Riešenie cezhraničných projektov sa podľa Zdenka Trebuľu posunulo výrazne dopredu.
Autor TASR
Košice 14. marca (TASR) - Preferencie samosprávy pri budovaní nových prepojení Slovenska a Maďarska prostredníctvom cestných komunikácií boli hlavnou témou dnešného rokovania štátneho tajomníka Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Viktora Stromčeka, zástupcu štátneho tajomníka pre zahraničné veci Úradu predsedu vlády Maďarska Levente Magyarom a predsedu Košického samosprávneho kraja (KSK) Zdenka Trebuľu. TASR informovala hovorkyňa predsedu KSK Zuzana Bobriková.
Rokovania v Košiciach nadväzujú na minuloročný budapeštiansky summit maďarskej a slovenskej vlády, na ktorom premiéri obidvoch krajín podpísali dohodu o rozvíjaní siete verejných komunikácií. Počas nového programového obdobia financovania z fondov EÚ 2014 – 2020 chcú obe krajiny spoločne vybudovať 25 nových cestných komunikácií.
"Verifikovali sme projekty, ktoré chceme realizovať a budú predmetom medzivládnej dohody. Očakávame, že všetky s tým súvisiace procesy ukončíme v tomto roku," skonštatoval po stretnutí Viktor Stromček. Projekty sa týkajú nielen Košického, ale aj Banskobystrického, Nitrianskeho a Trnavského kraja. "Budú vznikať nové mostné prepojenia, budú sa rekonštruovať niektoré cesty, diskutujeme aj o cyklistických tratiach, pretože je záujem o ich rozširovanie a cezhraničné prepojenie. Realizácia potrvá niekoľko rokov a projekty budú financované z fondov cezhraničnej pomoci. Samosprávy sa budú na nich podieľať spolufinancovaním vo výške päť percent," konštatoval štátny tajomník.
V Košickom kraji sa po rokovaniach so starostami dotknutých obcí pripravuje na realizáciu osem projektov: Slovenské Nové Mesto – Sátoraljaújhely, Biel – Dámoc, Strážne - Pácin, Veľký Horeš - Nagyrozvágy, Čerhov – Alsóregmec, Michaľany - Felsóregmec, Chorváty - Hidvégardó a Klin nad Bodrogom – Felsóberecki.
Riešenie cezhraničných projektov sa podľa Zdenka Trebuľu posunulo výrazne dopredu. "Veríme, že do konca marca, keď sa bude hovoriť o ďalšom postupe, sa vyriešia niektoré otvorené otázky. Zatiaľ sme sa dohodli na realizácii ôsmich projektov, dve ďalšie obce nemali záujem o zvýšenie dopravnej intenzity, ktorú by prinieslo cezhraničné prepojenie. Náklady na týchto osem projektov sa pohybujú okolo 20 miliónov eur, kraj sa bude podieľať sumou približne milión eur," povedal šéf KSK. Očakáva, že projekty budú prínosom v oblasti rozvoja cestovného ruchu a turizmu, ale zvýšia aj možnosti pracovných príležitostí na obidvoch stranách.
Štátny tajomník rezortu dopravy sa stretol aj so zástupcami samospráv z okresu Trebišov. Hovorili o dlhotrvajúcich problémoch s nákladnou dopravou, ktorá výrazne zhoršuje životné podmienky obyvateľov obcí, cez ktoré vedie cesta I/79. "Sme medzi dvoma mlynskými kameňmi – na jednej strane záujmy dopravcov, ktorí potrebujú jazdiť po kraji a na druhej strane záujmy občanov, ktorých doprava obmedzuje. Urobili sme už niektoré kroky na zníženie nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy a v apríli budeme so zástupcami dopravcov pokračovať v rokovaniach o tom, ako by mala fungovať nákladná doprava," konštatoval Stromček.
Rokovania v Košiciach nadväzujú na minuloročný budapeštiansky summit maďarskej a slovenskej vlády, na ktorom premiéri obidvoch krajín podpísali dohodu o rozvíjaní siete verejných komunikácií. Počas nového programového obdobia financovania z fondov EÚ 2014 – 2020 chcú obe krajiny spoločne vybudovať 25 nových cestných komunikácií.
"Verifikovali sme projekty, ktoré chceme realizovať a budú predmetom medzivládnej dohody. Očakávame, že všetky s tým súvisiace procesy ukončíme v tomto roku," skonštatoval po stretnutí Viktor Stromček. Projekty sa týkajú nielen Košického, ale aj Banskobystrického, Nitrianskeho a Trnavského kraja. "Budú vznikať nové mostné prepojenia, budú sa rekonštruovať niektoré cesty, diskutujeme aj o cyklistických tratiach, pretože je záujem o ich rozširovanie a cezhraničné prepojenie. Realizácia potrvá niekoľko rokov a projekty budú financované z fondov cezhraničnej pomoci. Samosprávy sa budú na nich podieľať spolufinancovaním vo výške päť percent," konštatoval štátny tajomník.
V Košickom kraji sa po rokovaniach so starostami dotknutých obcí pripravuje na realizáciu osem projektov: Slovenské Nové Mesto – Sátoraljaújhely, Biel – Dámoc, Strážne - Pácin, Veľký Horeš - Nagyrozvágy, Čerhov – Alsóregmec, Michaľany - Felsóregmec, Chorváty - Hidvégardó a Klin nad Bodrogom – Felsóberecki.
Riešenie cezhraničných projektov sa podľa Zdenka Trebuľu posunulo výrazne dopredu. "Veríme, že do konca marca, keď sa bude hovoriť o ďalšom postupe, sa vyriešia niektoré otvorené otázky. Zatiaľ sme sa dohodli na realizácii ôsmich projektov, dve ďalšie obce nemali záujem o zvýšenie dopravnej intenzity, ktorú by prinieslo cezhraničné prepojenie. Náklady na týchto osem projektov sa pohybujú okolo 20 miliónov eur, kraj sa bude podieľať sumou približne milión eur," povedal šéf KSK. Očakáva, že projekty budú prínosom v oblasti rozvoja cestovného ruchu a turizmu, ale zvýšia aj možnosti pracovných príležitostí na obidvoch stranách.
Štátny tajomník rezortu dopravy sa stretol aj so zástupcami samospráv z okresu Trebišov. Hovorili o dlhotrvajúcich problémoch s nákladnou dopravou, ktorá výrazne zhoršuje životné podmienky obyvateľov obcí, cez ktoré vedie cesta I/79. "Sme medzi dvoma mlynskými kameňmi – na jednej strane záujmy dopravcov, ktorí potrebujú jazdiť po kraji a na druhej strane záujmy občanov, ktorých doprava obmedzuje. Urobili sme už niektoré kroky na zníženie nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy a v apríli budeme so zástupcami dopravcov pokračovať v rokovaniach o tom, ako by mala fungovať nákladná doprava," konštatoval Stromček.