Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 22. november 2024Meniny má Cecília
< sekcia Ekonomika

PRIESKUM: Slovenskí tínedžeri chcú byť youtubermi aj patológmi

Ilustračné foto Foto: FOTO TASR/AP

Okrem oblasti IT sa v odpovediach objavili profesie ako animátorka filmov či raperka.

Bratislava 8. januára (TASR) - Žiakov druhého stupňa základných škôl čoraz viac lákajú povolania súvisiace s modernou spoločnosťou. Zaujímajú sa o profesie z oblasti IT, dizajnu či architektúry. Nájdu sa však aj takí, ktorí už dnes vedia, že remeslo má zlaté dno. Práve pre nich je tu systém duálneho vzdelávania.

Spoločnosť dm drogerie markt počas decembra 2015 vypracovala dotazník pre žiakov druhého stupňa základných škôl. Jeho cieľom bolo zistiť, či majú slovenskí adolescenti vo veku 13, 14 a 15 rokov predstavy o svojom budúcom povolaní.

V mnohých prípadoch boli odpovede zrkadlom dnešnej doby a reflektovali na súčasné záujmy mládeže. Okrem oblasti IT sa v odpovediach objavili profesie ako youtuber, animátorka filmov či raperka. Slovenské deti by v budúcnosti rady rozšírili aj policajný zbor, právnickú i lekársku komoru.

Takmer polovica opýtaných žiakov by pritom po skončení strednej školy rada prešla plynule do zamestnania. Týka sa to najmä respondentov, ktorí uviedli profesie typu stolár, kozmetička, kaderníčka, kuchár, čašník či obchodný pracovník. Ideálnym riešením pre mládež je v tomto smere systém duálneho vzdelávania. Navyše, o odborne vzdelaných mladých ľudí je už teraz v radoch zamestnávateľov veľký záujem.

"Systém duálneho vzdelávania tak, ako je aktuálne nastavený, má veľký potenciál prispieť k riešeniu vysokej nezamestnanosti na Slovensku. Príkladom môže byť nízka nezamestnanosť mladých ľudí v Rakúsku a Nemecku, kde takýto systém už dlhodobo funguje. Žiaci stredných odborných škôl, ktorí absolvujú praktickú časť výučby priamo u zamestnávateľov, si po ukončení štúdia na strednej odbornej škole omnoho ľahšie nachádzajú uplatnenie na trhu práce," povedal Peter Fečík z Republikovej únie zamestnávateľov.

Z výsledkov dotazníka zároveň vyplýva i to, že budúci stredoškoláci majú záujem nadobúdať vedomosti aktívne. "Našich žiakov učíme napríklad vnímať zákazníka z rôznych uhlov pohľadu. Dobrý obchodný pracovník naslúcha potrebám zákazníka a reflektuje na ne. Dôležité sú aj poznatky z oblasti marketingu, tvorby vízií, stratégií, cieľov a ich aplikácia v praxi. Treba vedieť plánovať kvalitatívne a kvantitatívne, poznať organizáciu práce na pracovisku, a tiež to, ako sa vedie tím ľudí, ako sa s ním komunikuje, ako ho hodnotiť," vyratúva žiadané schopnosti a zručnosti obchodníka v drogérii koordinátorka duálneho vzdelávania dm drogerie markt Jana Hornáková.

Až 86,3 % opýtaných žiakov konzultuje výber strednej školy s rodičmi. Tí by však mali prihliadať aj na záujmy dieťaťa a zároveň poukázať na možnosti jeho uplatnenia sa po skončení štúdia. Podľa Hornákovej by sa mal rodič, ktorý chce pre svoje dieťa to najlepšie, zorientovať nielen vo vysokých školách, ale aj v ponuke duálneho vzdelávania, aby získal povedomie o tom, kde má jeho dieťa sociálnu istotu, garanciu pracovného miesta, priestor pre osobnostný rast, rozvoj finančnej gramotnosti, osvojenie si pracovnej morálky a vybudovaný pocit zodpovednosti. Pretože toto všetko sú atribúty, ktoré dnešný trh práce žiada. Neexistuje lepšia a horšia práca, iba na ňu lepšie a horšie pripravený uchádzač, zdôrazňuje Hornáková.