Témou sa v týchto dňoch zaoberajú účastníci odbornej konferencie Slovenskej komory daňových poradcov a Komory daňových poradcov ČR, ktorá sa koná v Bratislave.
Autor TASR
Bratislava 11. mája (TASR) – Finančná správa (FS) sa po represívnych krokoch začína zameriavať na pozitívne opatrenia podporujúce podnikanie. Tento prístup oceňujú daňoví poradcovia a privítali by ho aj ich kolegovia z Česka. Témou sa v týchto dňoch zaoberajú účastníci odbornej konferencie Slovenskej komory daňových poradcov (SKDP) a Komory daňových poradcov ČR, ktorá sa koná v Bratislave.
„Po tom, ako sme dosiahli úspechy v boji proti daňovým podvodom a priniesli sme len na DPH 2,66 miliardy eur dodatočného výberu, zvýšili sme efektívnu daňovú sadzbu na 15,12 %, umožňuje nám súčasný stav robiť aj pozitívne opatrenia na podporu podnikateľského prostredia. Chceme to veľmi využiť. Neznamená to, že nebudeme bojovať proti podvodníkom,“ uviedol na brífingu prezident FS František Imrecze.
Na konferencii predstavil viaceré zmeny, ktoré FS v najbližšom období chystá. Jedným z nových nástrojov je tzv. soft warning. Ide o priateľské upozornenie podnikateľa, že si neplní svoje daňové povinnosti. Ďalšou je možnosť výplaty časti nadmerného odpočtu za rovnaké zdaňovacie obdobie bez daňovej kontroly pri nerizikových transakciách.
Daňový úrad pre vybrané daňové subjekty by sa mal zmeniť na Úrad pre vybrané hospodárske subjekty s doplnením colnej agendy. Veľké firmy tak získajú jeden kontakt pre daňovú aj colnú agendu FS.
„Pre nás je kľúčovým elementom transformácie vo FS zvýšenie podielu elektronicky komunikujúcich subjektov s FS. Dnes to je 21,3 %, musíme to dramaticky zvýšiť. Bude to mať dva prejavy – jednak rozšírenie povinnej elektronickej komunikácie na všetky právnické osoby a zrejme aj živnostníkov a zavedenie obojsmernej elektronickej komunikácie. To nám umožní oveľa rýchlejšie a efektívnejšie konať voči daňovým subjektom,“ opísal Imrecze.
Súvisí to podľa neho aj s pripravovaným indexom daňovej spoľahlivosti. Týmto interným analytickým nástrojom chce FS odlíšiť spoľahlivé daňové subjekty od nespoľahlivých. Spoľahlivým bude poskytovať benefity a nespoľahlivých ešte viac kontrolovať.
„Veľmi oceňujeme, že po období reštriktívnych opatrení, ktoré boli skôr zamerané na zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu, prichádza obdobie opatrení, ktoré sú proklientské, teda majú uľahčiť život bežným podnikateľom. Páči sa nám proklientský systém, ktorý sa snaží zaviesť FS,“ zhodnotil prezident SKDP Jozef Danis.
Zároveň ocenil, že daňoví poradcovia začínajú s FS intenzívnejšie spolupracovať. Zdôraznil, že daňoví poradcovia nie sú nepriatelia štátu, ale pomáhajú svojim klientom plniť daňové povinnosti v súlade s právnymi predpismi. Najviac ich trápia praktické problémy pri uplatňovaní zákona o DPH.
„Stretávame sa s tým, že správcovia dane zadržiavajú odpočty, chcú dodatočné dôkazy, či naozaj došlo k dodaniu tovaru alebo služby. Nevidíme problém ani tak v právnej úprave, ako skôr v jej praktickej aplikácii,“ priblížil Danis.
