Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 23. december 2024Meniny má Nadežda
< sekcia Ekonomika

Širokorozchodná nemusí ísť podľa Rusov cez Slovensko, sú aj iné trasy

Vladimir Ivanovič Jakunin Foto: TASR/Štefan Puškáš

Približná návratnosť pri takýchto projektoch sa podľa šéfa Ruských železníc Vladimira Jakunina pohybuje na úrovni 15 rokov, treba však brať do úvahy aj ďalšie efekty.

Bratislava 4. apríla (TASR) – Ruské železnice chcú stavať širokorozchodnú trať smerom na západ Európy v každom prípade, aj keby sa Slovensko nezapojilo do tohto projektu.

V takej situácii by však železnica so širším rozchodom koľají viedla cez inú krajinu. Veľký záujem prejavuje podľa šéfa Ruských železníc Vladimira Jakunina napríklad Poľsko, Česká republika či Maďarsko.

"Keby sme sa pozreli na ekonomické ukazovatele a rôzne ďalšie parametre, najvýhodnejšou trasou je tá cez územie Slovenskej republiky, ale nie je jediná," upozornil Jakunin na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave.

Širokorozchodná trať by bola podľa jeho slov pre Slovensko výhodná, keďže projekt počíta s viacerými terminálmi na nakladanie a vykladanie tovaru. "Minimálne dva terminály by sa mali nachádzať na území Slovenskej republiky. Nemala by nastať situácia, pri ktorej by Slovensko zostalo bez terminálu," ubezpečil Jakunin.

Prekládková železničná stanica medzi širokým a normálnym rozchodom v Čiernej nad Tisou.
Foto: TASR/Milan Kapusta


Kde presne by sa mohli terminály nachádzať, zatiaľ nekonkretizoval. Trať je totiž v súčasnosti len v štádiu projektovania. Okrem toho, v prípade, že by miesta terminálov prezradil, pozemky v tých oblastiach by podľa Jakunina automaticky enormne vzrástli.

Doterajšie prepočty hovoria, že celkové náklady na projekt predĺženia širokorozchodnej železnice do Európy dosiahnu približne 6 miliárd eur. Ako sa bude výstavba trate financovať, zatiaľ jasné nie je. "Mal by sa vytvoriť biznis plán, na základe ktorého by sme mali vedieť presnejšie povedať mechanizmus financovania," avizoval šéf Ruských železníc.

Približná návratnosť pri takýchto projektoch sa podľa neho pohybuje na úrovni 15 rokov, treba však brať do úvahy aj ďalšie efekty. A to napríklad samotnú výstavbu trate, ktorá by zamestnala niekoľko tisíc ľudí a podporila by priemyselnú výrobu na území Slovenska.