Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) zhodnotil plán rezortu dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) o tom, ktoré cesty sa majú začať súťažiť do roku 2019.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 29. septembra (TASR) - Ministerstvo dopravy opäť mení priority pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Myslí si to Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS), ktorý takto zhodnotil plán rezortu dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) o tom, ktoré cesty sa majú začať súťažiť do roku 2019.
Zväzu totiž v tomto pláne chýbajú nedostavané úseky diaľnic D1 a D3, ktoré sú súčasťou medzinárodných záväzkov Slovenska. "Dnes nikto nespochybňuje ich celospoločenský význam z hľadiska intenzity premávky či potreby zvyšovania bezpečnosti na cestách. Veríme preto, že ministerstvo dopravy a NDS bude aj týmto úsekom venovať primeranú pozornosť," uviedol hovorca ZSPS Peter Steigauf v dnešnom stanovisku.
Ministerstvo dopravy však reagovalo s tým, že nemenilo priority pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. "Dostavba nedokončených úsekov na D1 a D3 patrí stále medzi najvyššie priority pri stavbe diaľnic aj podľa strategických dokumentov, možno ich však súťažiť najskôr na prelome rokov 2019/2020," uviedli pre TASR z odboru komunikácie rezortu dopravy. V prípade predstavených deviatich úsekoch ide podľa ministerstva o projekty, na ktoré je možné vypísať súťaž na zhotoviteľa najneskôr v priebehu roka 2019.
Ako kritickú vníma zväz situáciu v prípade dostavby úsekov diaľnice D1 Turany – Hubová a Hubová – Ivachnová. "V prípade prvého zo spomínaných úsekov bolo dokončené posudzovanie vplyvov na životné prostredie a je potrebné pokračovať ďalej v projektových prácach," zhodnotil Steigauf.
V rámci úseku Hubová – Ivachnová sa čaká podľa Steigaufa na ďalšie kroky investora NDS, pričom narastá napätie zo strany miestnych obyvateľov aj motoristickej verejnosti. "V súčasnosti sa čaká na dokončenie procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, no projektová príprava a prieskumné práce môžu a mali by pokračovať ďalej, so zámerom čo najskoršieho začatia výstavby," dodal.
Zároveň považuje za neprofesionálne prísľuby o skorom pokračovaní raziacich prác v tuneli Čebrať. "Keďže žiadne stavebné práce, vrátane razenia tunela, nie je možné vykonávať bez právoplatného stavebného povolenia," doplnil hovorca.
V prípade diaľnice D3 by sa podľa ZSPS nemalo zabúdať na úseky od Brodna po Oščadnicu, ktoré budú tvoriť súčasť diaľničného spojenia so susedným Poľskom a Českou republikou. "Dostavba úseku Brodno - Kysucké Nové Mesto bola odložená z roku 2018 až na rok 2026. S ohľadom na intenzitu dopravy akýkoľvek časový odklad má negatívny dopad na celý región," upozornil Steigauf.
Vo všeobecnosti však Zväz stavebných podnikateľov Slovenska víta predstavenie priorít ministerstva dopravy a NDS pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. "Avizovaný plán na začatie súťaží na výstavbu deviatich úsekov do roku 2019 hodnotíme ako výrazne ambiciózny, najmä vzhľadom na reálny stupeň prípravy týchto úsekov pred samotným začatím výstavby," dodal hovorca. ZSPS ale teší, že ministerstvo dopravy reaguje na dlhodobý apel o chýbajúcom záväznom a realistickom pláne výstavby.
Zväzu totiž v tomto pláne chýbajú nedostavané úseky diaľnic D1 a D3, ktoré sú súčasťou medzinárodných záväzkov Slovenska. "Dnes nikto nespochybňuje ich celospoločenský význam z hľadiska intenzity premávky či potreby zvyšovania bezpečnosti na cestách. Veríme preto, že ministerstvo dopravy a NDS bude aj týmto úsekom venovať primeranú pozornosť," uviedol hovorca ZSPS Peter Steigauf v dnešnom stanovisku.
Ministerstvo dopravy však reagovalo s tým, že nemenilo priority pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. "Dostavba nedokončených úsekov na D1 a D3 patrí stále medzi najvyššie priority pri stavbe diaľnic aj podľa strategických dokumentov, možno ich však súťažiť najskôr na prelome rokov 2019/2020," uviedli pre TASR z odboru komunikácie rezortu dopravy. V prípade predstavených deviatich úsekoch ide podľa ministerstva o projekty, na ktoré je možné vypísať súťaž na zhotoviteľa najneskôr v priebehu roka 2019.
Ako kritickú vníma zväz situáciu v prípade dostavby úsekov diaľnice D1 Turany – Hubová a Hubová – Ivachnová. "V prípade prvého zo spomínaných úsekov bolo dokončené posudzovanie vplyvov na životné prostredie a je potrebné pokračovať ďalej v projektových prácach," zhodnotil Steigauf.
V rámci úseku Hubová – Ivachnová sa čaká podľa Steigaufa na ďalšie kroky investora NDS, pričom narastá napätie zo strany miestnych obyvateľov aj motoristickej verejnosti. "V súčasnosti sa čaká na dokončenie procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, no projektová príprava a prieskumné práce môžu a mali by pokračovať ďalej, so zámerom čo najskoršieho začatia výstavby," dodal.
Zároveň považuje za neprofesionálne prísľuby o skorom pokračovaní raziacich prác v tuneli Čebrať. "Keďže žiadne stavebné práce, vrátane razenia tunela, nie je možné vykonávať bez právoplatného stavebného povolenia," doplnil hovorca.
V prípade diaľnice D3 by sa podľa ZSPS nemalo zabúdať na úseky od Brodna po Oščadnicu, ktoré budú tvoriť súčasť diaľničného spojenia so susedným Poľskom a Českou republikou. "Dostavba úseku Brodno - Kysucké Nové Mesto bola odložená z roku 2018 až na rok 2026. S ohľadom na intenzitu dopravy akýkoľvek časový odklad má negatívny dopad na celý región," upozornil Steigauf.
Vo všeobecnosti však Zväz stavebných podnikateľov Slovenska víta predstavenie priorít ministerstva dopravy a NDS pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. "Avizovaný plán na začatie súťaží na výstavbu deviatich úsekov do roku 2019 hodnotíme ako výrazne ambiciózny, najmä vzhľadom na reálny stupeň prípravy týchto úsekov pred samotným začatím výstavby," dodal hovorca. ZSPS ale teší, že ministerstvo dopravy reaguje na dlhodobý apel o chýbajúcom záväznom a realistickom pláne výstavby.