V diskusnej relácii na Tablet. TV to povedal Martin Jesný zo Slovenského automobilového inštitútu.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 17. novembra (TASR) - Na Slovensku je stále priestor pre novú automobilku alebo veľkého výrobcu komponentov do áut. V diskusnej relácii na Tablet.TV to povedal Martin Jesný zo Slovenského automobilového inštitútu (SAI). "Rozdelenie automobilového priemyslu je na území Slovenska dosť asymetrické. Vo východnej polovici územia stále existuje priestor pre ďalšiu automobilku alebo veľký závod na výrobu komponentov. Je tam strojárska výroba a tradícia a bola by to možnosť, ako pritiahnuť ľudí z regiónu, ktorí pracujú v zahraničí, späť domov. Prípadné nižšie platy im môže vykompenzovať, že nemusia platiť za cestovné a nájomné mimo domova," konštatoval Jesný.
Slovenský automobilový priemysel musí zvyšovať sofistikovanosť vo výrobe, ak si chce udržať svoju konkurencieschopnosť aj v budúcnosti. Podľa Jesného má potenciál, aby sa prezentoval vlastným vývojom a vlastnou technológiou. "Automobilky musia spolupracovať so slovenskými vedcami či už z univerzít, alebo zo SAV. Malo by sa to týkať aplikovaného výskumu, ktorý musia iniciovať firmy v automobilovom priemysle, aby im pokryl to, čo si nevedia vyvinúť v rámci svojich kapacít a možností," povedal Jesný.
Podľa analýzy SAI sa v roku 2015 na Slovensku vyrobilo 1.038.503 automobilov. Jesný upozorňuje, že všetky tri automobilky, VW Slovakia, Kia Motors a PSA Peugeot Citroën, idú na doraz. "Je pravdepodobné, že podobný výsledok dosiahnu aj v tomto roku. Otvorenou otázkou je, ako sa dokázali vyrovnať s vážnymi otrasmi globálneho trhu s automobilmi, ako sú pokračujúce ruské sankcie či brexit," dodal Jesný. Štvrtá automobilka Jaguar Land Rover by mala v Nitre po spustení v prvej fáze vyrábať 150.000 automobilov ročne.
Automotive firmy na Slovensku celkovo priamo zamestnávajú asi 66.000 ľudí. Celkový vplyv mal autosektor na vyše 200.000 osôb. Napriek tomu odvetvie pociťuje nedostatok kvalifikovaných pracovných síl. Preto obavy z nahradzovania živej sily strojmi u nás nie sú v súčasnosti na mieste. "Na Slovensku strojmi nahrádzame aj nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Stroje preto nie sú hrozbou, ale skôr príspevkom k riešeniu situácie," upozornil Jesný.
Priamy vplyv automobilového priemyslu na tvorbu slovenského HDP presiahol vlani 3,7 %. Celkom ovplyvňuje automotive sektor takmer desatinu výkonu slovenskej ekonomiky. V rokoch 2013 až 2015 zaplatili priamo automotive firmy na dani z príjmu 711,3 milióna eur, mali v rovnakom období 24,3-% podiel na daniach z príjmu celého priemyslu. Pridaná hodnota vytvorená v odvetví sa vlani od predkrízového roku 2008 viac než zdvojnásobila.
Prečítajte si tiež:
M. JESNÝ: Slovenské automobilky musia ukázať vlastný vývoj a technológie
M. JESNÝ: Slovenské automobilky musia ukázať vlastný vývoj a technológie
Slovenský automobilový priemysel musí zvyšovať sofistikovanosť vo výrobe, ak si chce udržať svoju konkurencieschopnosť aj v budúcnosti. Podľa Jesného má potenciál, aby sa prezentoval vlastným vývojom a vlastnou technológiou. "Automobilky musia spolupracovať so slovenskými vedcami či už z univerzít, alebo zo SAV. Malo by sa to týkať aplikovaného výskumu, ktorý musia iniciovať firmy v automobilovom priemysle, aby im pokryl to, čo si nevedia vyvinúť v rámci svojich kapacít a možností," povedal Jesný.
Podľa analýzy SAI sa v roku 2015 na Slovensku vyrobilo 1.038.503 automobilov. Jesný upozorňuje, že všetky tri automobilky, VW Slovakia, Kia Motors a PSA Peugeot Citroën, idú na doraz. "Je pravdepodobné, že podobný výsledok dosiahnu aj v tomto roku. Otvorenou otázkou je, ako sa dokázali vyrovnať s vážnymi otrasmi globálneho trhu s automobilmi, ako sú pokračujúce ruské sankcie či brexit," dodal Jesný. Štvrtá automobilka Jaguar Land Rover by mala v Nitre po spustení v prvej fáze vyrábať 150.000 automobilov ročne.
Automotive firmy na Slovensku celkovo priamo zamestnávajú asi 66.000 ľudí. Celkový vplyv mal autosektor na vyše 200.000 osôb. Napriek tomu odvetvie pociťuje nedostatok kvalifikovaných pracovných síl. Preto obavy z nahradzovania živej sily strojmi u nás nie sú v súčasnosti na mieste. "Na Slovensku strojmi nahrádzame aj nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Stroje preto nie sú hrozbou, ale skôr príspevkom k riešeniu situácie," upozornil Jesný.
Priamy vplyv automobilového priemyslu na tvorbu slovenského HDP presiahol vlani 3,7 %. Celkom ovplyvňuje automotive sektor takmer desatinu výkonu slovenskej ekonomiky. V rokoch 2013 až 2015 zaplatili priamo automotive firmy na dani z príjmu 711,3 milióna eur, mali v rovnakom období 24,3-% podiel na daniach z príjmu celého priemyslu. Pridaná hodnota vytvorená v odvetví sa vlani od predkrízového roku 2008 viac než zdvojnásobila.