Česko by si malo podľa prezidentky Komory daňových poradcov ČR Petry Pospíšilovej vziať zo Slovenska príklad. „Z pohľadu českej daňovej správy vidíme teraz oveľa väčší tlak na represívne opatrenia, tvrdé vymáhanie daňových povinností občas i likvidačného charakteru a vidíme veľmi málo výchovy daňovej verejnosti k tomu, že platiť dane je správne a subjekty to majú robiť dobrovoľne a včas,“ konštatovala.
„Po tom, ako sme dosiahli úspechy v boji proti daňovým podvodom a priniesli sme len na DPH 2,66 miliardy eur dodatočného výberu, zvýšili sme efektívnu daňovú sadzbu na 15,12 %, umožňuje nám súčasný stav robiť aj pozitívne opatrenia na podporu podnikateľského prostredia. Chceme to veľmi využiť. Neznamená to, že nebudeme bojovať proti podvodníkom,“ uviedol na brífingu prezident FS František Imrecze.
Na konferencii predstavil viaceré zmeny, ktoré FS v najbližšom období chystá. Jedným z nových nástrojov je tzv. soft warning. Ide o priateľské upozornenie podnikateľa, že si neplní svoje daňové povinnosti. Ďalšou je možnosť výplaty časti nadmerného odpočtu za rovnaké zdaňovacie obdobie bez daňovej kontroly pri nerizikových transakciách.
Daňový úrad pre vybrané daňové subjekty by sa mal zmeniť na Úrad pre vybrané hospodárske subjekty s doplnením colnej agendy. Veľké firmy tak získajú jeden kontakt pre daňovú aj colnú agendu FS.
„Pre nás je kľúčovým elementom transformácie vo FS zvýšenie podielu elektronicky komunikujúcich subjektov s FS. Dnes to je 21,3 %, musíme to dramaticky zvýšiť. Bude to mať dva prejavy – jednak rozšírenie povinnej elektronickej komunikácie na všetky právnické osoby a zrejme aj živnostníkov a zavedenie obojsmernej elektronickej komunikácie. To nám umožní oveľa rýchlejšie a efektívnejšie konať voči daňovým subjektom,“ opísal Imrecze.
Súvisí to podľa neho aj s pripravovaným indexom daňovej spoľahlivosti. Týmto interným analytickým nástrojom chce FS odlíšiť spoľahlivé daňové subjekty od nespoľahlivých. Spoľahlivým bude poskytovať benefity a nespoľahlivých ešte viac kontrolovať.
„Veľmi oceňujeme, že po období reštriktívnych opatrení, ktoré boli skôr zamerané na zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu, prichádza obdobie opatrení, ktoré sú proklientské, teda majú uľahčiť život bežným podnikateľom. Páči sa nám proklientský systém, ktorý sa snaží zaviesť FS,“ zhodnotil prezident SKDP Jozef Danis.
Zároveň ocenil, že daňoví poradcovia začínajú s FS intenzívnejšie spolupracovať. Zdôraznil, že daňoví poradcovia nie sú nepriatelia štátu, ale pomáhajú svojim klientom plniť daňové povinnosti v súlade s právnymi predpismi. Najviac ich trápia praktické problémy pri uplatňovaní zákona o DPH.
„Stretávame sa s tým, že správcovia dane zadržiavajú odpočty, chcú dodatočné dôkazy, či naozaj došlo k dodaniu tovaru alebo služby. Nevidíme problém ani tak v právnej úprave, ako skôr v jej praktickej aplikácii,“ priblížil Danis.
Česko by si malo podľa prezidentky Komory daňových poradcov ČR Petry Pospíšilovej vziať zo Slovenska príklad. „Z pohľadu českej daňovej správy vidíme teraz oveľa väčší tlak na represívne opatrenia, tvrdé vymáhanie daňových povinností občas i likvidačného charakteru a vidíme veľmi málo výchovy daňovej verejnosti k tomu, že platiť dane je správne a subjekty to majú robiť dobrovoľne a včas,“ konštatovala.