Myslí si to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Autor TASR
Bratislava 25. septembra (TASR) – Konkurencia vo verejnej osobnej doprave na Slovensku je stále nedostatočná. Myslí si to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej. "V autobusovej doprave pôsobí na Slovensku niekoľko dopravcov, avšak trh bol rozdelený a relatívne stabilný a nemenný až do príchodu spoločnosti RegioJet," opísal Matej pre TASR. Dopravca sa podľa jeho slov snaží dostať na trh cez dočasne nízke ceny a masívnu kampaň a vystriedať súčasných dopravcov. "V železničnej doprave sa až posledný rok ukazuje náznak konkurenčného boja na diaľkových spojoch," konštatoval Matej.
Konkurencia v oblasti osobnej dopravy je pritom podľa neho potrebná. "Ešte stále je však na naše podmienky a možnosti trhu nedostatočná," dodal. Chýba mu na Slovensku predovšetkým zákon o verejnej doprave. "Ten by mal stanoviť základné pravidlá a podmienky súťaže a hlavne skutočný rozvoj integrovaných dopravných systémov tak, aby cestujúci mohol cestovať z miesta A do miesta B rôznymi druhmi dopravy na jeden lístok a za primeranú cenu," opísal Matej.
Podľa neho je tiež potrebné vytvoriť štandardy kvality pre dopravcov, ktoré by mal štát dôsledne kontrolovať a v prípade nedodržania uplatňovať sankcie. "Trh najmä v autobusovej doprave by sa mal otvoriť aj pre menších lokálnych dopravcov, a to zrušením udeľovania licencií samosprávnymi krajmi pokiaľ sa nežiada od dopravcu dotácia," navrhol. Zároveň by sa podľa neho malo zrušiť cestovanie vlakmi zadarmo, aby sa znova stal štátny vlakový prepravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) konkurencieschopným. Nahradiť by sa malo podľa Mateja jednotnou zľavovou politikou pre vlakových aj autobusových prepravcov.
Analytička Výskumného ústavu dopravného v Žiline Janka Margetiaková je opatrnejšia. Jasnú odpoveď na otázku, či je konkurencia na trhu verejnej dopravy na Slovensku dostačujúca, nemá. "Ťažko povedať, priestor na dopravnom trhu v Slovenskej republike určite je. Potenciál cestujúcich ako zákazníkov je však obmedzený v dôsledku postupného nárastu individuálneho automobilizmu,“ opísala.
Nárast konkurencie na slovenskom trhu verejnej dopravy však podľa Margetiakovej z pohľadu cestujúcich prináša pozitíva. "Väčší počet dopravcov zvyšuje dopravnú ponuku, vytvára prirodzený tlak na kvalitu poskytovaných služieb a znižuje aj cenu," vymenovala. Za negatívum však možno podľa jej slov považovať sociálny aspekt, pretože konkurencia prináša ohrozenie pracovných miest prevádzkových zamestnancov u súčasných dopravcov, keďže tieto miesta sú viazané na poskytované dopravné výkony. Znamená tiež pokles tržieb z dôvodu nižšieho počtu prepravovaných cestujúcich a v konečnom dôsledku prehlbovanie straty.
Konkurencia v oblasti osobnej dopravy je pritom podľa neho potrebná. "Ešte stále je však na naše podmienky a možnosti trhu nedostatočná," dodal. Chýba mu na Slovensku predovšetkým zákon o verejnej doprave. "Ten by mal stanoviť základné pravidlá a podmienky súťaže a hlavne skutočný rozvoj integrovaných dopravných systémov tak, aby cestujúci mohol cestovať z miesta A do miesta B rôznymi druhmi dopravy na jeden lístok a za primeranú cenu," opísal Matej.
Podľa neho je tiež potrebné vytvoriť štandardy kvality pre dopravcov, ktoré by mal štát dôsledne kontrolovať a v prípade nedodržania uplatňovať sankcie. "Trh najmä v autobusovej doprave by sa mal otvoriť aj pre menších lokálnych dopravcov, a to zrušením udeľovania licencií samosprávnymi krajmi pokiaľ sa nežiada od dopravcu dotácia," navrhol. Zároveň by sa podľa neho malo zrušiť cestovanie vlakmi zadarmo, aby sa znova stal štátny vlakový prepravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) konkurencieschopným. Nahradiť by sa malo podľa Mateja jednotnou zľavovou politikou pre vlakových aj autobusových prepravcov.
Analytička Výskumného ústavu dopravného v Žiline Janka Margetiaková je opatrnejšia. Jasnú odpoveď na otázku, či je konkurencia na trhu verejnej dopravy na Slovensku dostačujúca, nemá. "Ťažko povedať, priestor na dopravnom trhu v Slovenskej republike určite je. Potenciál cestujúcich ako zákazníkov je však obmedzený v dôsledku postupného nárastu individuálneho automobilizmu,“ opísala.
Nárast konkurencie na slovenskom trhu verejnej dopravy však podľa Margetiakovej z pohľadu cestujúcich prináša pozitíva. "Väčší počet dopravcov zvyšuje dopravnú ponuku, vytvára prirodzený tlak na kvalitu poskytovaných služieb a znižuje aj cenu," vymenovala. Za negatívum však možno podľa jej slov považovať sociálny aspekt, pretože konkurencia prináša ohrozenie pracovných miest prevádzkových zamestnancov u súčasných dopravcov, keďže tieto miesta sú viazané na poskytované dopravné výkony. Znamená tiež pokles tržieb z dôvodu nižšieho počtu prepravovaných cestujúcich a v konečnom dôsledku prehlbovanie straty.