Prioritnou úlohou v budovaní cestnej infraštruktúry, ako zdôraznil Počiatek, je dokončenie prepojenia Bratislavy s Košicami. Situáciu však sťažujú viaceré úseky, napríklad Turany-Hubová.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 5. júna (TASR) – Budovanie cestnej a diaľničnej infraštruktúry je absolútnou prioritou súčasnej vlády. Otázkou ostávajú finančné zdroje na realizáciu tejto priority.
Povedal to dnes na HNClube Hospodárskych novín minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek.
Podľa jeho slov hlavným zdrojom financovania by mali byť eurofondy. Nedostatkom je však nedostatočná príprava projektov a reálne hrozí, že v rámci programovacieho obdobia nebudú financie z tohto zdroja vyčerpané.
Ďalším zdrojom je štátny rozpočet, avšak jeho možnosti sú značne obmedzené. Určité prostriedky sú aj vo vybraných financiách z diaľničného mýta. Veľa sa hovorí podľa ministra o diaľničných dlhopisoch. Do tejto oblasti by sa mohli zapojiť aj dôchodcovské správcovské spoločnosti, avšak tento zdroj je veľmi neistý. Počíta sa aj s financovaním v rámci PPP projektov.
Prioritnou úlohou v budovaní cestnej infraštruktúry, ako zdôraznil Počiatek, je dokončenie prepojenia Bratislavy s Košicami. Situáciu však sťažujú viaceré úseky, napríklad Turany-Hubová. Projekt zastavil i protest environmentalistov a čaká sa na posúdenie Európskej komisie. Ďalším problematickým úsekom je obchvat Prešova, kde sa zatiaľ prakticky nič neurobilo.
Podľa Počiatka jednou z hlavných úloh v nadchádzajúcom období je zlepšiť komunikáciu s Európskou komisiou, urýchliť prípravu a realizáciu projektov infraštruktúry. Viaceré zámery však vzhľadom na finančnú situáciu a zlú pripravenosť projektov nie je reálne uskutočniť v stanovených termínoch.
V súvislosti s možnosťou zapojenia sa dôchodcovských správcovských spoločností do financovania cestnej a diaľničnej infraštruktúry minister poznamenal, že ide o mimoriadne komplikovanú záležitosť. Prvoradou úlohou je čerpať prostriedky v maximálne možnej miere z eurofondov. Tu vidí reálny problém v nedostatku náhradných projektov.
Jozef Paška, predseda predstavenstva Allianz-Dôchodková správcovská spoločnosť, a. s., poznamenal, že DSS sa nebránia využívaniu prostriedkov z fondov, avšak musia byť jasné pravidlá a predovšetkým to musí byť na prospech sporiteľom. Zatiaľ legislatíva neumožňuje efektívne využívať tieto prostriedky na investovanie do infraštruktúry.
Ľuboš Vančo z KPMG, s.r.o., poznamenal, že pri zámeroch v oblasti budovania cestnej infraštruktúry by sa mala brať do úvahy aj geografická poloha Slovenska. Cez jeho územie nevedie prakticky žiaden hlavný cestný koridor a podnikatelia pri preprave produktov na Ukrajinu uprednostňujú cesty cez Poľsko. To však neznamená, ako poznamenal, že by sa nemali diaľnice na Slovensku budovať.
V diskusii Počiatek zdôraznil, že pri financovaní cestnej a diaľničnej infraštruktúry sú vítané všetky zdroje vrátane súkromných. Dôležité sú však podmienky, za akých sa chcú na financovaní podieľať.
Povedal to dnes na HNClube Hospodárskych novín minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek.
Podľa jeho slov hlavným zdrojom financovania by mali byť eurofondy. Nedostatkom je však nedostatočná príprava projektov a reálne hrozí, že v rámci programovacieho obdobia nebudú financie z tohto zdroja vyčerpané.
Ďalším zdrojom je štátny rozpočet, avšak jeho možnosti sú značne obmedzené. Určité prostriedky sú aj vo vybraných financiách z diaľničného mýta. Veľa sa hovorí podľa ministra o diaľničných dlhopisoch. Do tejto oblasti by sa mohli zapojiť aj dôchodcovské správcovské spoločnosti, avšak tento zdroj je veľmi neistý. Počíta sa aj s financovaním v rámci PPP projektov.
Prioritnou úlohou v budovaní cestnej infraštruktúry, ako zdôraznil Počiatek, je dokončenie prepojenia Bratislavy s Košicami. Situáciu však sťažujú viaceré úseky, napríklad Turany-Hubová. Projekt zastavil i protest environmentalistov a čaká sa na posúdenie Európskej komisie. Ďalším problematickým úsekom je obchvat Prešova, kde sa zatiaľ prakticky nič neurobilo.
Podľa Počiatka jednou z hlavných úloh v nadchádzajúcom období je zlepšiť komunikáciu s Európskou komisiou, urýchliť prípravu a realizáciu projektov infraštruktúry. Viaceré zámery však vzhľadom na finančnú situáciu a zlú pripravenosť projektov nie je reálne uskutočniť v stanovených termínoch.
V súvislosti s možnosťou zapojenia sa dôchodcovských správcovských spoločností do financovania cestnej a diaľničnej infraštruktúry minister poznamenal, že ide o mimoriadne komplikovanú záležitosť. Prvoradou úlohou je čerpať prostriedky v maximálne možnej miere z eurofondov. Tu vidí reálny problém v nedostatku náhradných projektov.
Jozef Paška, predseda predstavenstva Allianz-Dôchodková správcovská spoločnosť, a. s., poznamenal, že DSS sa nebránia využívaniu prostriedkov z fondov, avšak musia byť jasné pravidlá a predovšetkým to musí byť na prospech sporiteľom. Zatiaľ legislatíva neumožňuje efektívne využívať tieto prostriedky na investovanie do infraštruktúry.
Ľuboš Vančo z KPMG, s.r.o., poznamenal, že pri zámeroch v oblasti budovania cestnej infraštruktúry by sa mala brať do úvahy aj geografická poloha Slovenska. Cez jeho územie nevedie prakticky žiaden hlavný cestný koridor a podnikatelia pri preprave produktov na Ukrajinu uprednostňujú cesty cez Poľsko. To však neznamená, ako poznamenal, že by sa nemali diaľnice na Slovensku budovať.
V diskusii Počiatek zdôraznil, že pri financovaní cestnej a diaľničnej infraštruktúry sú vítané všetky zdroje vrátane súkromných. Dôležité sú však podmienky, za akých sa chcú na financovaní podieľať.