Bojové vozidlo bolo vyvíjané a upravené na základe komplexných požiadaviek vojakov Ozbrojených síl SR.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 9. septembra (TASR) - Až 16 firiem slovenského obranného priemyslu sa môže podieľať na realizácii projektu a výrobe bojového vozidlo 8×8 Vydra. Spoločne s výrobou samohybných kanónových húfnic Zuzana 2 môže podľa expertov vzniknúť niekoľko stoviek nových pracovných miest. Realizácia projektu podľa nich navyše vytvára predpoklady ďalších prínosov pre slovenskú ekonomiku, a to od udržania kľúčových spôsobilostí obranného priemyslu Slovenskej republiky, cez zamestnanosť až po príjem do štátneho rozpočtu vo forme daní, dividend a poistných odvodov.
Podľa generálneho tajomníka služobného úradu Ministerstva obrany SR Jána Hoľka, potreba modernizácie slovenskej armády je akútnejšia každým dňom pre zastaralú techniku. Nové, kvalitné vybavenie však môže slúžiť aj ako bonus na prilákanie kvalitných ľudí, ktorých je nedostatok do Ozbrojených síl.
Ministerstvo obrany SR plánuje do roku 2024 obstarať do 81 kusov vozidiel Vydra, pričom celková suma za všetky vozidlá nepresiahne 417 miliónov eur vrátane DPH. Táto suma už zahŕňa aj logistickú podporu (17 mil. eur), muníciu (65 mil. eur), úpravu infraštruktúry (5 mil. eur) a odkúpenie prototypu (5,8 mil. eur). Dôvodom pomenovania vozidla, Vydra, je, že podobne ako tento živočích, aj vozidlo 8x8 pláva a napriek jeho veľkosti je veľmi dynamické, rýchle, obratné, odolné a ľahko manévrovateľné.
Bojové vozidlo bolo vyvíjané a upravené na základe komplexných požiadaviek vojakov Ozbrojených síl SR. Úspešne prešlo všetkými druhmi skúšok, čiže technickými, podnikovými, kontrolnými, vojskovými, potom doplnkovými kontrolnými a opätovne vojskovými na overenie splnenia takzvaných technicko-organizačných opatrení. Podľa riaditeľa Inštitútu dopravy a hospodárstva Rastislava Cenkého zvolený má výskumno-vývojový projekt Vydra aj významný sociálny rozmer v podobe udržania a vytvárania pracovných miest najmä v znevýhodnených oblastiach. Projekt je vhodný aj z pohľadu vojenskej stratégie, taktiky a operability. Spolupráca s domácim priemyslom vytvára lepšie podmienky dodávok a distribúcie nevyhnutných náhradných dielov, údržby a opráv techniky. Bojové vozidlo, ktoré je výsledkom medzinárodného slovensko-fínskeho vývoja, má byť z väčšej časti vyrábané na Slovensku. Výroba na Slovensku prináša pozitívny efekt aj v tom, že v krízovej situácii alebo vo vojnovom konflikte sa zamedzí problémom s dodávkou náhradných dielov či servisom bojových vozidiel. Dôležitý je tiež transfer know-how a technológií na Slovensko.
"Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK) podporuje výskumno-vývojový projekt Vydra, jeho následnú výrobu v podmienkach slovenskej ekonomiky a praktické využitie pre potreby Ozbrojených síl Slovenskej republiky. Zapojenie domáceho priemyslu do armádnych nákupov považuje SOPK za jeden z najlepších spôsobov, ako v čase nadchádzajúcej krízy stimulovať slovenský HDP, podporiť regióny a lokálne strojárske podniky," povedal pre TASR Martin Dušanič, predseda Sekcie výrobcov obranného priemyslu (SVOP) SR pri Slovenskej obchodnej a priemyselnej komore.
