K legislatívnym vylepšeniam duálneho vzdelávania sa však musia pridať aj ďalšie systémové opatrenia. Riešením je flexibilný systém, ktorý zabezpečí vzdelávanie od najnižších ročníkov základnej školy.
Autor TASR
Bratislava 6. augusta (TASR) - Zavedenie konceptu Industry 4.0 do výrobných podnikov si vyžaduje stály prísun kvalifikovanej pracovnej sily pre aktuálne i dlhodobé potreby priemyslu. Ako uviedla pre TASR platforma Industry4UM, ktorá sa zaoberá témou Industry 4.0, snahu o zlepšenie podmienok duálneho vzdelávania vníma pozitívne.
K legislatívnym vylepšeniam duálneho vzdelávania sa však musia pridať aj ďalšie systémové opatrenia. Riešením je flexibilný systém, ktorý zabezpečí vzdelávanie od najnižších ročníkov základnej školy, cez ďalšie stupne výučby, až po rekvalifikačné programy a celoživotné vzdelávanie, zdôrazňuje platforma.
Podľa jej člena Martina Morháča, technologické zmeny už prinášajú nové požiadavky na pracovné posty. Veľa povolaní sa významne zmení, viaceré budú zanikať a nové vzniknú. „Čakajú nás náročné zásahy, pretože bude potrebné zmeniť nielen vzdelávací systém štátu, ale je nutné, aby do neho boli oveľa silnejšie zapojení zamestnávatelia a ich vzdelávacie systémy," konštatoval.
V súvislosti s postupnou automatizáciou výroby očakáva platforma zmeny v charaktere pracovných činností aj v štruktúre povolaní. Deficit kvalifikovaných absolventov v súčasnosti brzdí rozvoj Industry 4.0 na Slovensku, mieni Morháč.
Štát musí byť podľa platformy partnerom podnikov aj pri vytváraní nových pracovných miest a nastavení aparátu pre rekvalifikáciu a rozvoj zručností pracovných síl, pomáhať pracovníkom vytvorením vhodných podmienok pri prechode z jedného povolania na druhé. „V súčasnosti aj v týchto otázkach z veľkej časti suplujú vzdelávací systém samotné firmy, ktoré sú navyše nútené postarať sa aj o zvýšenie kvalifikácie samotných absolventov škôl, ktoré prichádzajú na pracovný trh s nedostatočnými vedomosťami a zručnosťami pre potreby praxe," uvádza platforma.
Industry4UM je zároveň pripravená vstúpiť do týchto procesov, iniciovať a podporovať aktivity, ktoré zvýšia tempo a možnosti riešenia nepriaznivej situácie na trhu práce.
K legislatívnym vylepšeniam duálneho vzdelávania sa však musia pridať aj ďalšie systémové opatrenia. Riešením je flexibilný systém, ktorý zabezpečí vzdelávanie od najnižších ročníkov základnej školy, cez ďalšie stupne výučby, až po rekvalifikačné programy a celoživotné vzdelávanie, zdôrazňuje platforma.
Podľa jej člena Martina Morháča, technologické zmeny už prinášajú nové požiadavky na pracovné posty. Veľa povolaní sa významne zmení, viaceré budú zanikať a nové vzniknú. „Čakajú nás náročné zásahy, pretože bude potrebné zmeniť nielen vzdelávací systém štátu, ale je nutné, aby do neho boli oveľa silnejšie zapojení zamestnávatelia a ich vzdelávacie systémy," konštatoval.
V súvislosti s postupnou automatizáciou výroby očakáva platforma zmeny v charaktere pracovných činností aj v štruktúre povolaní. Deficit kvalifikovaných absolventov v súčasnosti brzdí rozvoj Industry 4.0 na Slovensku, mieni Morháč.
Štát musí byť podľa platformy partnerom podnikov aj pri vytváraní nových pracovných miest a nastavení aparátu pre rekvalifikáciu a rozvoj zručností pracovných síl, pomáhať pracovníkom vytvorením vhodných podmienok pri prechode z jedného povolania na druhé. „V súčasnosti aj v týchto otázkach z veľkej časti suplujú vzdelávací systém samotné firmy, ktoré sú navyše nútené postarať sa aj o zvýšenie kvalifikácie samotných absolventov škôl, ktoré prichádzajú na pracovný trh s nedostatočnými vedomosťami a zručnosťami pre potreby praxe," uvádza platforma.
Industry4UM je zároveň pripravená vstúpiť do týchto procesov, iniciovať a podporovať aktivity, ktoré zvýšia tempo a možnosti riešenia nepriaznivej situácie na trhu práce.