Zľavy budú naprieč celým sortimentom, a to do výšky 80 %, avizuje jeden z majiteľov obchodov.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 25. decembra (TASR) – Po Štedrom dni už tradične prichádzajú povianočné výpredaje, v ktorých ľudí lákajú predajcovia na výrazné zľavy. Kým niektoré internetové obchody začínajú s výpredajmi už dnes, kamenné prevádzky ich rozbiehajú od 26. decembra.
Tie tohtoročné povianočné výpredaje by pritom podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského mali byť bohatšie na sortiment než výpredaje v minulosti. Dôvodom je podľa jeho slov stále sa zlepšujúca ponuka sortimentu a tlak "nemilosrdnej" konkurencie. "Kto príde do výpredajov s dobrým produktom a dobrou filozofiou, ten bude vyhrávať," konštatoval Drahovský pre TASR.
Veľkou konkurenciou pre kamenné predajne sú však podľa neho aj internetové obchody, ktoré rovnako prichádzajú s povianočnými výpredajmi. Budú tak ovplyvňovať záujem ľudí nakupujúcich v klasických predajniach.
Správanie ľudí počas tohtoročných výpredajov však bude podľa analytika ovplyvňovať aj lepšia finančná situácia. "Rozpočty domácností sú na tom lepšie, lebo ekonomike sa darí," doplnil Drahovský. Tým pádom sa ľudia podľa neho správajú "rozšafnejšie" a dovolia si kúpiť aj veci, ktoré si v minulosti skôr odopierali. Tohtoročné výpredaje však budú ovplyvnené aj netradične silnými predvianočnými výpredajmi. Tie obchody spustili už od konca novembra po vzore amerických výpredajov.
Napríklad dnes popoludní štartuje s povianočnými výpredajmi internetový obchod Hej.sk. "Zľavy budú naprieč celým sortimentom, a to do výšky 80 %," avizoval riaditeľ obchodu Vladimír Sušil. Medzi najpredávanejšie výrobky v minuloročných povianočných výpredajoch patrili podľa neho najmä televízory, tablety, ale tiež aj veľké domáce spotrebiče ako chladničky, práčky a sušičky. Tento rok to podľa neho nebude inak, predpokladá však nárast záujmu o mobilné telefóny, notebooky a tiež príslušenstvo pre IT.
Od soboty 26. decembra spúšťa výpredaje napríklad obchod Datart a potrvať by mali približne do polovice januára. "Vo výpredaji budú produkty z celého spektra sortimentu od smartfónov cez kuchynské príslušenstvo až po veľké spotrebiče. Zľavy sa vyšplhajú na 70 %," vymenovala PR manažérka obchodu Iva Pavlousková.
Predajca Nay chystá spustenie výpredajov na nedeľu 27. decembra aj v kamenných predajniach aj v e-shope a potrvať majú do konca januára. Vo výpredaji budú podľa obchodu modely produktov z každej kategórie so zľavami do 50 %. "Priebežne budeme pridávať do výpredaja ďalšie produkty," dodal marketingový manažér firmy František Vámoši. Záujem o výpredaje sa podľa jeho slov každoročne zvyšuje, takže očakáva, že aj tento rok sa takýto trend zachová a záujem o výpredaje bude ešte väčší ako minulý rok.
"Zimné výpredaje tento rok začínajú v Avione od 27. decembra a pokračujú aj v januári alebo do vypredania zásob," dodala tiež marketingová manažérka nákupného centra Katarína Michaliaková. Počas výpredajov je podľa jej slov každoročne záujem predovšetkým o kozmetiku, elektroniku, športové potreby a módne oblečenie. Konkrétnu výšku zliav a ich načasovanie si však určujú sami predajcovia v centre. Podľa Michaliakovej by sa však zľavy mali pohybovať do výšky 70 %.
Spotrebitelia majú na Slovensku nárok na 2-ročnú záruku aj v prípade kúpy takéhoto tovaru. Všade, kde predávajú tovar osoby s oprávnením na podnikateľskú činnosť, povinní sú informovať spotrebiteľov o podmienkach a spôsobe reklamácie. Platí to aj o trhoviskách, či verejných priestranstvách. Ako upozornila hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Danuša Krkošová, spotrebitelia majú na všetkých predajných miestach dostať aj informáciu o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, a o vykonávaní záručných opráv.
"Na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi musí byť zverejnený aj reklamačný poriadok. Na trhoviskách, či verejných priestranstvách platia tie isté zásady, ako v stacionárnej sieti. Jedine osoby, ktoré predávajú rastlinné a živočíšne produkty z vlastnej pestovateľskej a chovateľskej činnosti, nemusia doklad o kúpe vydať. Týchto predávajúcich má oprávnenie kontrolovať správca trhoviska. Ak nie je určený, tak obec podľa trhového zákona a predávajúci sa musia riadiť trhovým poriadkom obce," povedala pre TASR Krkošová. Zdôraznila tiež, že v prípade akciového tovaru platia také isté záručné podmienky, vrátane 24-mesačnej záruky. "Záruka sa nevzťahuje len na tú chybu, na ktorú bol spotrebiteľ pri kúpe upozornený, alebo pre ktorú bola znížená cena. Avšak táto chyba musí byť vyznačená aj v doklade o kúpe," upozornila hovorkyňa SOI.
Pokiaľ ide o použitú vec, kupujúci a predávajúci sa môžu dohodnúť aj na kratšej záručnej dobe, nie však kratšej než 12 mesiacov. Okrem toho, ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode k nej pripojenom vyznačená lehota na použitie, neskončí sa záručná doba pred uplynutím tejto lehoty. Pri veciach, ktoré sú určené na to, aby sa užívali dlhšiu dobu, ustanovujú osobitné predpisy záručnú dobu dlhšiu ako 24 mesiacov. Záručná doba presahujúca 24 mesiacov sa môže týkať i len niektorej súčiastky veci.