Takmer všetky krajiny sa podľa neho orientujú pri armádnych zákazkách prioritne na domácu produkciu, ak táto je v danom segmente možná. Nadstavbou projektu Vydra je jeho exportný potenciál a fiškálny rozmer. Domáca výroba má vyšší efekt pre slovenské verejné financie než obyčajný dovoz. Po úspešnej implementácii Vydry v domácej armáde je možné ho ponúknuť aj zahraničným ozbrojeným zložkám, podobne ako to bolo pri húfniciach Dana alebo odmíňovacom systéme Božena.
Podľa generálneho tajomníka služobného úradu Ministerstva obrany SR Jána Hoľka, potreba modernizácie slovenskej armády je akútnejšia každým dňom pre zastaralú techniku. Nové, kvalitné vybavenie však môže slúžiť aj ako bonus na prilákanie kvalitných ľudí, ktorých je nedostatok do Ozbrojených síl.
Ministerstvo obrany SR plánuje do roku 2024 obstarať do 81 kusov vozidiel Vydra, pričom celková suma za všetky vozidlá nepresiahne 417 miliónov eur vrátane DPH. Táto suma už zahŕňa aj logistickú podporu (17 mil. eur), muníciu (65 mil. eur), úpravu infraštruktúry (5 mil. eur) a odkúpenie prototypu (5,8 mil. eur). Dôvodom pomenovania vozidla, Vydra, je, že podobne ako tento živočích, aj vozidlo 8x8 pláva a napriek jeho veľkosti je veľmi dynamické, rýchle, obratné, odolné a ľahko manévrovateľné.
Bojové vozidlo bolo vyvíjané a upravené na základe komplexných požiadaviek vojakov Ozbrojených síl SR. Úspešne prešlo všetkými druhmi skúšok, čiže technickými, podnikovými, kontrolnými, vojskovými, potom doplnkovými kontrolnými a opätovne vojskovými na overenie splnenia takzvaných technicko-organizačných opatrení. Podľa riaditeľa Inštitútu dopravy a hospodárstva Rastislava Cenkého zvolený má výskumno-vývojový projekt Vydra aj významný sociálny rozmer v podobe udržania a vytvárania pracovných miest najmä v znevýhodnených oblastiach. Projekt je vhodný aj z pohľadu vojenskej stratégie, taktiky a operability. Spolupráca s domácim priemyslom vytvára lepšie podmienky dodávok a distribúcie nevyhnutných náhradných dielov, údržby a opráv techniky. Bojové vozidlo, ktoré je výsledkom medzinárodného slovensko-fínskeho vývoja, má byť z väčšej časti vyrábané na Slovensku. Výroba na Slovensku prináša pozitívny efekt aj v tom, že v krízovej situácii alebo vo vojnovom konflikte sa zamedzí problémom s dodávkou náhradných dielov či servisom bojových vozidiel. Dôležitý je tiež transfer know-how a technológií na Slovensko.
"Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK) podporuje výskumno-vývojový projekt Vydra, jeho následnú výrobu v podmienkach slovenskej ekonomiky a praktické využitie pre potreby Ozbrojených síl Slovenskej republiky. Zapojenie domáceho priemyslu do armádnych nákupov považuje SOPK za jeden z najlepších spôsobov, ako v čase nadchádzajúcej krízy stimulovať slovenský HDP, podporiť regióny a lokálne strojárske podniky," povedal pre TASR Martin Dušanič, predseda Sekcie výrobcov obranného priemyslu (SVOP) SR pri Slovenskej obchodnej a priemyselnej komore.
Takmer všetky krajiny sa podľa neho orientujú pri armádnych zákazkách prioritne na domácu produkciu, ak táto je v danom segmente možná. Nadstavbou projektu Vydra je jeho exportný potenciál a fiškálny rozmer. Domáca výroba má vyšší efekt pre slovenské verejné financie než obyčajný dovoz. Po úspešnej implementácii Vydry v domácej armáde je možné ho ponúknuť aj zahraničným ozbrojeným zložkám, podobne ako to bolo pri húfniciach Dana alebo odmíňovacom systéme Božena.