Medziročne sa tento podiel znížil o 3 percentuálne body (p.b.). Za päť rokov klesol podiel domácich potravín na pultoch z podielu 50 % na tohtoročných 40 %, teda o jednu pätinu.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 14. mája (TASR) – Podiel slovenských potravinárskych výrobkov na regáloch predajní v roku 2015 v SR opäť poklesol, a to na 40 %. Medziročne sa tento podiel znížil o 3 percentuálne body (p.b.). Za päť rokov klesol podiel domácich potravín na pultoch z podielu 50 % na tohtoročných 40 %, teda o jednu pätinu. Vyplýva to z 5. ročníka prieskumu agentúry GfK Slovakia realizovaného pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS) na vzorke 360 predajní v období od 18. marca do 2. apríla 2015.
"Za posledných päť rokov podiel slovenských potravín na pultoch klesol o celú jednu pätinu. Pokiaľ sme minulý rok konštatovali určitú stabilizáciu, tak v tomto roku znovu prišlo k pádu. Podiel slovenských potravín na pultoch tvorí iba 40 %. Jediným obchodným reťazcom, ktorý to, zdá sa, so slovenskými výrobkami myslí vážne, je COOP jednota, ktorý sa celé toto obdobie drží nad 60 %. Sú obchodné reťazce, ktoré si z nás snáď robia žart, obchodný reťazec Lidl so svojimi 14 % je pre nás absolútne neprijateľný," spresnil prezident PKS Daniel Poturnay.
Najväčší pokles domácich surovín sa podľa prieskumu medziročne zaznamenal pri olejoch o 33 p. b. zo 46 % na 13 %, mäsových výrobkoch o 10 p. b. z 55 % na 45 %, nealkoholických nápojoch o 9 p. b. z 31 % na 22 %, cestovinách o 7 p. b. zo 47 % na 40 %, pri trvanlivom pečive o 7 p. b. z 35 % na 28 % a pri nečokoládových cukrovinkách o 4 p. b. zo 17 % na 13 %.
Najslabšie zastúpenie domácich potravín sa zistilo prieskumom tradične v predajniach spoločnosti Lidl, v ktorých kleslo zastúpenie domácich produktov o 2 p. b., na 14 %. Bezkonkurenčne najviac, až 62 %, slovenských potravín ponúka svojim zákazníkom COOP Jednota a obchodný reťazec CBA 51 %.
Pri hodnotení jednotlivých krajov klesol podiel slovenských potravín v porovnaní s rokom 2014 v Bratislavskom, Trnavskom, Nitrianskom, Žilinskom, Banskobystrickom a Košickom kraji. Nezmenil sa v Prešovskom kraji a o jeden percentuálny stúpol v Trenčianskom kraji. Najmenej domácich potravín ponúkajú zákazníkom hypermarkety.
Ministerstvo pôdohospodárstva podľa slov jeho hovorcu Petra Hajnalu sleduje percentuálny podiel obratu z predaja potravín vyrobených v SR na celkovom obrate z predaja všetkých potravín v zmysle zákona o potravinách. "Tento podiel dosiahol v 2. polroku 2014 úroveň 63,2 %," spresnil Hajnala. Pre zabezpečenie správnosti a porovnateľnosti sledovania je podľa neho vypracovaný jednotný metodický pokyn.
"V súčasnosti je metodika sledovania podielu potravín vyrobených na Slovensku podľa zákona najpresnejšia, pretože odzrkadľuje podiel reálne predaných potravín vyrobených na Slovensku. Je skutočne na spotrebiteľovi, výsledok ktorého prieskumu ho bude motivovať. Ministerstvo pôdohospodárstva sa však už nechce zapájať do súťaže, kto prinesie horší výsledok podielu domácich potravín na domácom trhu, bez ohľadu na použitú metodiku," dodal hovorca agrorezortu.
Členovia Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) podľa slov jej hovorcu Milana Kisztnera dlhodobo upozorňujú na chybnú metodiku prieskumu zverejňovaného PKS, pretože je zavádzajúca a skresľujúca, keďže zahŕňa rôzne typy obchodných prevádzok bez ohľadu na ich veľkosť.
"Pre ekonomiku a zamestnanosť na Slovensku nie je podstatné hľadisko podielu slovenských potravín na celkovom sortimente v predajni, ale fakt, že absolútne množstvo predaných slovenských potravín v našich predajniach rastie. Zároveň upozorňujeme, že na Slovensku je v zmysle zákona platná iba jediná metodika merania podielov, a to podľa zákona o potravinách, na základe ktorého sa povinne uverejňujú percentuálne podiely obratu z predaja potravín pôvodom zo SR," podčiarkol hovorca SAMO.
