Slovensko patrí k tým krajinám, v ktorých pozícia strojárstva na základných ukazovateľoch priemyselnej výroby vysoko prekračuje priemer EÚ.
Autor TASR
Nitra 23. mája (TASR) – Medzinárodný strojársky veľtrh, ktorý potrvá na nitrianskom výstavisku Agrokomplexu do 25. mája, sa nesie v znamení konjunktúry slovenského strojárstva.
Podľa prezidenta Zväzu strojárskeho priemyslu SR Milana Cagalu strojársky priemysel naďalej zostáva súčasťou tých priemyselných odvetví, ktoré ťahajú našu ekonomiku.
„Hoci mnohé aktivity strojárov sa rokmi pretransformovali práve do automobilového priemyslu, nemožno zabúdať ani na klasické a tradičné strojárske výrobky, ktoré tu stále máme a naďalej sa rozvíjajú.“ Je však nevyhnutné, aby sme konečne vytvorili naozaj účinný a efektívny systém vzdelávania, pretože stredné odborné školy strojárskeho zamerania rovnako ako strojnícke fakulty doslova prežívajú, uviedol Cagala.
„Bez tohto potenciálu nebude mať naše strojárstvo dostatok kapacít na výchovu kvalifikovanej pracovnej sily a tým sa stratí aj naša konkurencieschopnosť. Očakávame od štátu, samosprávy, ale aj od samotného rezortu školstva oveľa väčšiu súčinnosť a podporu. Pochopiteľne aj naše podniky musia v tomto smere značne pridať,“ zdôraznil.
Tohtoročný strojársky veľtrh v Nitre podľa slov Cagalu opäť potvrdzuje, že slovenské strojárstvo stále žije, no na získanie historických pozícií bude potrebovať oveľa väčšiu podporu zo strany štátu, najmä zrovnoprávnenie našich a zahraničných investorov. Strojárske odvetvie patrí medzi kľúčové odvetvia ekonomiky Európskej únie (EÚ).
Slovensko pritom patrí k tým krajinám, v ktorých pozícia strojárstva na základných ukazovateľoch priemyselnej výroby vysoko prekračuje priemer EÚ. Tržby za vlastné výkony a tovar dosiahli vlani objem 22,209 miliardy eur, čo predstavuje medziročný nárast o 3,706 miliardy eur. Pridaná hodnota sa zvýšila z 2,939 miliardy eur v roku 2010 na 3,472 miliardy eur v roku 2011. Priemerný evidenčný počet pracovníkov v strojárskom priemysle vzrástol zo 109.246 zamestnancov v roku 2010 na 120.887 ľudí v minulom roku. Najdynamickejší rast zamestnanosti bol zaznamenaný vo výrobe motorových vozidiel, návesov a prívesov.
Podľa predpokladov Ministerstva financií SR by malo byť tempo rastu ekonomiky SR v najbližších rokoch výrazne vyššie ako je očakávaný priemer v EÚ. Tempo rastu v tomto roku by malo podľa predpokladov ministerstva dosiahnuť 4,5 percenta, v budúcom roku 5,2 percenta.
Najvyššiu dynamiku v raste produkcie tržieb do roku 2020 by podľa predpokladov mala spomedzi odvetví priemyselnej výroby na Slovensku zaznamenať výroba motorových vozidiel, návesov a prívesov. V tejto výrobe spolu s jej subdodávateľskými odvetviami, výrobe počítačových, elektronických a optických výrobkov, vo výrobe elektrických zariadení a strojov, sa očakáva aj najvyšší nárast zamestnanosti.
Podľa prezidenta Zväzu strojárskeho priemyslu SR Milana Cagalu strojársky priemysel naďalej zostáva súčasťou tých priemyselných odvetví, ktoré ťahajú našu ekonomiku.
„Hoci mnohé aktivity strojárov sa rokmi pretransformovali práve do automobilového priemyslu, nemožno zabúdať ani na klasické a tradičné strojárske výrobky, ktoré tu stále máme a naďalej sa rozvíjajú.“ Je však nevyhnutné, aby sme konečne vytvorili naozaj účinný a efektívny systém vzdelávania, pretože stredné odborné školy strojárskeho zamerania rovnako ako strojnícke fakulty doslova prežívajú, uviedol Cagala.
„Bez tohto potenciálu nebude mať naše strojárstvo dostatok kapacít na výchovu kvalifikovanej pracovnej sily a tým sa stratí aj naša konkurencieschopnosť. Očakávame od štátu, samosprávy, ale aj od samotného rezortu školstva oveľa väčšiu súčinnosť a podporu. Pochopiteľne aj naše podniky musia v tomto smere značne pridať,“ zdôraznil.
Tohtoročný strojársky veľtrh v Nitre podľa slov Cagalu opäť potvrdzuje, že slovenské strojárstvo stále žije, no na získanie historických pozícií bude potrebovať oveľa väčšiu podporu zo strany štátu, najmä zrovnoprávnenie našich a zahraničných investorov. Strojárske odvetvie patrí medzi kľúčové odvetvia ekonomiky Európskej únie (EÚ).
