Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 5. november 2024Meniny má Imrich
< sekcia Ekonomika

K novele zákona o regulačnom úrade prišlo 183 pripomienok

Ilustračná snímka Foto: TASR/Martin Baumann

Vyplýva to z vyhodnotenia pripomienkového konania k návrhu novely zákona o regulácii v sieťových odvetviach. Rezort hospodárstva z nich akceptoval 38 pripomienok, z toho 8 zásadných.

Bratislava 29. marca (TASR) - K novele zákona o Úrade pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) prišlo 183 pripomienok, z to bolo 117 zásadných. Vyplýva to z vyhodnotenia pripomienkového konania k návrhu novely zákona o regulácii v sieťových odvetviach. Rezort hospodárstva z nich akceptoval 38 pripomienok, z toho 8 zásadných. Neakceptoval 135 pripomienok, z toho 100 zásadných. Deväť zásadných pripomienok mal aj ÚRSO.

Podľa šéfa Ministerstva hospodárstva (MH) SR Petra Žigu (Smer-SD) boli vznesené zásadné pripomienky v mnohom podobné, týkali sa dvoch, respektíve troch okruhov. "Prvým okruhom boli pripomienky, či má alebo nemá byť MH SR účastníkom (cenového) konania. Ďalšou zásadnou pripomienkou bolo, prečo berieme kompetenciu prezidentovi SR pri menovaní predsedu regulačného úradu. My sme sa s tým v zásade vyrovnali, je to politické rozhodnutie, z aplikačnej praxe," spresnil Žiga po dnešnom rokovaní vlády.



Najviac pripomienok vzniesla k novele zákon Americká obchodná komora v Slovenskej republike (AmCham), ktorá zaslala v rámci pripomienkového konania 19 pripomienok, z toho 18 zásadných. "Regulačný rámec by mal vychádzať zo zásad správnej regulačnej praxe a z nevyhnutnosti prísne rešpektovať transparentnosť, konzistentnosť a stabilitu regulačného rámca minimálne počas celého regulačného obdobia a predchádzať nepredvídateľným, nadmerným, častým alebo ad-hoc právnym úpravám a zmenám a zabezpečiť taktiež jeho súlad s požiadavkami vyplývajúcimi z európskej legislatívy," uviedla okrem iného v pripomienkach AmCham.

Na druhej strane je podľa AmCham nevyhnutné zabezpečiť, aby akýkoľvek nový regulačný rámec v sebe neniesol prvky retroaktivity vo forme rôznych regulačných opatrení. Zabráni sa tak poškodeniu predmetných investícií a zabezpečí sa dôvera v stabilné investičné prostredie.

"Máme za to, že kľúčovým predpokladom objektívneho a nezávislého fungovania národného regulačného úradu (ÚRSO) je jeho skutočné praktické nezávislé konanie od pokynov iných štátnych orgánov, orgánov územnej samosprávy, iných orgánov verejnej moci, ako aj samotnej vlády SR. Iba tak sa zabezpečí objektívne, transparentné a nezávislé fungovanie úradu, ako aj tvorba samotného regulačného rámca a jeho implementácia v praxi," doplnila americká komora.

K návrhu novely zákona vzniesla pripomienky aj Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR, Republiková únia zamestnávateľov, Slovenské elektrárne, a. s., eustream, a. s., Slovnaft, a. s., Slovenská obchodná a priemyselná komora, Generálna prokuratúra Slovenskej republiky, Klub 500, väčšina ministerstiev či distribučné a dodávateľské spoločnosti.