Môže im totiž odlákať časť pracovnej sily, ktorej je už teraz na Slovensku nedostatok.
Autor TASR
Bratislava 31. júla (TASR) – Príchod firmy Jaguar Land Rover do regiónu Nitry ovplyvní aj ostatné automobilky a subdodávateľov, ktorí už na Slovensku pôsobia. Môže im totiž odlákať časť pracovnej sily, ktorej je už teraz na Slovensku nedostatok. Poukázala na to personálno-poradenská spoločnosť McRoy.
Najviac zasiahnutá môže byť automobilka PSA Peugeot Citroën, a to z dôvodu jej relatívnej blízkosti k Nitre. Príchod Jaguaru však podľa predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa spoločnosti Luboša Sirotu pocítia aj ostatné automobilky, teda bratislavský Volkswagen i žilinská Kia.
"Mnoho ľudí, ktorí za prácou do týchto automobiliek dochádzajú, totiž môžu zamestnávateľa jednoducho zmeniť. Z princípu im môže byť jedno, kam budú napríklad z východného Slovenska dochádzať. Rozhodovať sa budú podľa toho, kto im ponúkne lepšie podmienky," vysvetlil Sirota.
Domnieva sa, že príchod Jaguaru si všimnú aj iné firmy, ktoré na Slovensku pôsobia v automobilovom segmente. Subdodávatelia pre automobilový priemysel totiž zamestnávajú ľudí s podobným kvalifikačným profilom, ako bude potrebovať i samotný Jaguar. "Nesmieme zabúdať ani na fakt, že nová automobilka pritiahne za sebou aj nových subdodávateľov. Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov sa tak ešte prehĺbi," upozornil šéf spoločnosti.
Momentálne chýba podľa odhadu McRoy na Slovensku viac ako 100.000 ľudí. Len samotné úrady práce evidujú približne 50.000 voľných pracovných miest. Nie každá firma však nahlasuje na úrad práce každé voľné pracovné miesto.
Spustenie výroby Jaguaru by tak malo podľa Sirotu ešte prehĺbiť dopyt po ľuďoch, ktorí v automobilovom priemysle chýbajú už dnes. Ide predovšetkým o pozície operátor výroby, vodič vysokozdvižného vozíka, kontrolór kvality, nastavovač/programátor CNC stroja, obrábač kovov, zvárač, elektrikár, nastavovač strojov či opravár strojov a strojných zariadení.
Ako pripomenul, spustenie výroby novej automobilky sa očakáva na prelome rokov 2018 a 2019, no nábor sa musí uskutočniť v skoršom období. "Štát by tento časový priestor nemal premrhať. Mal by ho využiť na prijatie opatrení, ktoré by mohli nedostatok ľudí na trhu aspoň čiastočne znížiť," zdôraznil Sirota.
Za potrebné považuje opatrenia, ktoré prinesú okamžitý efekt. Pomohlo by napríklad zrušenie možnosti privyrábať si na dohodu popri poberaní dávok v nezamestnanosti, obmedzenie možnosti odmietať prácu bez hrozby vyradenia z evidencie nezamestnaných či zlepšenie kontroly čiernej práce.
Ďalším vhodným opatrením je podľa neho zefektívnenie zákona o osobnom bankrote. V súčasnosti je totiž na Slovensku evidovaných viac ako pol milióna žiadostí o exekúciu ročne, z dôvodu čoho sa mnohým ľuďom neoplatí pracovať, pretože by o svoju výplatu v rámci exekúcie prišli.
Najviac zasiahnutá môže byť automobilka PSA Peugeot Citroën, a to z dôvodu jej relatívnej blízkosti k Nitre. Príchod Jaguaru však podľa predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa spoločnosti Luboša Sirotu pocítia aj ostatné automobilky, teda bratislavský Volkswagen i žilinská Kia.
"Mnoho ľudí, ktorí za prácou do týchto automobiliek dochádzajú, totiž môžu zamestnávateľa jednoducho zmeniť. Z princípu im môže byť jedno, kam budú napríklad z východného Slovenska dochádzať. Rozhodovať sa budú podľa toho, kto im ponúkne lepšie podmienky," vysvetlil Sirota.
Domnieva sa, že príchod Jaguaru si všimnú aj iné firmy, ktoré na Slovensku pôsobia v automobilovom segmente. Subdodávatelia pre automobilový priemysel totiž zamestnávajú ľudí s podobným kvalifikačným profilom, ako bude potrebovať i samotný Jaguar. "Nesmieme zabúdať ani na fakt, že nová automobilka pritiahne za sebou aj nových subdodávateľov. Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov sa tak ešte prehĺbi," upozornil šéf spoločnosti.
Momentálne chýba podľa odhadu McRoy na Slovensku viac ako 100.000 ľudí. Len samotné úrady práce evidujú približne 50.000 voľných pracovných miest. Nie každá firma však nahlasuje na úrad práce každé voľné pracovné miesto.
Spustenie výroby Jaguaru by tak malo podľa Sirotu ešte prehĺbiť dopyt po ľuďoch, ktorí v automobilovom priemysle chýbajú už dnes. Ide predovšetkým o pozície operátor výroby, vodič vysokozdvižného vozíka, kontrolór kvality, nastavovač/programátor CNC stroja, obrábač kovov, zvárač, elektrikár, nastavovač strojov či opravár strojov a strojných zariadení.
Ako pripomenul, spustenie výroby novej automobilky sa očakáva na prelome rokov 2018 a 2019, no nábor sa musí uskutočniť v skoršom období. "Štát by tento časový priestor nemal premrhať. Mal by ho využiť na prijatie opatrení, ktoré by mohli nedostatok ľudí na trhu aspoň čiastočne znížiť," zdôraznil Sirota.
Za potrebné považuje opatrenia, ktoré prinesú okamžitý efekt. Pomohlo by napríklad zrušenie možnosti privyrábať si na dohodu popri poberaní dávok v nezamestnanosti, obmedzenie možnosti odmietať prácu bez hrozby vyradenia z evidencie nezamestnaných či zlepšenie kontroly čiernej práce.
Ďalším vhodným opatrením je podľa neho zefektívnenie zákona o osobnom bankrote. V súčasnosti je totiž na Slovensku evidovaných viac ako pol milióna žiadostí o exekúciu ročne, z dôvodu čoho sa mnohým ľuďom neoplatí pracovať, pretože by o svoju výplatu v rámci exekúcie prišli.