Na protestnom zhromaždení, ktoré zorganizovali podnikové odbory pre podľa nich diskriminačný prístup vedenia firmy, sa zúčastnilo niekoľko stoviek ľudí.
Autor TASR
Bratislava 13. septembra (TASR) – Zamestnanci bratislavského závodu automobilky Volkswagen Slovakia dnes popoludní protestovali pred továrňou. Na protestnom zhromaždení, ktoré zorganizovali podnikové odbory pre podľa nich diskriminačný prístup vedenia firmy, sa zúčastnilo niekoľko stoviek ľudí.
„Protest dopadol tak, ako sme plánovali. Mali sme zhruba 800 až 1000 ľudí, počasie nám vyšlo. Vyzývali sme aj vedenie, aby sa vyjadrilo. Vedenie sa, bohužiaľ, vyjadriť nechcelo. Podporu máme aj zo závodu koncernu vo Wolfsburgu,“ priblížil pre TASR predseda odborovej organizácie Zoroslav Smolinský.
Odbory chceli protestom poukázať na nespokojnosť a zhoršenú pracovnú atmosféru medzi zamestnancami. Dôvodom majú byť výhody, ktoré manažment ponúka novoprijatým zamestnancom ako motiváciu v snahe doplniť stavy v závode. Noví pracovníci majú podľa odborárov na rozdiel od tých dlhodobých nárok na polročnú zmluvnú dopravu zadarmo či nástupný bonus vo výške 500 eur.
Smolinský hovorí o diskriminácii v podniku v podobe rozčleňovania zamestnancov. „Ak bude o mesiac situácia s personálom ešte horšia a budú naberať nových ľudí, tak potom im ponúknu ešte stravu zadarmo? A potom už tu budeme mať tri kategórie zamestnancov – tí, čo budú mať dopravu aj stravu zadarmo, potom tí, čo majú iba dopravu, a potom služobne starých zamestnancov, ktorí si musia platiť za všetko. Takéto niečo do podniku nepatrí. Tie nálady a atmosféra pri linkách ozaj nie je dobrá,“ zdôraznil.
Odbory preto od vedenia automobilky požadujú, aby finančne ohodnotilo rozdiel medzi novoprijatým a už zaškoleným zamestnancom. Pondelňajšie (12.9.) spoločné stretnutie však riešenie situácie neprinieslo. Ak sa nič nezmení ani v nasledujúcich dňoch, odborári pripravia podľa Smolinského ďalší, ešte tvrdší protest.
„Teraz počkáme dva dni, či sa nám vedenie ozve, či budú reagovať na to, čo sa udialo. Ak nie, skúsime ich vyzvať my. Potom usporiadame protest a pravdepodobne zablokujeme komunikácie v okolí fabriky,“ avizoval šéf tamojších odborov.
Automobilka tvrdí, že z jej sociálneho programu môžu čerpať všetky skupiny zamestnancov. „Nastavený je tak, aby si v ňom každý, služobne mladší aj starší, našiel výhody pre seba alebo pre svoju rodinu. Niektoré benefity sú závislé od počtu odpracovaných rokov, na iné majú zamestnanci nárok od začiatku pracovného pomeru. O podmienkach získania benefitov sú zamestnanci informovaní počas prijímacieho konania,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová.
Firma podľa nej v súčasnosti zabezpečuje pre zamestnancov zmluvnú autobusovú dopravu do a zo zamestnania prostredníctvom 28 mimobratislavských a piatich bratislavských liniek. Od 1. októbra tohto roka chystá predĺženie piatich autobusových spojení do vzdialenejších miest. „Po novom roku sú pripravované ďalšie zmeny, ktorými vychádzame v ústrety zamestnancom,“ dodala Kovarovič Makayová.
„Protest dopadol tak, ako sme plánovali. Mali sme zhruba 800 až 1000 ľudí, počasie nám vyšlo. Vyzývali sme aj vedenie, aby sa vyjadrilo. Vedenie sa, bohužiaľ, vyjadriť nechcelo. Podporu máme aj zo závodu koncernu vo Wolfsburgu,“ priblížil pre TASR predseda odborovej organizácie Zoroslav Smolinský.
Odbory chceli protestom poukázať na nespokojnosť a zhoršenú pracovnú atmosféru medzi zamestnancami. Dôvodom majú byť výhody, ktoré manažment ponúka novoprijatým zamestnancom ako motiváciu v snahe doplniť stavy v závode. Noví pracovníci majú podľa odborárov na rozdiel od tých dlhodobých nárok na polročnú zmluvnú dopravu zadarmo či nástupný bonus vo výške 500 eur.
Smolinský hovorí o diskriminácii v podniku v podobe rozčleňovania zamestnancov. „Ak bude o mesiac situácia s personálom ešte horšia a budú naberať nových ľudí, tak potom im ponúknu ešte stravu zadarmo? A potom už tu budeme mať tri kategórie zamestnancov – tí, čo budú mať dopravu aj stravu zadarmo, potom tí, čo majú iba dopravu, a potom služobne starých zamestnancov, ktorí si musia platiť za všetko. Takéto niečo do podniku nepatrí. Tie nálady a atmosféra pri linkách ozaj nie je dobrá,“ zdôraznil.
Odbory preto od vedenia automobilky požadujú, aby finančne ohodnotilo rozdiel medzi novoprijatým a už zaškoleným zamestnancom. Pondelňajšie (12.9.) spoločné stretnutie však riešenie situácie neprinieslo. Ak sa nič nezmení ani v nasledujúcich dňoch, odborári pripravia podľa Smolinského ďalší, ešte tvrdší protest.
„Teraz počkáme dva dni, či sa nám vedenie ozve, či budú reagovať na to, čo sa udialo. Ak nie, skúsime ich vyzvať my. Potom usporiadame protest a pravdepodobne zablokujeme komunikácie v okolí fabriky,“ avizoval šéf tamojších odborov.
Automobilka tvrdí, že z jej sociálneho programu môžu čerpať všetky skupiny zamestnancov. „Nastavený je tak, aby si v ňom každý, služobne mladší aj starší, našiel výhody pre seba alebo pre svoju rodinu. Niektoré benefity sú závislé od počtu odpracovaných rokov, na iné majú zamestnanci nárok od začiatku pracovného pomeru. O podmienkach získania benefitov sú zamestnanci informovaní počas prijímacieho konania,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová.
Firma podľa nej v súčasnosti zabezpečuje pre zamestnancov zmluvnú autobusovú dopravu do a zo zamestnania prostredníctvom 28 mimobratislavských a piatich bratislavských liniek. Od 1. októbra tohto roka chystá predĺženie piatich autobusových spojení do vzdialenejších miest. „Po novom roku sú pripravované ďalšie zmeny, ktorými vychádzame v ústrety zamestnancom,“ dodala Kovarovič Makayová.