Tie tohtoročné povianočné výpredaje by pritom podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského mali byť bohatšie na sortiment než výpredaje v minulosti. Dôvodom je podľa jeho slov stále sa zlepšujúca ponuka sortimentu a tlak "nemilosrdnej" konkurencie. "Kto príde do výpredajov s dobrým produktom a dobrou filozofiou, ten bude vyhrávať," konštatoval Drahovský pre TASR.
Veľkou konkurenciou pre kamenné predajne sú však podľa neho aj internetové obchody, ktoré rovnako prichádzajú s povianočnými výpredajmi. Budú tak ovplyvňovať záujem ľudí nakupujúcich v klasických predajniach.
Správanie ľudí počas tohtoročných výpredajov však bude podľa analytika ovplyvňovať aj lepšia finančná situácia. "Rozpočty domácností sú na tom lepšie, lebo ekonomike sa darí," doplnil Drahovský. Tým pádom sa ľudia podľa neho správajú "rozšafnejšie" a dovolia si kúpiť aj veci, ktoré si v minulosti skôr odopierali. Tohtoročné výpredaje však budú ovplyvnené aj netradične silnými predvianočnými výpredajmi. Tie obchody spustili už od konca novembra po vzore amerických výpredajov.
Napríklad dnes popoludní štartuje s povianočnými výpredajmi internetový obchod Hej.sk. "Zľavy budú naprieč celým sortimentom, a to do výšky 80 %," avizoval riaditeľ obchodu Vladimír Sušil. Medzi najpredávanejšie výrobky v minuloročných povianočných výpredajoch patrili podľa neho najmä televízory, tablety, ale tiež aj veľké domáce spotrebiče ako chladničky, práčky a sušičky. Tento rok to podľa neho nebude inak, predpokladá však nárast záujmu o mobilné telefóny, notebooky a tiež príslušenstvo pre IT.
Od soboty 26. decembra spúšťa výpredaje napríklad obchod Datart a potrvať by mali približne do polovice januára. "Vo výpredaji budú produkty z celého spektra sortimentu od smartfónov cez kuchynské príslušenstvo až po veľké spotrebiče. Zľavy sa vyšplhajú na 70 %," vymenovala PR manažérka obchodu Iva Pavlousková.
Predajca Nay chystá spustenie výpredajov na nedeľu 27. decembra aj v kamenných predajniach aj v e-shope a potrvať majú do konca januára. Vo výpredaji budú podľa obchodu modely produktov z každej kategórie so zľavami do 50 %. "Priebežne budeme pridávať do výpredaja ďalšie produkty," dodal marketingový manažér firmy František Vámoši. Záujem o výpredaje sa podľa jeho slov každoročne zvyšuje, takže očakáva, že aj tento rok sa takýto trend zachová a záujem o výpredaje bude ešte väčší ako minulý rok.
"Zimné výpredaje tento rok začínajú v Avione od 27. decembra a pokračujú aj v januári alebo do vypredania zásob," dodala tiež marketingová manažérka nákupného centra Katarína Michaliaková. Počas výpredajov je podľa jej slov každoročne záujem predovšetkým o kozmetiku, elektroniku, športové potreby a módne oblečenie. Konkrétnu výšku zliav a ich načasovanie si však určujú sami predajcovia v centre. Podľa Michaliakovej by sa však zľavy mali pohybovať do výšky 70 %.
SOI: Spotrebitelia majú nárok na dvojročnú záruku aj na tovar vo výpredajoch
Spotrebitelia majú na Slovensku nárok na 2-ročnú záruku aj v prípade kúpy takéhoto tovaru. Všade, kde predávajú tovar osoby s oprávnením na podnikateľskú činnosť, povinní sú informovať spotrebiteľov o podmienkach a spôsobe reklamácie. Platí to aj o trhoviskách, či verejných priestranstvách. Ako upozornila hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Danuša Krkošová, spotrebitelia majú na všetkých predajných miestach dostať aj informáciu o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, a o vykonávaní záručných opráv.
"Na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi musí byť zverejnený aj reklamačný poriadok. Na trhoviskách, či verejných priestranstvách platia tie isté zásady, ako v stacionárnej sieti. Jedine osoby, ktoré predávajú rastlinné a živočíšne produkty z vlastnej pestovateľskej a chovateľskej činnosti, nemusia doklad o kúpe vydať. Týchto predávajúcich má oprávnenie kontrolovať správca trhoviska. Ak nie je určený, tak obec podľa trhového zákona a predávajúci sa musia riadiť trhovým poriadkom obce," povedala pre TASR Krkošová. Zdôraznila tiež, že v prípade akciového tovaru platia také isté záručné podmienky, vrátane 24-mesačnej záruky. "Záruka sa nevzťahuje len na tú chybu, na ktorú bol spotrebiteľ pri kúpe upozornený, alebo pre ktorú bola znížená cena. Avšak táto chyba musí byť vyznačená aj v doklade o kúpe," upozornila hovorkyňa SOI.
Pokiaľ ide o použitú vec, kupujúci a predávajúci sa môžu dohodnúť aj na kratšej záručnej dobe, nie však kratšej než 12 mesiacov. Okrem toho, ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode k nej pripojenom vyznačená lehota na použitie, neskončí sa záručná doba pred uplynutím tejto lehoty. Pri veciach, ktoré sú určené na to, aby sa užívali dlhšiu dobu, ustanovujú osobitné predpisy záručnú dobu dlhšiu ako 24 mesiacov. Záručná doba presahujúca 24 mesiacov sa môže týkať i len niektorej súčiastky veci.