PKS je združenie právnických osôb založené potravinárskymi firmami pôsobiacimi na Slovensku s cieľom spolupracovať pri obhajovaní spoločných záujmov potravinárskeho priemyslu na úrovni štátnych a mimovládnych inštitúcií.
"Za posledných päť rokov podiel slovenských potravín na pultoch klesol o celú jednu pätinu. Pokiaľ sme minulý rok konštatovali určitú stabilizáciu, tak v tomto roku znovu prišlo k pádu. Podiel slovenských potravín na pultoch tvorí iba 40 %. Jediným obchodným reťazcom, ktorý to, zdá sa, so slovenskými výrobkami myslí vážne, je COOP jednota, ktorý sa celé toto obdobie drží nad 60 %. Sú obchodné reťazce, ktoré si z nás snáď robia žart, obchodný reťazec Lidl so svojimi 14 % je pre nás absolútne neprijateľný," spresnil prezident PKS Daniel Poturnay.
Najväčší pokles domácich surovín sa podľa prieskumu medziročne zaznamenal pri olejoch o 33 p. b. zo 46 % na 13 %, mäsových výrobkoch o 10 p. b. z 55 % na 45 %, nealkoholických nápojoch o 9 p. b. z 31 % na 22 %, cestovinách o 7 p. b. zo 47 % na 40 %, pri trvanlivom pečive o 7 p. b. z 35 % na 28 % a pri nečokoládových cukrovinkách o 4 p. b. zo 17 % na 13 %.
Najslabšie zastúpenie domácich potravín sa zistilo prieskumom tradične v predajniach spoločnosti Lidl, v ktorých kleslo zastúpenie domácich produktov o 2 p. b., na 14 %. Bezkonkurenčne najviac, až 62 %, slovenských potravín ponúka svojim zákazníkom COOP Jednota a obchodný reťazec CBA 51 %.
Pri hodnotení jednotlivých krajov klesol podiel slovenských potravín v porovnaní s rokom 2014 v Bratislavskom, Trnavskom, Nitrianskom, Žilinskom, Banskobystrickom a Košickom kraji. Nezmenil sa v Prešovskom kraji a o jeden percentuálny stúpol v Trenčianskom kraji. Najmenej domácich potravín ponúkajú zákazníkom hypermarkety.
Ministerstvo pôdohospodárstva podľa slov jeho hovorcu Petra Hajnalu sleduje percentuálny podiel obratu z predaja potravín vyrobených v SR na celkovom obrate z predaja všetkých potravín v zmysle zákona o potravinách. "Tento podiel dosiahol v 2. polroku 2014 úroveň 63,2 %," spresnil Hajnala. Pre zabezpečenie správnosti a porovnateľnosti sledovania je podľa neho vypracovaný jednotný metodický pokyn.
"V súčasnosti je metodika sledovania podielu potravín vyrobených na Slovensku podľa zákona najpresnejšia, pretože odzrkadľuje podiel reálne predaných potravín vyrobených na Slovensku. Je skutočne na spotrebiteľovi, výsledok ktorého prieskumu ho bude motivovať. Ministerstvo pôdohospodárstva sa však už nechce zapájať do súťaže, kto prinesie horší výsledok podielu domácich potravín na domácom trhu, bez ohľadu na použitú metodiku," dodal hovorca agrorezortu.
Členovia Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) podľa slov jej hovorcu Milana Kisztnera dlhodobo upozorňujú na chybnú metodiku prieskumu zverejňovaného PKS, pretože je zavádzajúca a skresľujúca, keďže zahŕňa rôzne typy obchodných prevádzok bez ohľadu na ich veľkosť.
"Pre ekonomiku a zamestnanosť na Slovensku nie je podstatné hľadisko podielu slovenských potravín na celkovom sortimente v predajni, ale fakt, že absolútne množstvo predaných slovenských potravín v našich predajniach rastie. Zároveň upozorňujeme, že na Slovensku je v zmysle zákona platná iba jediná metodika merania podielov, a to podľa zákona o potravinách, na základe ktorého sa povinne uverejňujú percentuálne podiely obratu z predaja potravín pôvodom zo SR," podčiarkol hovorca SAMO.
PKS je združenie právnických osôb založené potravinárskymi firmami pôsobiacimi na Slovensku s cieľom spolupracovať pri obhajovaní spoločných záujmov potravinárskeho priemyslu na úrovni štátnych a mimovládnych inštitúcií.