Rokovania o uvoľnení dlhovej brzdy spustilo ministerstvo financií práve preto, aby sa mohla financovať výstavba diaľnic na úkor vyššieho dlhu štátu.
Autor TASR
Bratislava 1. apríla (TASR) - Ministerstvo dopravy ešte nemá informácie o výsledku rokovaní o dlhovej brzde. Pre TASR to uviedli z komunikačného oddelenia rezortu dopravy.
Rokovania o uvoľnení dlhovej brzdy spustilo ministerstvo financií práve preto, aby sa mohla financovať výstavba diaľnic na úkor vyššieho dlhu štátu. Eurofondové zdroje do roku 2020 sú totiž už prakticky rozdelené a štát preto musí hľadať nové zdroje na financovanie infraštruktúrnych projektov.
O tom, kedy vypíše ministerstvo dopravy súťaže na výstavbu nových cestných úsekov, zatiaľ rezort nechce hovoriť. "Kým nebude jasné financovanie výstavby diaľnic v nasledujúcom období, bolo by nezodpovedné hovoriť o termínoch začiatku súťaží projektov, na ktoré dnes už reálne v EÚ fondoch nemáme dostatok zdrojov," vysvetlilo ministerstvo.
Medzi najlepšie pripravené úseky na súťaž pritom patrí úsek na rýchlostnej ceste R3 Tvrdošín - Nižná a prvá etapa severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4.
Vo všeobecnosti pritom ministerstvo dopravy považuje za najefektívnejší spôsob výstavby diaľnic a rýchlostných ciest eurofondy, ktoré sú ale prakticky minuté. "Nasledujú zdroje zo štátneho rozpočtu, ktoré sú v súčasnom nastavení obmedzené. Preto ministerstvo financií rozbehlo rokovania o dlhovej brzde, pretože po jej odblokovaní by bolo možné využiť nízke úroky na svetových finančných trhoch a zdynamizovať výstavbu diaľnic," opísal rezort dopravy.
Ako doplnkový zdroj financovania je možné podľa ministerstva použiť aj alternatívne spôsoby financovania, ako napríklad projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP).
Rokovania o uvoľnení dlhovej brzdy spustilo ministerstvo financií práve preto, aby sa mohla financovať výstavba diaľnic na úkor vyššieho dlhu štátu. Eurofondové zdroje do roku 2020 sú totiž už prakticky rozdelené a štát preto musí hľadať nové zdroje na financovanie infraštruktúrnych projektov.
O tom, kedy vypíše ministerstvo dopravy súťaže na výstavbu nových cestných úsekov, zatiaľ rezort nechce hovoriť. "Kým nebude jasné financovanie výstavby diaľnic v nasledujúcom období, bolo by nezodpovedné hovoriť o termínoch začiatku súťaží projektov, na ktoré dnes už reálne v EÚ fondoch nemáme dostatok zdrojov," vysvetlilo ministerstvo.
Medzi najlepšie pripravené úseky na súťaž pritom patrí úsek na rýchlostnej ceste R3 Tvrdošín - Nižná a prvá etapa severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4.
Vo všeobecnosti pritom ministerstvo dopravy považuje za najefektívnejší spôsob výstavby diaľnic a rýchlostných ciest eurofondy, ktoré sú ale prakticky minuté. "Nasledujú zdroje zo štátneho rozpočtu, ktoré sú v súčasnom nastavení obmedzené. Preto ministerstvo financií rozbehlo rokovania o dlhovej brzde, pretože po jej odblokovaní by bolo možné využiť nízke úroky na svetových finančných trhoch a zdynamizovať výstavbu diaľnic," opísal rezort dopravy.
Ako doplnkový zdroj financovania je možné podľa ministerstva použiť aj alternatívne spôsoby financovania, ako napríklad projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP).