Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 15. november 2024Meniny má Leopold
< sekcia Ekonomika

Chystáte sa na technickú kontrolu auta? Vyvarujte sa zbytočných chýb

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Technik ani samotná stanica výsledok neovplyvnia, podmienky pre vozidlá do detailov stanovujú zákony a nadväzujúce predpisy.

Bratislava 27. júna (TASR) - Technickú prehliadku musí absolvovať pravidelne každý majiteľ motorového vozidla, inak hrozí pokuta. Kontrola však neskončí vždy najlepšie, pretože sa motoristi pravidelne dopúšťajú rovnakých chýb. Tých sa pritom možno ľahko vyvarovať. Technik ani samotná stanica jej výsledok neovplyvnia, podmienky pre vozidlá do detailov stanovujú zákony a nadväzujúce predpisy.

"Pred cestou k povinnej prehliadke na STK je dobré nájsť si čas a vozidlu venovať trochu starostlivosti. Ľahko tak predídete drobnostiam, kvôli ktorým môže kontrola technického stavu vozidla skončiť neúspešne. Majitelia často robia zbytočné chyby, či už z nedbanlivosti alebo neznalosti, ktoré ich v konečnom dôsledku stoja nielen peniaze, ale aj strávený čas. K ich odstráneniu pritom stačí pred cestou na STK spraviť rýchlu kontrolu a pripraviť si všetko, čo si má so sebou vodič vo vozidle priniesť," radí tajomník Národnej asociácie Staníc technickej kontroly (NA STK) Peter Hulman. Podľa neho technik STK nikdy nemá na výber. Nesmie sa rozhodovať podľa svojho uváženia, keďže presné pravidlá stanovuje štát. Zároveň je pod neustálym drobnohľadom kamier a za nedostatočnú kontrolu hrozia vysoké sankcie.

"Každý motorista zvládne jednoduchú kontrolu aj sám. Určite odporúčame preveriť svetlá, smerovky, stierače, vodu do ostrekovača či dátum platnosti lekárničky. Akékoľvek opravy okrem nastavenia sklonu svetlometov v priebehu kontroly sú prísne zakázané. Za takéto zásahy hrozí technikovi pokuta 165 eur. Dokonca nemôže zákazníkovi ani doliať vodu do ostrekovača a auto nemôže pri takýchto situáciách jednoducho vyhodnotiť ako spôsobilé. Motoristov tak trestáme zbytočne a tí v drvivej väčšine prípadov vidia vinu u pracovníka STK," radí Hulman.

Jednou z najčastejšie sa opakovaných príčin neabsolvovania TK je nepredloženie osvedčenia o evidencii časť II (po starom veľký technický preukaz). Bez neho prehliadku nie je možné vykonať. Vodiči si ho často zabúdajú, pýtajú sa, či je možné absolvovať TK iba s malým osvedčením, čo celý systém iba zbytočne zdržuje. Šoféri na STK tiež chodia s nezapísanými zmenami a zväčša to na technikov hrajú na nevedomosť. Predovšetkým pneumatiky s iným rozmerom alebo čelné ochranné rámy sú dôvody, pre ktoré auto bez zápisu do technického preukazu nemôže byť spôsobilé. Za dôvod nesplnenia podmienok technickej kontroly sa ale považujú aj často opakované chyby s nečitateľným alebo inak výraznejšie poškodeným evidenčným číslom vozidla, nefungujúce alebo vypálené žiarovky svetlometov či nefunkčným nastavením výšky svetiel.

"Sú však aj také chyby, o ktorých majiteľ auta nemusí vedieť. Stretávame sa napríklad s nezhodnými pneumatikami na jednej náprave, pneumatikami s nižším rýchlostným indexom než je zapísaný v technickom preukaze, nalepenými neschválenými fóliami na predných sklách, nefunkčným sťahovaním okien či poškodeným výrobným štítkom alebo so skorodovaným vyrazeným VIN číslom," dodáva Hulman.

Technická prehliadka obyčajne trvá 20 až 40 minút a pozostáva z viacerých stanovíšť, na ktorých sa kontroluje takmer všetko, a teda aj to, o čom si väčšina majiteľov automobilov myslí, že sa nekontroluje.