Trestné oznámenie sa bude týkať archeologických výskumov na štyroch diaľničných úsekoch D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, R2 Pstruša – Kriváň, R2 Zvolen – Pstruša a R2 Ruskovce – Pravotice.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 15. decembra (TASR) - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pripravuje podanie trestného oznámenia kvôli archeologickým výskumom z rokov 2013 až 2014. Informovala o tom dnes hovorkyňa spoločnosti Eva Žgravčáková.
Trestné oznámenie sa bude týkať archeologických výskumov na štyroch diaľničných úsekoch D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, R2 Pstruša – Kriváň, R2 Zvolen – Pstruša a R2 Ruskovce – Pravotice. Diaľničiari totiž na týchto úsekoch evidujú nároky na neúmerné navýšenie cien oproti predpokladaným nákladom.
"V septembri sme pozastavili finančné plnenie za archeologické výskumy. Všetky nároky na dodatky preverujeme," priblížil generálny riaditeľ NDS Juraj Valent.
Archeologický výskum sa zabezpečuje na základe rozhodnutia príslušného krajského pamiatkového ústavu, ktorý špecifikuje územie výskumu a spôsob práce. Následne zabezpečuje aj kontrolu a záverečnú správu. NDS o situácii ešte 14. novembra rokovala s Pamiatkovým úradom SR. Úrad teraz preverí skutočný rozsah činností archeologických spoločností, ktoré realizujú archeologický výskum.
"Pamiatkový úrad postupne preverí všetky výskumy s doposiaľ neodsúhlaseným navýšením cien za archeologický výskum, ktoré boli zdôvodnené zmenenými podmienkami a zväčšeným rozsahom výskumu určeným krajskými pamiatkovými úradmi. Kontroly archeologických denníkov a stavebných denníkov vykonáva aj naša spoločnosť," avizovala Žgravčáková.
NDS v záujme systémového riešenia problému neúmerného navyšovania súm za archeologické výskumy oslovila listom 26. októbra aj Ministerstvo kultúry SR, ktoré požiadala o pomoc pri riešení tohto problému. V spolupráci s Pamiatkovým úradom SR hľadá spôsob, ako zlepšiť a zefektívniť komunikáciu s archeologickými firmami tak, aby dochádzalo k čo najnižšiemu navyšovaniu súm za archeologické prieskumy.
"Pripravili sme systémové riešenie. NDS plánuje zamestnať vlastného archeológa, ktorý by na stavbách koordinoval postup prác, zabezpečoval kontrolu požiadaviek krajských pamiatkových úradov a dohliadal na rozsah a spôsob činnosti archeologických agentúr," vysvetlil Valent.
V súčasnosti archeologické prieskumy zabezpečuje zhotoviteľ diela, teda konzorcium, ktoré stavia konkrétny diaľničný úsek. "Domnievame sa, že bez ohľadu na to, či by archeologickú spoločnosť v budúcnosti zabezpečoval zhotoviteľ diela alebo naša spoločnosť, cena a rozsah prác by mali byť vždy identické, keďže ide o rovnaké práce a zadanie," dodala Žgravčáková.
Mimoparlamentné Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) pozitívne vníma informáciu, že NDS pripravuje podanie trestného oznámenia kvôli archeologickým výskumom na úsekoch diaľnice D3 a R2. "KDH opakovane a dlhodobo ako jediné na Slovensku poukazuje na predražené archeologické výskumy na našich diaľniciach," uviedlo v stanovisku.
Zároveň však podľa hnutia nestačí podať trestné oznámenie len na štyri úseky diaľnice, potrebné je preskúmať všetky archeologické výskumy na diaľniciach a cestách za posledné štyri roky, ktorým dominuje výskum obchvatu Bratislavy v hodnote 3 milióny eur.
"Ak sa NDS chce v budúcnosti takýmto predraženým archeologickým prácam vyvarovať, je potrebné systematicky a transparentne takéto práce súťažiť, tak ako v susednej Českej republike," dodal podpredseda KDH Pavol Zajac.
Trestné oznámenie sa bude týkať archeologických výskumov na štyroch diaľničných úsekoch D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, R2 Pstruša – Kriváň, R2 Zvolen – Pstruša a R2 Ruskovce – Pravotice. Diaľničiari totiž na týchto úsekoch evidujú nároky na neúmerné navýšenie cien oproti predpokladaným nákladom.
"V septembri sme pozastavili finančné plnenie za archeologické výskumy. Všetky nároky na dodatky preverujeme," priblížil generálny riaditeľ NDS Juraj Valent.
Archeologický výskum sa zabezpečuje na základe rozhodnutia príslušného krajského pamiatkového ústavu, ktorý špecifikuje územie výskumu a spôsob práce. Následne zabezpečuje aj kontrolu a záverečnú správu. NDS o situácii ešte 14. novembra rokovala s Pamiatkovým úradom SR. Úrad teraz preverí skutočný rozsah činností archeologických spoločností, ktoré realizujú archeologický výskum.
"Pamiatkový úrad postupne preverí všetky výskumy s doposiaľ neodsúhlaseným navýšením cien za archeologický výskum, ktoré boli zdôvodnené zmenenými podmienkami a zväčšeným rozsahom výskumu určeným krajskými pamiatkovými úradmi. Kontroly archeologických denníkov a stavebných denníkov vykonáva aj naša spoločnosť," avizovala Žgravčáková.
NDS v záujme systémového riešenia problému neúmerného navyšovania súm za archeologické výskumy oslovila listom 26. októbra aj Ministerstvo kultúry SR, ktoré požiadala o pomoc pri riešení tohto problému. V spolupráci s Pamiatkovým úradom SR hľadá spôsob, ako zlepšiť a zefektívniť komunikáciu s archeologickými firmami tak, aby dochádzalo k čo najnižšiemu navyšovaniu súm za archeologické prieskumy.
"Pripravili sme systémové riešenie. NDS plánuje zamestnať vlastného archeológa, ktorý by na stavbách koordinoval postup prác, zabezpečoval kontrolu požiadaviek krajských pamiatkových úradov a dohliadal na rozsah a spôsob činnosti archeologických agentúr," vysvetlil Valent.
V súčasnosti archeologické prieskumy zabezpečuje zhotoviteľ diela, teda konzorcium, ktoré stavia konkrétny diaľničný úsek. "Domnievame sa, že bez ohľadu na to, či by archeologickú spoločnosť v budúcnosti zabezpečoval zhotoviteľ diela alebo naša spoločnosť, cena a rozsah prác by mali byť vždy identické, keďže ide o rovnaké práce a zadanie," dodala Žgravčáková.
Mimoparlamentné Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) pozitívne vníma informáciu, že NDS pripravuje podanie trestného oznámenia kvôli archeologickým výskumom na úsekoch diaľnice D3 a R2. "KDH opakovane a dlhodobo ako jediné na Slovensku poukazuje na predražené archeologické výskumy na našich diaľniciach," uviedlo v stanovisku.
Zároveň však podľa hnutia nestačí podať trestné oznámenie len na štyri úseky diaľnice, potrebné je preskúmať všetky archeologické výskumy na diaľniciach a cestách za posledné štyri roky, ktorým dominuje výskum obchvatu Bratislavy v hodnote 3 milióny eur.
"Ak sa NDS chce v budúcnosti takýmto predraženým archeologickým prácam vyvarovať, je potrebné systematicky a transparentne takéto práce súťažiť, tak ako v susednej Českej republike," dodal podpredseda KDH Pavol Zajac.