Autá s upraveným počítadlom prejdenej vzdialenosti sa teda nebudú môcť objaviť nielen v autobazároch, ale ani na inzertných serveroch, či v inzertných časopisoch.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 23. februára (TASR) - Schválením novely zákona, ktorá zakazuje predaj vozidiel s upraveným počítadlom prejdenej vzdialenosti sa mal pôvodne trh s ojazdenými vozidlami očistiť od nečestných predajcov a špekulantov. Najčastejšie dochádza k stočeniu kilometrov práve na vozidlách z dovozu, a to ešte pred prihlásením na Slovensku. Odborníci odhadujú, že na Slovensku je viac ako milión vozidiel so stočenými kilometrami. Novela však nerieši čo s nimi. Uviedol to dnes na stretnutí v Bratislave s novinármi predseda Správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej.
"Zákon stavia v tejto podobe, ako nadobudne účinnosť od 1. marca 2016, mimo zhruba jeden milión áut na Slovensku. Zároveň máme za to, že znenie zákona je vo viacerých svojich ustanoveniach protiústavné," tvrdí Ondrej Matej.
Novela zákona zakazuje právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom uvádzať na trh, sprístupňovať alebo ponúkať na trhu motorové vozidlá, na ktorých došlo k neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti. Znenie zákona je všeobecné, bez špecifikácie predmetu podnikania, čo znamená, že dopadne na všetky firmy a všetky fyzické osoby - podnikateľov bez rozdielu. V praxi to teda znamená, že aj keď zákon vyslovene nezakazuje obchodovanie s autami, ktoré majú stočené kilometre občanom, zakazuje ich ponuku firmám a živnostníkom.
Autá s upraveným počítadlom prejdenej vzdialenosti sa teda nebudú môcť objaviť nielen v autobazároch, ale ani na inzertných serveroch, v inzertných časopisoch alebo v iných druhoch inzercie, prevádzkovaných firmami alebo živnostníkmi. Obchodovanie s takýmito vozidlami sa presunie úplne do oblasti súkromných osôb, teda mimo kontroly SOI a ďalších inštitúcií. Ako súkromné osoby budú vystupovať aj nečestní predajcovia a individuálni dovozcovia, budú však úplne nepostihnuteľní.
Podobný postoj má spoločnosť CEBIA, ktorá sa zaoberá preverovaním pôvodu a histórie jazdených vozidiel. "Novela zákona podľa nás znamená v praxi veľmi sťaženú predajnosť zhruba 1,2 milióna stočených ojazdených vozidiel na Slovensku. Bazáre, ktoré majú predaj stočených áut novým zákonom zakázaný pod vysokými sankciami, ich okamžite prestanú vykupovať. Ľuďom tak zostanú doma ťažko predajné vozidlá za niekoľko miliárd eur. Podľa našich analýz sa teraz presunie trh takýchto vozov medzi fyzické osoby - nepodnikateľov. Od 1. marca 2016 bude teda na slovenských trhoch nákup ojazdeného vozidla na inzerát vysoko rizikový. Pokiaľ si od jednotlivca kúpite spomínaný automobil, bude pre vás prakticky bezcenný, pretože ho už potom zrejme nepredáte," zdôraznil riaditeľ spoločnosti Cebia Martin Pajer.
Podľa Mateja ideálnym riešením by bolo pozastaviť účinnosť novely a zmeniť sporné ustanovenia, ktoré môžu byť aj podľa analýz odborníkov v rozpore s ústavou.
"Zákon stavia v tejto podobe, ako nadobudne účinnosť od 1. marca 2016, mimo zhruba jeden milión áut na Slovensku. Zároveň máme za to, že znenie zákona je vo viacerých svojich ustanoveniach protiústavné," tvrdí Ondrej Matej.
Novela zákona zakazuje právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom uvádzať na trh, sprístupňovať alebo ponúkať na trhu motorové vozidlá, na ktorých došlo k neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti. Znenie zákona je všeobecné, bez špecifikácie predmetu podnikania, čo znamená, že dopadne na všetky firmy a všetky fyzické osoby - podnikateľov bez rozdielu. V praxi to teda znamená, že aj keď zákon vyslovene nezakazuje obchodovanie s autami, ktoré majú stočené kilometre občanom, zakazuje ich ponuku firmám a živnostníkom.
Autá s upraveným počítadlom prejdenej vzdialenosti sa teda nebudú môcť objaviť nielen v autobazároch, ale ani na inzertných serveroch, v inzertných časopisoch alebo v iných druhoch inzercie, prevádzkovaných firmami alebo živnostníkmi. Obchodovanie s takýmito vozidlami sa presunie úplne do oblasti súkromných osôb, teda mimo kontroly SOI a ďalších inštitúcií. Ako súkromné osoby budú vystupovať aj nečestní predajcovia a individuálni dovozcovia, budú však úplne nepostihnuteľní.
Podobný postoj má spoločnosť CEBIA, ktorá sa zaoberá preverovaním pôvodu a histórie jazdených vozidiel. "Novela zákona podľa nás znamená v praxi veľmi sťaženú predajnosť zhruba 1,2 milióna stočených ojazdených vozidiel na Slovensku. Bazáre, ktoré majú predaj stočených áut novým zákonom zakázaný pod vysokými sankciami, ich okamžite prestanú vykupovať. Ľuďom tak zostanú doma ťažko predajné vozidlá za niekoľko miliárd eur. Podľa našich analýz sa teraz presunie trh takýchto vozov medzi fyzické osoby - nepodnikateľov. Od 1. marca 2016 bude teda na slovenských trhoch nákup ojazdeného vozidla na inzerát vysoko rizikový. Pokiaľ si od jednotlivca kúpite spomínaný automobil, bude pre vás prakticky bezcenný, pretože ho už potom zrejme nepredáte," zdôraznil riaditeľ spoločnosti Cebia Martin Pajer.
Podľa Mateja ideálnym riešením by bolo pozastaviť účinnosť novely a zmeniť sporné ustanovenia, ktoré môžu byť aj podľa analýz odborníkov v rozpore s ústavou.