Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 5. december 2024Meniny má Oto
< sekcia Ekonomika

Informácie o obchvate Zvolena dostávajú občania skreslené, tvrdí OZ

Ilustračné foto. Foto: TASR/Jozef Poliak

Pri presadzovaní severného obchvatu Zvolena, cez ochranné pásmo II. stupňa prírodných a liečivých minerálnych vôd, nastáva podľa nich totiž problém celospoločenský, nie lokálny.

Sliač 15. augusta (TASR) - Čiastkové a predovšetkým skreslené informácie deformujú pohľad spoločnosti na problematiku výstavby obchvatu Zvolena. Tvrdia to zástupcovia občianskeho združenia (OZ) Obyvatelia pre Sliač. Pri presadzovaní severného obchvatu Zvolena, cez ochranné pásmo II. stupňa prírodných a liečivých minerálnych vôd, nastáva podľa nich totiž problém celospoločenský, nie lokálny.

"Príroda a pramene tejto lokality majú nevyčísliteľnú spoločenskú hodnotu a jedinečnosť svetového významu. Toto si v roku 2014 uvedomilo ministerstvo dopravy pod vedením vtedajšieho ministra Jána Počiatka a na základe prieskumov severný variant obchvatu mesta Zvolen zastavilo," uviedol hovorca združenia Miroslav Vavra.

Napriek tomu bol podľa neho na tento severný variant vyvíjaný obrovský nátlak, na ministerstve dopravy došlo k zmenám a na svetlo sveta prišla jeho modifikovaná verzia, ktorá nahradila tunel zárezom hlbokým "len" 17 metrov, kým tunel mal byť v hĺbke 21 metrov.

"Napriek tejto modifikácii pôjde o obrovský zásah do prírody a za obeť padnú hektáre lesa a ornej pôdy. Je zvláštne, že na druhý možný variant tohto obchvatu, takzvaný mestský variant, ktorý by mal nulový vplyv na prírodu, sa toľko úsilia, kreativity a nátlaku nevynaložilo. Okrem toho pretláčaný severný variant nerieši napojenie rýchlostnej cesty R2 na R3, teda napojenie na hlavný tranzitný ťah smer Šahy a budúce možné spojenie Budapešti a Krakova," konštatoval Vavra.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začala v uplynulých dňoch pre severný variant plánovaný cez ochranné pásmo liečivých vôd súťažiť zhotoviteľa dokumentácie tohto úseku. "Ide o výrazný hazard pri nakladaní s verejnými financiami, pretože tu stále existujú nesúhlasné stanoviská účastníkov konania. Z nášho pohľadu považujeme vyhlásenie súťaže za evidentné plytvanie štátnymi prostriedkami na ktoré sme upozornili. Žiaľ, bezvýsledne, pretože zástupcovia NDS trvajú na tom, že súťaž je v poriadku. Zároveň nám oznámili, že keby sa v budúcnosti našli dôvody na to, aby bolo nutné smerovanie cesty zmeniť, tak to urobia," povedal pre TASR predseda občianskeho združenia Obyvatelia pre Sliač Bohumír Tarnoci. "Čiže najprv sa urobí dokumentácia za 2,53 milióna eur, potom sa zistí, že smerovanie cesty pre objektívne dôvody nie je možné a potom sa vypíše nová súťaž za ďalších 2,5 milióna eur na ďalšie smerovanie," dodal Tarnoci.

Ako pre TASR uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová, diaľničná spoločnosť vníma pripomienky obyvateľov mesta Sliač, rovnako aj obyvateľov mesta Zvolen a ďalších dotknutých obcí. Tak ako doteraz, aj v ďalších etapách prípravy budú všetky dotknuté subjekty, ako aj obyvatelia informovaní o postupe prípravy a budú sa k nej môcť vyjadriť. Momentálne prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre územné rozhodnutie.