Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Ekonomika

Rezort dopravy: Érsek robí všetko pre skorú dostavbu D1 pri Ružomberku

Na archívnej snímke minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Árpád Érsek Foto: TASR - Michal Svítok

S výstavbou diaľničného úseku D1 sa začalo v decembri 2013. Podľa pôvodných plánov by mal byť dokončený v júni 2017.

Ružomberok 24. februára (TASR) - Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) sa pravidelne stretáva s predstaviteľmi Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a robí všetko pre to, aby bol úsek diaľnice D1 medzi Hubovou a Ivachnovou dokončený čím skôr. Nie je však možné skrátiť zákonné lehoty napríklad na posúdenie novej trasy v súvislosti s dopadmi na životné prostredie, reaguje rezort dopravy na dnešnú žiadosť dolnoliptovských samospráv o urýchlené riešenie problémov súvisiacich s výstavbou diaľničného úseku.




Stavba rozostavaného úseku diaľnice D1 medzi Hubovou a Ivachnovou už podľa primátorov Banskej Bystrice a Ružomberka, rovnako aj starostov dotknutých obcí a Klubu 500, ďalej nesmie bezdôvodne stáť. S ich názorom sa plne stotožňuje aj predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár. Práce na výstavbe sú pre riziko zosuvu svahu nad trasou tunela Čebrať prerušené už dva roky.

"Ak minister nezačne okamžite konať, môže byť ohrozená finančná podpora projektu z eurofondov. Kto potom zabezpečí náhradné financovanie," pýta sa predseda Klubu 500 Vladimír Soták. Z prvého programového obdobia Kohézneho fondu Európskej únie na roky 2007 - 2013 vyčerpala Slovenská republika podľa neho už 23 miliónov eur. Ďalších 80 miliónov je naplánovaných na čerpanie v programovom období 2014 - 2020. "Tieto prostriedky sú dnes pre nečinnosť a neschopnosť NDS ohrozené," podotkol.

Plánované rozšírenie výroby v ružomberskom celulózovo-papierenskom podniku Mondi SCP podľa starostov prinesie do roku 2020 do mesta Ružomberok viac automobilov, pritom doprava v tomto úseku kolabuje už dnes. Priamo cez mesto a dotknuté obce prejde denne viac ako 40.000 vozidiel, bez obchvatu bude situácia v budúcnosti neudržateľná, zhodli sa. Pravidelné kolóny tiahnuce sa mestom však nie sú jediným problémom. "Keď sa k priemyselnej výrobe a obľúbenému vykurovaniu tuhým palivom pridajú aj exhaláty z tisícov automobilov stojacich v zápche, ohrozené je aj zdravie obyvateľov," ozrejmil ružomberský primátor Igor Čombor.

Ako pre TASR uviedol Odbor komunikácie Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, s cieľom nájsť čo najbezpečnejšie a technicky realizovateľné riešenie zadala NDS vypracovanie podrobného inžiniersko-geologického prieskumu. Ten ukázal viaceré varianty pokračovania vo výstavbe. Jednou z možností je odklon trasy a predĺženie tunela, čím by sa obišlo zosuvné územie. "V súčasnosti prebieha podrobný inžiniersko-geologický a hydrogeologický prieskum pre odklonenú časť trasy, ktorého výsledky budú dostupné v apríli 2017. Zároveň prebieha proces posudzovania vplyvov na životné prostredie na nové varianty, čo je požiadavkou a podmienkou Európskej únie. V januári Ministerstvo životného prostredia SR určilo rozsah hodnotenia a podľa našich predpokladov bude mať NDS do júna hotovú správu, na základe ktorej bude envirorezort rozhodovať o ďalšom postupe," vysvetľuje ministerstvo dopravy.

S výstavbou diaľničného úseku D1 sa začalo v decembri 2013. Podľa pôvodných plánov by mal byť dokončený v júni 2017. Začína sa v križovatke Hubová a údolím rieky Váh sa dostáva k tunelu Čebrať. Trasa ďalej pokračuje okolo obcí Likavka, Martinček a Lisková a končí pri obci Ivachnová, kde sa napája na diaľnicu D1 smerom na Poprad. Diaľnica D1 medzi Hubovou a Ivachnovou by mala motoristom ušetriť viac ako desať minút jazdy.