vyhlásil to tento týždeň šéf rezortu dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).
V súčasnosti je v rukách súkromného dopravcu iba jediná trať na Slovensku, a to úsek medzi Bratislavou a Komárnom. Vlaky na nej vypravuje s dotáciou od štátu dopravca RegioJet. "Plán je, že by sme v budúcom roku poskytli do súťaží určitú sadu tratí," uviedol Počiatek. Konkrétnejší teraz ešte nechcel byť, ale ministerstvo podľa jeho slov pripravuje indikatívny plán súťaží na ďalšie trate.
On sám pritom v prípade ďalšej vlny liberalizácie uprednostňuje súťaže o trate. Nie priame pridelenie trate dopravcovi, ktoré je tiež možné. Bolo použité napríklad pri železnici do Komárna. "Určite chceme, aby súťažili viaceré firmy. A bol by som rád, keby ich súťažilo čo najviac," dodal minister.
Liberalizácia železničnej dopravy odštartovala na Slovensku za čias Počiatkovho predchodcu Jána Figeľa (KDH). Po tom, čo trať z Bratislavy do Komárna získal RegioJet, záujem o prevádzkovanie železničnej dopravy prejavili aj ďalší dopravcovia.
Ako najpravdepodobnejší sa vtedy javil príchod súkromného dopravcu na trať medzi Diviakmi, Hornou Štubňou, Prievidzou, Topoľčanmi, Nitrou a Novými Zámkami. A tiež na trasu, ktorá na ňu nadväzuje, a to z Jelšoviec cez Zbehy do Leopoldova. Počiatek však po príchode do kresla ministra dopravy liberalizáciu pozastavil. Chcel najprv usporiadať grafikon vlakovej dopravy a zladiť železničnú dopravu s autobusovou.
Cestovanie s vlakmi RegioJet je nepohodlné
Čoraz častejšie je terčom kritiky železničná spoločnosť RegioJet za to, že v špičke sú vlaky na trase Dunajská Streda - Bratislava preplnené. Nepriaznivá situácia nastala pred rokom, keď spoločnosť vymenila veľkokapacitné súpravy za menšie.
„Vtedy dopravca prisľúbil, že podľa potreby budú súpravy premávať v častejších intervaloch. To sa však nestalo a niektoré, hlavne poobedňajšie vlaky, ktorými prichádzajú domov robotníci a študenti, sú úplne preplnené, o piatku ani nehovoriac,“ povedal primátor mesta Dunajská Streda Zoltán Hájos, ktorého oslovili občania s podobnými sťažnosťami. Dodal, že RegioJet sa odvoláva na to, že rokuje s ministerstvom hospodárstva a zvýšenie hustoty spojov podmieňuje vyššími štátnymi dotáciami. „Tento postoj je veľmi otázny. Ak teda štát z našich daní zvýši príspevok, RegioJet zvýši hustotu vlakov. Podnikateľ, ak podniká čestne, poskytne cestujúcim zľavy aj na úkor nižšieho zisku, aby bola verejnosť spokojná s jeho službami, a nepresedlala na autobusy. RegioJet však chce problém, ktorý spôsobil sám, riešiť z našich daní,“ podotkol primátor.
Podľa jeho ďalších slov, ak nemieni spoločnosť zvýšiť hustotu vlakov, lebo ministerstvo nezvýši dotácie, tak sa súpravy nemali vymeniť za kratšie. „Súčasnú situáciu treba zmeniť. Pochopiteľne, podnikateľ sleduje svoje záujmy. Samozrejme na menej vyťažených trasách postačujú aj kratšie súpravy, ale v prípade vlakov, ktoré sú pravidelne preplnené, nemožno sledovať zníženie nákladovosti na úkor kvality cestovania,“ zdôraznil Hájos. Primátor uviedol, že mesto Dunajská Streda ako regionálne centrum sa obráti listom na vedenie RegioJetu a bude žiadať zvýšenia hustoty spojov. "Ak to nie je realizovateľné, tak by mali v dopravnej špičke prevádzkovať dlhšie súpravy," zdôraznil.