Začiatkom mája vypršalo poistenie CK Kvalita, ktorá predávala zájazdy aj naďalej. Cestovka Hechter Slovakia zas tvrdí, že ju poisťovne nechcú poistiť a banky jej nevedia zabezpečiť bankovú záruku.
Autor TASR
,aktualizované Poprad 20. júla (TASR) – Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) ešte v piatok 15. júla zistila, že popradská cestovná kancelária CK Kvalita, spol. s r. o., predávala zájazdy bez platného poistenia proti úpadku. Toto poistenie cestovnej kancelárii vypršalo začiatkom mája. Podľa konateľa spoločnosti, ktorý je zároveň predsedom dozornej rady Slovenskej asociácie cestovných kancelárii a cestovných agentúr Františka Kornaja, cestovná kancelária doteraz vždy poistenie proti insolventnosti mala a v týchto dňoch pracujú na jej doplnení.
„Počas výkonu kontroly cestovná kancelária predávala zájazdy na termíny uskutočnenia zájazdov po dátume 1. mája bez poistenia insolventnosti a tiež bez akejkoľvek bankovej záruky pre prípad úpadku cestovnej kancelárie. V čase kontroly spoločnosť nepredložila žiadnu uzatvorenú poistnú zmluvu ani inú zmluvu o bankovej záruke pre prípad úpadku. Tým porušila závažným spôsobom zákonom stanovené povinnosti,“ uviedla na internetovej stránke Slovenská obchodná inšpekcia s tým, že popradskej agentúre zakázala predávať zájazdy pokiaľ nezabezpečí poistenie proti úpadku či bankovú záruku pre svojich klientov.
„Krátke obdobie bez poistenia v cestovnej agentúre vzniklo dlhodobým pracovným vycestovaním jediného konateľa spoločnosti. Cestovná kancelária si so SOI výsledky vykonanej kontroly vysvetlí a dorieši v súlade s platnými zákonmi v SR,“ uviedol v predbežnom vyjadrení ku kontrole SOI Kornaj. Ako doplnil, popradská spoločnosť 20 rokov sprostredkúva pre klientov rôzne regionálne i celoslovenské informácie, služby, letenky, dopravu a špecializuje sa na predaj zájazdov.
„Zastupuje okrem iných aj Turističku Agenciju Morsi rak d.o.o. z Chorvátska, ktorá vlastní výletnú loď, hostel s reštauráciou a penzióny, čo prezentujeme ako vlastnú ponuku v bezpečnej dovolenkovej destinácii. Túto spoločnosť rovnako vlastníme 100 % podielom, a preto škoda nikdy nevznikla a nemohla vzniknúť. Rovnako predávajú ďalšie desiatky cestovných kancelárií a cestovných agentúr na Slovensku rôzne kombinácie služieb pri zájazdoch, prenájme lodí, predaja leteniek či pri kúpeľných pobytoch subjektom z Česka, Poľska, Nemecka, Rakúska, Maďarska, Chorvátska či Slovinska a nemajú poistenie proti insolventnosti,“ dodal Kornaj.
Centrálna banka nie je oprávnená určiť, kto má poistiť cestovnú kanceláriu
Národná banka Slovenska (NBS) dnes dostala podnet, ktorý jej adresovala cestovná kancelária Hechter Slovakia. Tá stále nemá poistenie proti insolventnosti ani bankovú záruku. Kancelária tvrdí, že ju poisťovne nechcú poistiť a banky jej pre nejasnosť zákona nevedia zabezpečiť bankovú záruku. Preto sa obrátila na centrálnu banku.
"NBS pripraví vyjadrenie, ktoré zašle cestovnej kancelárii," avizovala pre TASR hovorkyňa banky Martina Solčányiová. V tejto súvislosti upozornila, že žiadna poisťovňa nie je zo zákona o zájazdoch povinná uzavrieť s cestovnou kanceláriou poistenie zájazdu a zároveň, že NBS nie je oprávnená určiť, kto je povinný poistiť cestovnú kanceláriu.
Celý problém odporúča riešiť so Slovenskou obchodnou inšpekciou (SOI), keďže tá má na starosti kontrolu dodržiavania zákona o zájazdoch a cestovných kanceláriách. Práve SOI pre chýbajúce poistenie proti insolventnosti alebo bankovú záruku zakázala kancelárii Hechter Slovensko ešte 30. júna tohto roka predaj zájazdov, pričom CK ich nemá doteraz.
Podľa manažéra kancelárie Petra Pozníčka oslovila spoločnosť poisťovne, ale žiadna nechcela kancelárii poslať podmienky poistenia či ponuku. Čo sa týka bankovej záruky, tu je podľa Pozníčka problém s nejasnosťou zákona. Banky nevedia určiť, kto bude beneficient, čiže prijímateľ financií z bankovej záruky. Išlo by podľa banky o neidentifikovateľnú skupinu.
"Obrátili sme sa preto na NBS, ktorá dohliada nad subjektmi finančného trhu, aby prešetrila postup poisťovne Allianz, a aby nám určila subjekt, ktorý nám poskytne bankovú záruku alebo poistenie," uviedol pre TASR v utorok (19.7.) Pozníček.
