Víťazné konzorcium zabodovalo vďaka cene, ktorá bola jediným z troch kritérií, kde bolo lepšie ako konkurencia.
Autor TASR
Bratislava 20. augusta (TASR) - Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne by malo vypracovať konzorcium Bernard - Valbek - Obermayer, ktorého súčasťou nie je žiadna slovenská firma. Vyplýva z rozhodnutia výberovej komisie, ktoré má TASR k dispozícii. Víťazné konzorcium zabodovalo vďaka cene, ktorá bola jediným z troch kritérií, kde bolo lepšie ako konkurencia.
Štúdiu realizovateľnosti chce vypracovať za necelých 6 miliónov eur. Druhé konzorcium v poradí, ILF - Werner Consult - Reming Consult, ponúklo cenu takmer 11 miliónov eur. Podľa advokátky Jany Martinkovej, ktorá sa téme širokorozchodnej železnice dlhodobo venuje, je víťazná cena prekvapujúca. "Cena je prekvapujúco nízka aj vzhľadom na reálne predpoklady a odhady z minulosti. Ak by sa však táto cena časom nepotvrdila ako konečná alebo by bolo nutné ju navyšovať, mohlo by to spôsobiť nielen výrazný časový posun celého projektu, ale za určitých okolností i jeho zlyhanie," povedala pre TASR Martinková.
Tender na štúdiu realizovateľnosti vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potvrdili, že celý proces výberu je výlučne v rukách rakúskej firmy. Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.
Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie. Takisto by mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava. "Umiestnenie nákladného terminálu nebude vo Viedni, ale pravdepodobne v už existujúcom priemyselnom parku Kittsee alebo v Parndorfe. To by bola pre Rakúsko najlacnejšia a pre Slovensko výhodná ekonomická aj strategicko-geopolitická lokalizácia. Samozrejme, ideálne by bolo jeho umiestnenie na slovensko-rakúskej hranici," dodala Martinková.
Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť šesť miliárd eur. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) tvrdí, že predĺženie širokorozchodnej železnice má priniesť pre Slovensko samé pozitíva. Ide podľa neho o strategický projekt, ktorý by spájal Áziu a Európu alternatívnou cestou popri vodnej doprave.
Projekt však dlhodobo kritizujú opoziční politici s argumentom, že východ Slovenska príde o stovky pracovných miest v subregióne Čierna nad Tisou, Veľké Kapušany, Kráľovský Chlmec. Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý je členom SDKÚ-DS a v minulosti radil aj bývalej premiérke Ivete Radičovej upozorňuje, že pre Slovensko by bolo najlepšie zastaviť prípravu štúdie, nepokračovať v projekte a ísť vlastnou cestou.
Štúdiu realizovateľnosti chce vypracovať za necelých 6 miliónov eur. Druhé konzorcium v poradí, ILF - Werner Consult - Reming Consult, ponúklo cenu takmer 11 miliónov eur. Podľa advokátky Jany Martinkovej, ktorá sa téme širokorozchodnej železnice dlhodobo venuje, je víťazná cena prekvapujúca. "Cena je prekvapujúco nízka aj vzhľadom na reálne predpoklady a odhady z minulosti. Ak by sa však táto cena časom nepotvrdila ako konečná alebo by bolo nutné ju navyšovať, mohlo by to spôsobiť nielen výrazný časový posun celého projektu, ale za určitých okolností i jeho zlyhanie," povedala pre TASR Martinková.
Tender na štúdiu realizovateľnosti vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potvrdili, že celý proces výberu je výlučne v rukách rakúskej firmy. Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.
Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie. Takisto by mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava. "Umiestnenie nákladného terminálu nebude vo Viedni, ale pravdepodobne v už existujúcom priemyselnom parku Kittsee alebo v Parndorfe. To by bola pre Rakúsko najlacnejšia a pre Slovensko výhodná ekonomická aj strategicko-geopolitická lokalizácia. Samozrejme, ideálne by bolo jeho umiestnenie na slovensko-rakúskej hranici," dodala Martinková.
Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť šesť miliárd eur. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) tvrdí, že predĺženie širokorozchodnej železnice má priniesť pre Slovensko samé pozitíva. Ide podľa neho o strategický projekt, ktorý by spájal Áziu a Európu alternatívnou cestou popri vodnej doprave.
Projekt však dlhodobo kritizujú opoziční politici s argumentom, že východ Slovenska príde o stovky pracovných miest v subregióne Čierna nad Tisou, Veľké Kapušany, Kráľovský Chlmec. Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý je členom SDKÚ-DS a v minulosti radil aj bývalej premiérke Ivete Radičovej upozorňuje, že pre Slovensko by bolo najlepšie zastaviť prípravu štúdie, nepokračovať v projekte a ísť vlastnou cestou.