Firma čelí problémom s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily.
Autor TASR
Púchov 19. marca (TASR) – Púchovská akciová spoločnosť Makyta je momentálne najväčším zamestnávateľom v oblasti textilného priemyslu na Slovensku. V dvoch výrobných závodoch zamestnáva 481 pracovníkov, 378 v Púchove, 103 v Námestove. V 80. rokoch minulého storočia v podniku pracovalo viac ako 5000 zamestnancov.
Podľa predsedu predstavenstva spoločnosti Mariána Vidomana výrazné zníženie počtu zamestnancov spôsobil výpadok trhov v bývalom Sovietskom zväze začiatkom 90. rokov, útlm výroby ochrannej konfekcie, negatívny kurzový vývoj a vstup ázijských krajín do Svetovej obchodnej organizácie (WTO) a následné odbúranie colných bariér. „Pod výrazné zníženie sa podpísal aj permanentný vysoký nárast minimálnej mzdy a následne celkových mzdových nákladov, rovnako ako výrazné zvýšenie daňového a odvodového zaťaženia,“ skonštatoval Vidoman.
Riešením problémov, ktorým momentálne čelí odevný priemysel, by podľa neho bolo zlepšenie ekonomického prostredia zvýšením limitu na uplatnenie odpočítateľnej položky zo súčasných 750 eur minimálne na 800 eur, čo by viedlo k zníženiu odvodového zaťaženia a k zníženiu ceny práce.
Ako dodal, Makyta Púchov čelí aj problémom s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily. Na Slovensku podľa neho momentálne neexistuje koncepcia vzdelávania, ktorá by jasne reagovala na potreby zamestnávateľov a predpokladaný vývoj priemyselných odvetví. „Naša spoločnosť už viac ako desať rokov nemá možnosť prijať absolventov v učebnom odbore krajčír, keďže tento odbor nebol v regióne otvorený. Makyta mala aj záujem o zapojenie do systému duálneho vzdelávania, no v našich regiónoch neexistuje škola zameraná na odevnú konfekciu,“ zdôraznil predseda predstavenstva.
Makyta, a. s., Púchov je najväčším výrobcom dámskej konfekcie na Slovensku. Výrobný sortiment tvoria plášte, bundy, kostýmy, saká, šaty, sukne, nohavice, blúzky. Doplnkové sortimenty (ochranná konfekcia, výroba výšiviek a polotovarov) predstavujú iba asi 1,2 % predaja. Spoločnosť je orientovaná proexportne, v minulom roku predstavoval export 89,1 % celkového odbytu. Vývoz produkcie smeruje do Francúzska, Rakúska, Nemecka, Talianska, Poľska, Českej republiky a Holandska. „Obchodná stratégia Makyty je zameraná na najrenomovanejšie svetové obchodné značky. Práve tento okruh zákazníkov sa vyznačuje vysokou náročnosťou na technologické spracovanie a vysokými nárokmi na kvalitu, čo je doménou našej spoločnosti,“ uzavrel Vidoman.