Slovensko pritom patrí k tým krajinám, v ktorých pozícia strojárstva na základných ukazovateľoch priemyselnej výroby vysoko prekračuje priemer EÚ. Tržby za vlastné výkony a tovar dosiahli vlani objem 22,209 miliardy eur, čo predstavuje medziročný nárast o 3,706 miliardy eur. Pridaná hodnota sa zvýšila z 2,939 miliardy eur v roku 2010 na 3,472 miliardy eur v roku 2011. Priemerný evidenčný počet pracovníkov v strojárskom priemysle vzrástol zo 109.246 zamestnancov v roku 2010 na 120.887 ľudí v minulom roku. Najdynamickejší rast zamestnanosti bol zaznamenaný vo výrobe motorových vozidiel, návesov a prívesov.
Podľa predpokladov Ministerstva financií SR by malo byť tempo rastu ekonomiky SR v najbližších rokoch výrazne vyššie ako je očakávaný priemer v EÚ. Tempo rastu v tomto roku by malo podľa predpokladov ministerstva dosiahnuť 4,5 percenta, v budúcom roku 5,2 percenta.
Najvyššiu dynamiku v raste produkcie tržieb do roku 2020 by podľa predpokladov mala spomedzi odvetví priemyselnej výroby na Slovensku zaznamenať výroba motorových vozidiel, návesov a prívesov. V tejto výrobe spolu s jej subdodávateľskými odvetviami, výrobe počítačových, elektronických a optických výrobkov, vo výrobe elektrických zariadení a strojov, sa očakáva aj najvyšší nárast zamestnanosti.
Číňania majú záujem o lietadlo VIPER
Návštevníci tohtoročného 19. ročníka Medzinárodného strojárskeho veľtrhu v Nitre môžu po prvýkrát obdivovať slovenské ultraľahké lietadlo VIPER SD-4.
Jeho výrobcom je spoločnosť TOMARK, s.r.o. z Prešova. Konateľ spoločnosti Daniel Tomko potvrdil, že o lietadlo je vo svete veľký záujem. Okrem západných európskych krajín prejavila mimoriadny záujem o lietadlo Čína, tvrdí Tomko. „Lietadlo je výsledkom práce našich ľudí, škoda len, že naša legislatíva neumožňuje výraznejšie podporiť jeho propagáciu vo svete. Od nášho rezortu hospodárstva nedostávame na to ani cent. Boli sme nútení založiť v susednom Česku našu dcérsku spoločnosť, pretože české Ministerstvo priemyslu a obchodu nám paradoxne poskytuje finančnú podporu pri účasti na veľtrhoch a výstavách po svete,“ konštatoval Tomko.
Jednomotorové dvojmiestne ultraľahké lietadlo Viper SD-4 je určené na športové, zábavné a rekreačné lietanie. Podľa výrobcu je ideálne na cestovanie, letecký výcvik aj vlečenie bezmotorových lietadiel. Jeho základná cena sa pohybuje od 60.000 eur. Spolu s krídlami meria 8,34 metra, maximálna vzletová hmotnosť sa pohybuje od 450 do 600 kilogramov podľa typu certifikácie. Pri stolitrovej nádrži má dolet 1100 kilometrov. Lietadlo dokáže za hodinu preletieť 220 kilometrov.
Návštevníci tohtoročného 19. ročníka Medzinárodného strojárskeho veľtrhu v Nitre môžu po prvýkrát obdivovať slovenské ultraľahké lietadlo VIPER SD-4.
Jeho výrobcom je spoločnosť TOMARK, s.r.o. z Prešova. Konateľ spoločnosti Daniel Tomko potvrdil, že o lietadlo je vo svete veľký záujem. Okrem západných európskych krajín prejavila mimoriadny záujem o lietadlo Čína, tvrdí Tomko. „Lietadlo je výsledkom práce našich ľudí, škoda len, že naša legislatíva neumožňuje výraznejšie podporiť jeho propagáciu vo svete. Od nášho rezortu hospodárstva nedostávame na to ani cent. Boli sme nútení založiť v susednom Česku našu dcérsku spoločnosť, pretože české Ministerstvo priemyslu a obchodu nám paradoxne poskytuje finančnú podporu pri účasti na veľtrhoch a výstavách po svete,“ konštatoval Tomko.
Jednomotorové dvojmiestne ultraľahké lietadlo Viper SD-4 je určené na športové, zábavné a rekreačné lietanie. Podľa výrobcu je ideálne na cestovanie, letecký výcvik aj vlečenie bezmotorových lietadiel. Jeho základná cena sa pohybuje od 60.000 eur. Spolu s krídlami meria 8,34 metra, maximálna vzletová hmotnosť sa pohybuje od 450 do 600 kilogramov podľa typu certifikácie. Pri stolitrovej nádrži má dolet 1100 kilometrov. Lietadlo dokáže za hodinu preletieť 220 kilometrov.