Skupina MOL a spoločnosť Transpetrol ukončili rekonštrukciu ropovodu Adria/Barátság I. Počas nej zmodernizovali ropovod medzi mestami Százhalombatta v Maďarsku a Šahy na Slovensku.
Autor TASR
,aktualizované Tupá 9. februára (TASR) – Skupina MOL a spoločnosť Transpetrol ukončili rekonštrukciu ropovodu Adria/Barátság I. Počas nej zmodernizovali ropovod medzi mestami Százhalombatta v Maďarsku a Šahy na Slovensku. Zrekonštruovaný ropovod dnes v priestoroch prečerpávacej stanice Transpetrolu v Tupej otvorili predseda vlády SR Robert Fico a predseda vlády Maďarska Viktor Orbán. Investícia v celkovej hodnote 70 miliónov eur umožní prepravu ropy na Slovensko aj z oblasti Jadranského mora. Ropovod bol vybudovaný v roku 1962, jeho rekonštrukcia sa začala na jeseň 2011.
Rekonštrukciou ropovodu Adria sa zvýšila prepravná kapacita z 3,5 milióna ton na 6 miliónov ton ropy ročne smerom na Slovensko. Maďarská časť ropovodu, kde boli zrekonštruované aj dve existujúce prečerpávacie stanice, má po rekonštrukcii pôvodnú prepravnú kapacitu 10 miliónov ton ropy zvýšenú na 14 miliónov ton ročne.
Rekonštrukcia ropovodu Adria/Barátság I. má význam pri posilňovaní energetickej bezpečnosti v strednej Európe. Ropovod sa stal plnohodnotnou alternatívou na zásobovanie ropou z oblasti Jadranu pre rafinérie v Maďarsku, na Slovensku a čiastočne aj v Česku. Súčasne vytvára ďalší obchodný priestor pre prevádzkovateľov ropovodných sietí v regióne v prípadoch jeho reverznej prevádzky a preprave ropy z ropovodu Družba cez Slovensko a Maďarsko do krajín pri Jadranskom mori.
Pôvodný zámer bol iný
Slovensko je na 99 % odkázané na dovoz ropy a súčasne zabezpečuje aj tranzit, skonštatoval počas otvorenia ropovodu premiér Fico. "Aj preto musíme postupne nahrádzať existujúce východno-západné toky novými či zrekonštruovanými severo-južnými tokmi. Obrovský význam tohto projektu je aj v tom, že je možný reverzný tok, čiže nielen z juhu na sever, ale aj zo Slovenska na juh," povedal. Poďakoval maďarskému premiérovi za energiu, ktorú vkladá do veľmi kvalitných slovensko-maďarských vzťahov, výsledkom čoho sú významné projekty. Orbán ho ubezpečil, že maďarská vláda je pripravená aj naďalej zvyšovať už teraz dobrú spoluprácu. Zároveň ocenil prezieravosť pri rekonštrukcii ropovodu Adria/Barátság I. "Na rekonštrukcii sme začali pracovať ešte pred vypuknutím rusko-ukrajinského konfliktu. Pôvodný zámer bol prepravovať ruskú ropu cez Ukrajinu, no vojna môže mať nedozierne následky a otázky energetickej bezpečnosti nadobúdajú na aktuálnosti," povedal Orbán.
Súčasná prepravná kapacita zrekonštruovaného ropovodu 6 miliónov ton ropy ročne pokrýva kompletnú ročnú kapacitu spoločnosti Slovnaft tak, aby mohol tento podnik fungovať efektívne. "Doteraz pokrýval tento ropovod samotnú kapacitu Slovenska, ale keďže sme exportná spoločnosť, táto alternatíva potrebovala zvýšenie kapacity," skonštatoval hovorca Slovnaftu Anton Molnár. Zdôraznil, že Adria je záložným riešením, ktoré bude firma využívať len v prípade technických problémov na ropovode Družba. "Prvoplánovo plánujeme stále využívať predovšetkým ropovod Družba a súčasné zásobovanie ruskou ropou, ktoré je momentálne bezproblémové. Témou sú prepravné poplatky."
Rekonštrukciou ropovodu Adria sa zvýšila prepravná kapacita z 3,5 milióna ton na 6 miliónov ton ropy ročne smerom na Slovensko. Maďarská časť ropovodu, kde boli zrekonštruované aj dve existujúce prečerpávacie stanice, má po rekonštrukcii pôvodnú prepravnú kapacitu 10 miliónov ton ropy zvýšenú na 14 miliónov ton ročne.
Rekonštrukcia ropovodu Adria/Barátság I. má význam pri posilňovaní energetickej bezpečnosti v strednej Európe. Ropovod sa stal plnohodnotnou alternatívou na zásobovanie ropou z oblasti Jadranu pre rafinérie v Maďarsku, na Slovensku a čiastočne aj v Česku. Súčasne vytvára ďalší obchodný priestor pre prevádzkovateľov ropovodných sietí v regióne v prípadoch jeho reverznej prevádzky a preprave ropy z ropovodu Družba cez Slovensko a Maďarsko do krajín pri Jadranskom mori.
Pôvodný zámer bol iný
Slovensko je na 99 % odkázané na dovoz ropy a súčasne zabezpečuje aj tranzit, skonštatoval počas otvorenia ropovodu premiér Fico. "Aj preto musíme postupne nahrádzať existujúce východno-západné toky novými či zrekonštruovanými severo-južnými tokmi. Obrovský význam tohto projektu je aj v tom, že je možný reverzný tok, čiže nielen z juhu na sever, ale aj zo Slovenska na juh," povedal. Poďakoval maďarskému premiérovi za energiu, ktorú vkladá do veľmi kvalitných slovensko-maďarských vzťahov, výsledkom čoho sú významné projekty. Orbán ho ubezpečil, že maďarská vláda je pripravená aj naďalej zvyšovať už teraz dobrú spoluprácu. Zároveň ocenil prezieravosť pri rekonštrukcii ropovodu Adria/Barátság I. "Na rekonštrukcii sme začali pracovať ešte pred vypuknutím rusko-ukrajinského konfliktu. Pôvodný zámer bol prepravovať ruskú ropu cez Ukrajinu, no vojna môže mať nedozierne následky a otázky energetickej bezpečnosti nadobúdajú na aktuálnosti," povedal Orbán.
Súčasná prepravná kapacita zrekonštruovaného ropovodu 6 miliónov ton ropy ročne pokrýva kompletnú ročnú kapacitu spoločnosti Slovnaft tak, aby mohol tento podnik fungovať efektívne. "Doteraz pokrýval tento ropovod samotnú kapacitu Slovenska, ale keďže sme exportná spoločnosť, táto alternatíva potrebovala zvýšenie kapacity," skonštatoval hovorca Slovnaftu Anton Molnár. Zdôraznil, že Adria je záložným riešením, ktoré bude firma využívať len v prípade technických problémov na ropovode Družba. "Prvoplánovo plánujeme stále využívať predovšetkým ropovod Družba a súčasné zásobovanie ruskou ropou, ktoré je momentálne bezproblémové. Témou sú prepravné poplatky."