Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 27. december 2024Meniny má Filoména
< sekcia Ekonomika

PRIESKUM: Podnikateľská aktivita na Slovensku vlani poklesla

Ilustračné foto Foto: TASR/AP Photo

Najvyššiu počiatočnú podnikateľskú aktivitu má Bratislavský kraj, nad priemerom Slovenska je ďalej Nitriansky kraj.

Bratislava 16. júna (TASR) – Podnikateľská aktivita etablovaných podnikateľov na Slovensku je pod päťročným priemerom. Obmedzuje ju vysoké daňové a odvodové zaťaženie, administratívna náročnosť, nepredvídateľná legislatíva, zlá vymožiteľnosť práva a korupcia. Vyplýva to z výsledkov výskumu Fakulty managementu Univerzity Komenského v Bratislave, ktorý je súčasťou medzinárodného výskumu Globálny monitor podnikania (GEM) za rok 2015.

Aktivita tých, čo podnikajú dlhšie ako tri a pol roka vlani výrazne poklesla a dosiahla úroveň 5,7 %, čo je pod päťročným priemerom (7 %), ale aj priemerom Európy (6,6 %) a približuje s k historickému minimu z roku 2013 (5,4 %).

Celková podnikateľská aktivita začínajúcich podnikateľov sa medziročne znížila tiež na úroveň 9,6 %, päťročný slovenský priemer je pritom 10,9 %. Napriek tomu je Slovensko stále nad európskym priemerom (7,8 %) a má piatu najväčšiu počiatočnú podnikateľskú aktivitu v tomto regióne.

„Motivácia začať s podnikaním sa mierne zlepšuje v prospech podnikania z dôvodu príležitosti zvýšiť si príjem a zlepšiť samostatnosť. Znižuje sa podiel tých, ktorí začínajú podnikať z dôvodu nevyhnutnosti,“ konštatujú autori výskumu.

Najvyššiu počiatočnú podnikateľskú aktivitu vypočítanú z päťročného priemeru má Bratislavský kraj (14,2 %). Nad priemerom Slovenska je ďalej Nitriansky (12 %) a Banskobystrický kraj (11,6 %). Tesne pod priemerom je Žilinský (10,8 %) a Prešovský kraj (10,7 %), ostatné kraje sú výrazne pod národným priemerom.

Výskum ukázal tiež, že slovenskí začínajúci i etablovaní podnikatelia sú viac angažovaní v sociálnom podnikaní ako priemer Európy. Zatiaľ čo na Slovensku sa 3,9 % začínajúcich podnikateľov zapája do sociálnych aktivít, európsky priemer je 3 %. Podnikatelia v etablovaných firmách sa angažujú v sociálnom podnikaní 4,1 % oproti európskemu priemeru na úrovni 3,8 %.

Hoci sa na Slovensku zvyšuje podiel tých, ktorí vidia vo svojom okolí príležitosti na podnikanie, napriek tomu sú Slováci s 26,4 % výrazne pod priemerom Európy (36,7 %). Zároveň je tu veľmi nízke vnímanie podnikania ako kariérnej voľby (50,8 %), zatiaľ čo európsky priemer je 55,9 %. Nízke je aj vnímanie spoločenského statusu podnikateľov v porovnaní s Európou (64,2 % verzus 66 %).

Kým 52,4 % opýtaných na Slovensku verí, že má schopnosti pre začatie podnikania, to isté si myslí iba 43,1 % Európanov. Len 41,4 % Slovákov by odradil od podnikania strach zo zlyhania, čo je pod priemerom Európy (44,9 %).

Oproti roku 2014 klesol podiel začínajúcich podnikateliek o 1 % na 33 %, európsky priemer je 35 %. Podiel mladých začínajúcich podnikateľov do 24 rokov je síce nad priemerom Európy, no medziročne sa znížil o 6 % na 12,1 %. Podnikanie seniorov je v druhej polovici európskeho rebríčka, a to v kategórii začínajúcich (3,5 %), aj etablovaných podnikateľov (5,9 %).

Výskum odhalil, že podnikateľské prostredie na Slovensku aktivitu skôr obmedzuje, než by podporovalo vznik a rozvoj nových podnikateľských aktivít. Výnimkou je len hodnotenie prístupu k fyzickej infraštruktúre, energiám a službám a prístupu k infraštruktúre komerčných služieb pre podnikanie. Všetky ostatné oblasti vnímajú experti s rezervami.

„Medzi najčastejšie citované prekážky podnikateľskej aktivity patrili v roku 2015 už chronické problémy, ako sú vysoké odvodové a daňové zaťaženie, administratívna náročnosť, komplikovaná a nepredvídateľná podnikateľská legislatíva, problematická vymožiteľnosť práva či stále prítomná korupcia,“
priblížili autori výskumu.