Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 26. december 2024Meniny má Štefan
< sekcia Ekonomika

Na Slovensku sa minulý rok vyrobilo viac ako milión automobilov

Tlačová konferencia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR na tému Nevyhnutné kroky na zabezpečenie ďalšieho rozvoja automobilového priemyslu. Na snímke prezident ZAP SR Juraj Sinay. Bratislava, 20. apríla 2016. Foto: TASR - Michal Svítok

Slovensko je svetovým lídrom v počte vyrobených vozidiel na 1000 obyvateľov. Ten sa medziročne zvýšil o 11 automobilov zo 179 v roku 2014 na 190 vozidiel v minulom roku.

Bratislava 20. apríla (TASR) – V roku 2015 sa na Slovensku vyrobilo rekordných 1.038.503 automobilov, medziročne tak ich počet vzrástol o takmer 70.000 vozidiel. Výroba áut tvorila vlani 44 % celkovej priemyselnej produkcie v krajine a zároveň mal automobilový priemysel 40-% podiel na celkovom slovenskom exporte. Informoval o tom dnes Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR.

Ako pripomenul prezident zväzu Juraj Sinay, Slovensko je svetovým lídrom v počte vyrobených vozidiel na 1000 obyvateľov. Ten sa medziročne zvýšil o 11 automobilov zo 179 v roku 2014 na 190 vozidiel v minulom roku.

„Rok 2015 bol pre automobilový priemysel veľmi priaznivým rokom, dokonca až tak, že sa bojíme, aby ten optimistický vývoj nešiel takto prudko a intenzívne ďalej, lebo tam môžeme naraziť na otázky, či budeme schopní aj z hľadiska pracovnej mobility a pracovnej sily urobiť všetko pre to, aby ten rozvoj pokračoval ďalej,“ zhodnotil Sinay na tlačovej konferencii v Bratislave.

Zväz automobilového priemyslu SR predstavil finálne výsledky automobilového priemyslu za rok 2015


Automobilový priemysel na Slovensku aktuálne zamestnáva 125.848 ľudí, z toho 18.116 pracuje priamo u výrobcov automobilov a 107.732 je zamestnaných v subdodávateľskej sieti.

Zväz ocenil, že v programovom vyhlásení novej vlády sa objavili doslovné formulácie, ktoré kabinetu predložil. „Sme veľmi radi, že práve oblasť duálneho vzdelávania bola prevzatá skoro v tých formuláciách, aké sme navrhli my. Uplatnenie našla aj oblasť priemyselného výskumu a inovácií, ktorá tiež v istom smere kopírovala naše požiadavky,“ priblížil Sinay.

V malej časti sa vo vládnom programe vyskytli aj elektromobily a alternatívne palivá. „Ale hlavne v podpore infraštruktúry a my si myslíme, že v prvom rade by to malo byť vytvorenie motivácie pre nákup takýchto automobilov a ruka v ruke s tým by mala ísť infraštruktúra,“ dodal prezident ZAP.

Očakávania zväzu pre tento rok sú opatrnejšie a napriek tomu, že predpokladá opäť viac než milión vyrobených vozidiel, s výraznejším rastom neráta. „My sa nachádzame na hranici kapacitných možností našich troch automobiliek, preto nepočítame, že ten nárast bude v desaťtisícoch až stotisícoch. Ak chceme vidieť ďalší nárast, musí prísť štvrtá automobilka, takže počkajme dva roky. Bude to určite viac ako milión, už to je optimistická informácia,“ zdôraznil výkonný viceprezident ZAP Jaroslav Holeček.




ZAP: Žiada vládu o vytvorenie databázy dodávateľov v automobilovom priemysle

Na Slovensku dnes neexistuje reálna databáza dodávateľov v rámci automobilového priemyslu. Upozornil na to Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR, ktorý považuje jej vytvorenie za jednu z priorít a bude ju žiadať aj od novej vlády. Kľúčovou témou je preň aj rozvoj aplikovaného výskumu, ktorý chce podporovať formou stimulačných nástrojov.

Zväz poukázal na to, že v západnej časti Slovenska s rozvinutou infraštruktúrou pôsobí štyrikrát viac dodávateľov ako na východe. „Snažíme sa, aby ministerstvo hospodárstva ako prvý krok vypracovalo takúto flexibilnú databázu, ktorá by sa dala dopĺňať a upravovať, aby sme ju nielen my, ale všetci mali v SR k dispozícii,“ uviedol dnes v Bratislave prezident ZAP Juraj Sinay. Zároveň vyzdvihol potrebu vytvárať väčší priestor pre domácich subdodávateľov.

Zväz navrhuje tiež zriadiť centrálnu strešnú výskumnú organizáciu, ktorá by v spolupráci s firmami koordinovala oblasť aplikovaného výskumu a transferu technológií. Rovnako presadzuje zavedenie stimulačných nástrojov posilňujúcich spoluprácu technických univerzít a priemyslu, napríklad formou šekov. Ten by získal podnik od štátu za zvýhodnených podmienok a mohol ho uplatniť jedine cez štátom akceptovanú výskumnú inštitúciu.

Zástupcovia ZAP ďalej odporúčajú vláde vytvoriť hospodársku stratégiu so zameraním na strojársky a automobilový priemysel. Dôležitosť prikladajú aj zákonu o odbornom vzdelávaní a príprave, ktorý chcú zaviesť do efektívnej praxe. Ocenili by tiež novelizáciu zákona o vysokých školách. „My by sme najradšej privítali formu duálneho vysokoškolského vzdelávania,“ spresnil Sinay. Nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily môžu podľa neho riešiť aj cielené rekvalifikácie či projekty na zvýšenie mobility.