Hechter bol pôvodne poistený v Allianz Slovenskej poisťovni, tá mu ale zmluvu vypovedala. Podľa poisťovne bolo dôvodom opakované neplnenie si zmluvných povinností. Cestovná kancelária však toto vypovedanie zmluvy nepovažuje za opodstatnené a podala v tejto veci žalobu na súd.
„Počas výkonu kontroly cestovná kancelária predávala zájazdy na termíny uskutočnenia zájazdov po dátume 1. mája bez poistenia insolventnosti a tiež bez akejkoľvek bankovej záruky pre prípad úpadku cestovnej kancelárie. V čase kontroly spoločnosť nepredložila žiadnu uzatvorenú poistnú zmluvu ani inú zmluvu o bankovej záruke pre prípad úpadku. Tým porušila závažným spôsobom zákonom stanovené povinnosti,“ uviedla na internetovej stránke Slovenská obchodná inšpekcia s tým, že popradskej agentúre zakázala predávať zájazdy pokiaľ nezabezpečí poistenie proti úpadku či bankovú záruku pre svojich klientov.
„Krátke obdobie bez poistenia v cestovnej agentúre vzniklo dlhodobým pracovným vycestovaním jediného konateľa spoločnosti. Cestovná kancelária si so SOI výsledky vykonanej kontroly vysvetlí a dorieši v súlade s platnými zákonmi v SR,“ uviedol v predbežnom vyjadrení ku kontrole SOI Kornaj. Ako doplnil, popradská spoločnosť 20 rokov sprostredkúva pre klientov rôzne regionálne i celoslovenské informácie, služby, letenky, dopravu a špecializuje sa na predaj zájazdov.
„Zastupuje okrem iných aj Turističku Agenciju Morsi rak d.o.o. z Chorvátska, ktorá vlastní výletnú loď, hostel s reštauráciou a penzióny, čo prezentujeme ako vlastnú ponuku v bezpečnej dovolenkovej destinácii. Túto spoločnosť rovnako vlastníme 100 % podielom, a preto škoda nikdy nevznikla a nemohla vzniknúť. Rovnako predávajú ďalšie desiatky cestovných kancelárií a cestovných agentúr na Slovensku rôzne kombinácie služieb pri zájazdoch, prenájme lodí, predaja leteniek či pri kúpeľných pobytoch subjektom z Česka, Poľska, Nemecka, Rakúska, Maďarska, Chorvátska či Slovinska a nemajú poistenie proti insolventnosti,“ dodal Kornaj.
Centrálna banka nie je oprávnená určiť, kto má poistiť cestovnú kanceláriu
Národná banka Slovenska (NBS) dnes dostala podnet, ktorý jej adresovala cestovná kancelária Hechter Slovakia. Tá stále nemá poistenie proti insolventnosti ani bankovú záruku. Kancelária tvrdí, že ju poisťovne nechcú poistiť a banky jej pre nejasnosť zákona nevedia zabezpečiť bankovú záruku. Preto sa obrátila na centrálnu banku.
"NBS pripraví vyjadrenie, ktoré zašle cestovnej kancelárii," avizovala pre TASR hovorkyňa banky Martina Solčányiová. V tejto súvislosti upozornila, že žiadna poisťovňa nie je zo zákona o zájazdoch povinná uzavrieť s cestovnou kanceláriou poistenie zájazdu a zároveň, že NBS nie je oprávnená určiť, kto je povinný poistiť cestovnú kanceláriu.
Celý problém odporúča riešiť so Slovenskou obchodnou inšpekciou (SOI), keďže tá má na starosti kontrolu dodržiavania zákona o zájazdoch a cestovných kanceláriách. Práve SOI pre chýbajúce poistenie proti insolventnosti alebo bankovú záruku zakázala kancelárii Hechter Slovensko ešte 30. júna tohto roka predaj zájazdov, pričom CK ich nemá doteraz.
Podľa manažéra kancelárie Petra Pozníčka oslovila spoločnosť poisťovne, ale žiadna nechcela kancelárii poslať podmienky poistenia či ponuku. Čo sa týka bankovej záruky, tu je podľa Pozníčka problém s nejasnosťou zákona. Banky nevedia určiť, kto bude beneficient, čiže prijímateľ financií z bankovej záruky. Išlo by podľa banky o neidentifikovateľnú skupinu.
"Obrátili sme sa preto na NBS, ktorá dohliada nad subjektmi finančného trhu, aby prešetrila postup poisťovne Allianz, a aby nám určila subjekt, ktorý nám poskytne bankovú záruku alebo poistenie," uviedol pre TASR v utorok (19.7.) Pozníček.
Hechter bol pôvodne poistený v Allianz Slovenskej poisťovni, tá mu ale zmluvu vypovedala. Podľa poisťovne bolo dôvodom opakované neplnenie si zmluvných povinností. Cestovná kancelária však toto vypovedanie zmluvy nepovažuje za opodstatnené a podala v tejto veci žalobu na súd.